A Yamaha Motor Europe büszkén ünnepli az úttörő R1 25. évfordulóját a Yamaha Racing Experience (YRE) keretében megrendezett programokkal. Idén a YRE július 21-én és 22-én kerül megrendezésre a olaszországi legendás Mugello Circuit pályán, ahol a Yamaha legnagyobb sztárjai és rajongói gyűlnek össze, hogy tisztelegjenek az ikonikus gép figyelemre méltó örökségének. Bevezetése óta a Yamaha R1 újradefiniálta a teljesítmény és az innováció jelentését az iparágban.
A Yamaha 25 éves fejlődési útja bizonyítja a Yamaha elkötelezettségét a kiváló mérnöki munka iránt, amely a sportmotorok piacát forradalmasító R1-et a sebesség, az erő és a csúcstechnológia ikonjává tette.
Az 1998-ban bemutatkozó R1 lelke egy innovatív, kompakt és könnyű, 998 köbcentiméteres, folyadékhűtéses, 20 szelepes, dupla felső vezérműtengelyes, négyhengeres motor volt, amelynek hengerenkénti ötszelepes hengerfejét a nyomaték növelése érdekében újratervezett szelepméretekkel és továbbfejlesztett portokkal látták el.
Az igazi változást azonban Kunihiko Miwa projektvezető zseniális döntése hozta meg, hogy megalkotta a világ első vertikálisan elhelyezett sebességváltóját egy sorozatgyártású motorkerékpárban. Ez könnyebb és rövidebb motort eredményezett, és hosszabb lengőkar alkalmazását tette lehetővé, javítva az útfekvést a hagyományos sportmotoros tengelytáv megtartása mellett.
Az innovatív hajtáslánc mellett az 1998-as R1 vadonatúj alumínium Deltabox II alvázat, erősen merevített könnyűfém lengőkart, Yamaha Monoshock lengéscsillapítót és 41 mm-es, teljesen állítható, az Öhlins-szel közösen kifejlesztett fordított első villákat kapott.
Ez a Grand Prix ihlette kompakt futómű és felfüggesztés páratlan kezelhetőséget és manőverezhetőséget kínált, új mércét állítva a modern sportmotorok számára, mivel az R1 elképesztő 150 lóerőt produkál, miközben mindössze 177 kg-ot nyom.
Az R1 versenyeredményei szintén figyelemreméltóak voltak. A rangos Isle of Man TT-n a motor történelmet írt 1999-ben, amikor David Jefferies a TT Formula One győzelemig jutott, miközben 121,235 mérföld/órás körrekordot állított fel, majd megnyerte a Senior versenyt és a Production TT-t, így igazolva az R1 versenyzői származását a világ számára.
Ahogy a Yamaha tovább finomította és javította az R1-et, a 2000-es modell több mint 250 alkatrész módosításával jelent meg, melyek között motor- és futóműfejlesztések, aerodinamikusabb karosszéria és egy új titán kipufogó is szerepelt.
Két évvel később, 2002-ben Yoshikazu Koike projektvezető vezetésével a Yamaha bemutatta az R1 következő generációját, amely tökéletes teljesítményt biztosító, úttörő vákuumvezérelt üzemanyag-befecskendező rendszert tartalmazott, valamint egy új Deltabox III vázat, amely könnyebb, ugyanakkor 30%-kal erősebb torziós merevséggel rendelkezett.
A 2004-es évben érkezett meg az R1 negyedik generációja, amely új, nagyobb furatú és rövidebb lökettérfogatú motort és zárt hengerkialakítást, valamint osztott fejű (FS) hajtórudakat, RAM-levegős szívócsövet, új, ülés alatt vezetett kipufogókat, átdolgozott vázgeometriát és élesebb karosszéria-kialakítást kapott. Ez volt az első alkalom, hogy egy sorozatgyártású motorkerékpár elérte az 1:1 teljesítmény-tömeg arányt, köszönhetően a teljesen új hajtáslánc által leadott 180 lóerőnek.
A 2007-ben bemutatott R1 a Yamaha innovatív YCC-T ride-by-wire fojtószelepével és elektronikusan vezérelt, változtatható szívócsatornákkal (YCC-I) büszkélkedhetett. Makato Shimamoto projektvezető új, négyszelepes motort, csúszókuplungot, továbbfejlesztett Deltabox vázat, valamint továbbfejlesztett fékeket és felfüggesztést is beépített.
A megkezdett úton továbbhaladva a Yamaha 2009-ben bemutatta az R1 következő generációját, amely a Yamaha MotoGP M1-ből származó, úttörő, keresztsíkú forgattyús tengelyű motorral rendelkezik. Ez az egyedi kialakítás csökkentette a tehetetlenségi erőket, és lineárisabb gázadagolást eredményezett. Emellett Toyoshi Nishida fejlesztési vezető iker üzemanyag-befecskendezőket, új, könnyű alumínium Deltabox vázat, öntött magnézium segédvázat és csúcstechnológiájú elektronikát is alkalmazott.
