Megérkezett a japán prémium márka első, villanyautós alapokra épült elektromos modellje. A 4,8 méteres SUV hozza a Lexus-tól elvárt színvonalat és csendességet. Plusz egy kis UX frissítés!
A Lexus is mutatja, hogy a hagyományos autógyártók kezdik felvenni a fordulatot elektromos autó fronton. Ennek köszönhetően a zöld autókra vágyóknak, már nem csak az elsőrangú elektromos technikát kínáló amerikai márka lehet a célpont. Amelynek az összeszerelési minősége sokat javult az évek alatt, de elmarad attól, ami Európában elvárt egy ilyen árú autótól. Ráadásul a Teslákat csak minimálisan lehet egyénre szabni.
A lényeg, hogy megjelentek a prémium gyártók a villanyautó színtéren, akik minőség és kidolgozás terén előrébb járnak a konkurenseknél. És mostanság a technikai szintjükre sem lehet panasz.
A márkák közötti harc innentől kezdve kezd izgalmassá válni, mert a vásárlóknak jóval több a választási lehetőségük. Ezért a márkahű érdeklődőknek, illetve a prémium villanyautóra vágyóknak, már nem kell semmiféle kompromisszumot kötniük. A választék folyamatosan bővül, jobbnál-jobb termékek kerülnek a piacra és talán egy kis árcsökkenés is bekövetkezhet.
Drót nélkül
A Lexus-nak az első tisztán villanyautójával valami nem hétköznapi dolgot kellett villantania. Amivel megmutathatja a konkurenseknek, hogy „ki az úr a háznál”. Az RZ különlegessége, hogy nincs fizikai összeköttetésben a kormánymű és a kormánykerék (One Motion Grip). A kapcsolatot elektromos kábelek tartják, persze jócskán túlbiztosítva. Mire ez a változat megérkezik, arra egy kicsit várni kell (2025). Addig a hagyományos megoldással szerelt kivitellel kell beérni. Ahol a különlegességet a takarékos és hatékony infrasugaras fűtés jelenti. Ehhez csatlakozik a hőszigetelés terén és az árnyékolásban is élenjáró napfénytető.
A menés
Az autót a célközönség törzshelyén, Budán tettük próbára.
A villanyautó csendessége igen trükkös dolog, mivel a belsőégésű motorból és a váltóból származó zajok megszűntek. Ezért minden más hang, rögtön hallhatóvá válik… A pár kilométeres próbán tökéletes csend honolt a fülkében, de szerencsére nem a szuper steril fajtából.
A menetprogramokból kettőt próbáltunk ki. A normál mód illik leginkább a villany-SUV-hoz, amivel a szűk budai utakon, finoman siklott a Lexus. Sport módban egész más arcát mutatta a luxus SUV: komoly motorfékkel rendelkezett, és villámgyorsan követte a menetpedál lenyomását a gyorsulás. Az előbb említett finomság itt gyorsan tovatűnt.
Az Eco mellett ott a Range mód, ami a leghosszabb hatótávot garantálja. Ennek érdekében még a légkondicionálást is minimalizálja vagyis megszűnteti. Aki éli a technikával történő „játszadozást”, annak elérhető a Custom mód, ahol egyénre lehet szabni a különféle beállításokat. A motorfék, azaz a visszatöltés mértéke négyféle erősségű lehet, természetesen ez is személyre szabható.
Az előre és a hátramenet közötti váltást, a középkonzolon lévő forgó kapcsolóval lehet megoldani. A 14 colos központi kijelző remek felbontású, a kezelhetősége pedig fényévekkel jobb a korábban használt rendszereknél. A hangvezérlés „jól bírja” a magyar nyelvet, meg tudja különböztetni, hogy az utas vagy a vezető intézi hozzá a kérdést. A hangvezérlés, a „Szia Lexus” kifejezéssel indítható.
Az autó minősége elsőrangú, a tesztautó pazar bézs színű bőrkárpitjának a tapintása és kidolgozása kiváló. A helyhiányra nem lehet panasz, hátul 190 centis magasságra beállított első üléssel, a térdek előtt egy laza tíz centi hely volt a kb. ugyanekkora magasságú utasnál.
A raktér 520 literes, a pakktér aljában 58 literes extra hely található a töltőkábeleknek, elől viszont nincs raktér. A bal első sárvédőben kialakított nyíláson át lehet tölteni az RZ-t.
A technika
Az akkuk helye természetesen a padlóban található, a telepek kapacitása 71,4 kWh. A töltés egyenáramnál, max. 150 kW-al történhet. A nulláról 80 százalékra történő töltés, kereken félórát vesz igénybe. A gyári fogyasztás 16,8 és 18,7 kWh-ás érték, ami kulturáltan közlekedve, reálisnak tűnik. A kisebb értéket, a 18 colos kerekeken gördülő modell hozza.
A legmegnyugtatóbb információ az akkuval kapcsolatban, hogy tíz év elmultával 70 százalékos kapacitást garantál a gyártó. Ez a tapasztalatok szerint, a valóságban inkább 90 százalék lesz. Erre a témára majd sok év múlva visszatérünk, mikor használt villanyautókat is tesztelünk.
Motor adatok: 313 lóerő és 435 Nm. Ennek és a Direct4 néven futó négykerék-hajtásnak köszönhető az 5,2 másodperces, 0-ról 100 km/órára gyorsulás. Az elől lévő villanymotor 204 lóerős, a hátul elhelyezett pedig 109. A hajtásrendszer okosan programozott.
RZ450e árak
Az árak méltóak a márkához és a felvonultatott technikához. A belépő szintet a 27 590 000 forintos változat jelenti. A jobban felszerelt kivitelek arról ismerhetők fel, hogy fényesebbek a sárvédő szélesítéseik és a karosszéria alsó fekete betétje.
Update
Azaz frissítés a Lexus UX-nál! A villanyautók fejlődése gyorsabb, mint a hagyományos modelleké, ezért változás történt a Lexus belépőszintű villanyautójánál. A felfrissült akku technikának köszönhetően az villany-UX hatótávolsága az eddigi 305 kilométerről, 450-re emelkedett. A fogyasztása pedig a 17,1 kWh-ás értékről, 16,7-re csökkent. A frissült UX induló ára 23 950 000 Ft.
Benedek Attila
Fotó: Lexus, szerző