Ez a modell 2009-ben a kezelhetőség és a teljesítmény tekintetében is új mércét állított fel a versenyzés világában, amelyhez az amerikai Ben Spies hihetetlen teljesítménye társult a WorldSBK-ban: az újonc 28 versenyen 14 győzelmet aratott, és ezzel megszerezte a 2009-es bajnoki címet.
Az R1 hírnevét öregbítve még abban az évben a YART Yamaha EWC csapata Endurance világbajnok lett, míg Leon Camier 26 futamból 19-et megnyert a brit Superbike bajnokságban, és Katsuyuki Nakasuga megszerezte első japán Superbike bajnoki címét.
A folyamatos innováció során a 2012-es R1 olyan kipörgésgátló rendszert kapott, amely állítja a gyújtásidőzítést, az üzemanyag-szállítást és a fojtószelep nyitását az optimális tapadás fenntartása, valamint a vezethetőség és az üzemanyag-fogyasztás javítása érdekében.
Újabb úttörő lépésként a 2015-ös R1 egy erős, 200 lóerős motorral került piacra, és ez volt az első sorozatgyártású motorkerékpár, amelyet hattengelyes inerciális mérőegységgel (IMU) és a MotoGP-ben kifejlesztett és bevált elektronikus támogató rendszerekkel szereltek fel. 179 kg-os száraz tömegével és rengeteg versenyfunkciójával a 2015-ös R1 valódi szenzációnak számított.
Hideki Fujiwara projektvezető létrehozta a csúcsmodellt, a limitált kiadású R1M-et, amely elektronikusan vezérelt felfüggesztéssel, könnyű szénszálas orrburkolattal és fedélzeti adatgyűjtővel rendelkezik, és kielégíti a komoly versenyzők és a pályanapok szerelmeseinek igényeit is.
A 2018-as R1 modell a kifinomult elektronika még kiterjedtebb választékát kínálta a motorosoknak, és a kuplung nélküli fel- és visszaváltást lehetővé tevő blipper funkcióval kiegészített Quick Shift System (QSS) új szintre emelte az R1 és az R1M teljesítményét az utcán és a versenypályán egyaránt. Az R1 kezelhetőségét az elemelkedésgátló rendszer progresszívebb leképezésével, valamint a felfüggesztés átdolgozott beállításaival finomították; az R1M-en található Öhlins elektronikus versenyfelfüggesztés pedig intuitívabb beállítást lehetővé tevő, átdolgozott kezelőfelületet kapott.
2020-ban az R1 CP4-es motort kapott, új hengerfejjel, vezérműtengelyekkel és befecskendező rendszerrel, miközben a számos elektronikus vezetői segédrendszert tovább finomították a még magasabb szintű irányíthatóság érdekében. Az új EBM (Engine Brake Management) segítségével a motoros három különböző motorfékerő közül választhatott a vezetési körülményeknek megfelelően, az új Brake Control (BC) rendszer pedig még magabiztosabbá és kontrolláltabbá tette a kanyarodást.
Az átdolgozott csillapítószelepek és a csökkentett rugószám révén az R1 43 mm-es KYB-villái fokozott visszajelzést, ezáltal természetesebb kezelhetőséget biztosítottak. A futómű teljesítményének javítása és a köridők csökkentése érdekében az R1M-et új hátsó lengéscsillapítóval és továbbfejlesztett Öhlins ERS NPX gáznyomásos villával szerelték fel.
Az elmúlt években az R1 és az R1M folyamatosan fejlődött, és továbbra is meghatározó szereplő a versenypályákon: a Pata Yamaha Prometeon Official WorldSBK Team két versenyzője, Toprak Razgatlıoğlu és Andrea Locatelli vezetik a FIM Superbike Világbajnokságot. Ennek csúcspontja Razgatlıoğlu 2021-es WorldSBK bajnoki győztes szezonja volt, amelyben a török versenyző 13 futamgyőzelmet és 16 további dobogós helyezést szerzett a bajnoki címhez vezető úton, míg az olasz Locatelli egyre erősebb az R1-en, és eddig 11 dobogós helyezést tudhat magáénak.
Ráadásul az R1 a világ minden táján bizonyította kiválóságát: a Yamaha Factory Racing Team 2015-2018 között négyszer egymás után megnyerte a történelmi Suzuka 8 órás hosszú távú versenyt, Cameron Beaubier (2015, 2016, 2018, 2019, 2020) és Jake Gagne (2021, 2022) pedig az elmúlt nyolc AMA Superbike bajnoki címből hetet szerzett meg.
2021-ben Nakasuga hihetetlen tizedik japán Superbike-bajnoki címét szerezte meg, Tommy Hill (2011), Josh Brookes (2015), Tarran Mackenzie (2021) és Bradley Ray (2022) pedig brit Superbike-bajnokok lettek az R1-essel.
Az R1 hírneve egyre csak nő, a Yamaha pedig továbbra is elkötelezett marad az innováció határainak feszegetésére – és megalkotta az R1 GYTR-t. A GYTR (Genuine Yamaha Technology Racing) a Yamaha cégen belüli, speciális versenyalkatrészekkel foglalkozó részlege, amely több mint 40 éve fejleszti a teljesítménynövelő technológiákat.
A 2023-as R1 GYTR kifejezetten a Yamaha nyerő teljesítményét és prémium minőségét elismerő pályanapos versenyzők és sportolók számára készült, és gyorsabb és pontosabb, mint valaha. A FIM Stock 1000 szabályoknak megfelelően gyártott, különleges felszereltségű gép a magánszemélyek és a csapatok számára a tökéletes vásznat jelenti a saját egyedi szuper-motorkerékpárjuk megalkotásához.
Az R1 GYTR több mint 25 GYTR versenyre tervezett alkatrésszel van felszerelve, beleértve egy Akrapovic versenykipufogó rendszert, verseny-ECU-t, kábelköteget, GYTR futóműalkatrészeket, hajtásrendszert és egy komplett versenyburkolatot fehér színben – és még sok más egyéb alkatrészt. Az R1 GYTR kizárólag a GYTR PRO SHOP hálózatban kapható.
A jelentős évforduló alkalmából a mugellói Yamaha Racing Experience ad otthont az R1 ünnepi eseményeinek, a toszkánai pálya pedig, amely gyors és kihívásokkal teli nyomvonaláról híres, és amely a versenyzők és a rajongók körében egyaránt kedveltté teszi, tökéletes helyszínt biztosít egy ilyen hihetetlen gép tiszteletére. Az eseményen általában kizárólag az R1M-ügyfelek vehetnek részt, a 2023-as YRE azonban első alkalommal nyitva áll az R1-tulajdonosok előtt is, jelezve az esemény jelentőségét, és két különböző lehetőséget kínálunk számukra a részvételhez.
Az R1-tulajdonosok számára 25 hely van fenntartva a teljes kétnapos programra, ahol az R1M-vásárlókkal együtt élvezhetik a teljes Yamaha versenyélményt, amely magában foglalja a pályabejárást mindkét napon; a lehetőséget, hogy tanácsot kérjenek a Yamaha versenytechnikusaitól a motorjuk optimális beállításához; exkluzív túrákat a Pata Yamaha Prometeon WorldSBK boxában, és sok egyéb érdekességet.
Az YRE-pályán tartott edzéseken a tulajdonosok találkozhatnak és együtt motorozhatnak a Yamaha WorldSBK legnagyobb sztárjaival, köztük a Pata Yamaha Prometon WorldSBK versenyzőivel, Toprak Razgatlıoğluval és Andrea Locatellivel, a GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team duójával, Remy Gardnerrel és Dominique Aegerterrel, a GMT94 Yamaha WorldSBK Team versenyzőjével, Lorenzo Baldassarival, a Yamaha Motoxracing WorldSBK Team versenyzőjével, Bradley Rayjel, valamint a YART Yamaha Official EWC Team versenyzőjével, Niccolò Canepával.
A 25. évforduló alkalmából a YRE-ben rendezett ünnepség exkluzív élményt ígér az R1- és R1M-tulajdonosok számára, hogy együtt ünnepelhessék ezeket az ikonikus gépeket.
A rendezvényen különleges kiállítást rendeznek az R1-ekből a korábbi évjáratokból, és bemutatják a legemlékezetesebb versenymotorok gyűjteményét is, valamint egy rendezvény keretében bemutatják az R1 máig tartó jelentőségét a motorozás világában.
Paolo Pavesio marketing- és motorsport-igazgató, Yamaha Motor Europe:
„Büszkék vagyunk arra, hogy 2023-ban a Yamaha R1 25. évfordulóját ünnepelhetjük. Az R1 megjelenése megváltoztatta a motorkerékpárok addigi világát, a teljesítmény és az innováció határait feszegette, és folyamatosan fejlődött, és a versenysport csúcsát képviseli. Ez egy olyan motor, amely az elmúlt 25 év során újradefiniálta a lehetőségeket a MotoGP-ből és a WSBK-ból származó technológiával és újításokkal. A Yamaha Racing Experience Mugellóban az idén különleges élmény lesz, és tökéletes alkalom arra, hogy egy ilyen ikonikus versenygép előtt tisztelegjünk ügyfeleinkkel és a Yamaha legnagyobb sztárjaival együtt.”