
A Qashqai mellett az X-Trail a legfontosabb modellje a Nissannak. 25. éve gyártják a japánok, jelenleg a negyedik generáció faceliftjénél járunk. A ráncfelvarrás előtti verziót a Motor&Verda női kontingense tesztelte.
Most nekem jutott a feladat, hogy bemutassam Nektek az Európában kapható legnagyobb Nissan terepjárót. Nem csak nevében terepjáró az X-Trail, valahol félúton van a SUV-ok és a klasszikus terepjárók között. Kényelmében, üléspozíciójában inkább SUV, de a kicsit nehezebb terep sem árt meg neki, az önhordó karosszériás felépítés ellenére. Persze, nem lesz belőle Lada Niva, de telekre, szőlőbe kivisz. Tesztautónk e-Power hibrid hajtáslánccal érkezett, e-4orce összkerékhajtással, kicsit terepesebbre vett, közepes felszereltséget jelentő N-Trek kivitelben.
Robusztusnak látszik
A T33-as modellkódú X-Trail első látásra nagyobbnak tűnik, mint amilyen valójában. Persze, a 4,68 méteres hossz nem kicsi, ettől például a Toyota RAV4 8 centivel rövidebb, de a magassága és a kockasága miatt érezzük nagyobbnak. Elég nagy rugóutakat kapott, a karosszéria alját és a kerékjárati íveket pedig matt fekete műanyaggal burkolták le, ezektől is magasabbnak tűnik az autó.
Ez a gyöngyházszürke (bár nekem inkább alapozószürke) szín mostanában nagy divat lett, de véleményem szerint nem ez a legjobb színe az X-Trail-nek. Viszont vásárlók valószínűleg máshogy gondolják, mert a teszthét alatt legalább öt ilyen színű X-Trail-t számoltam meg, ami két vicces szituációt is szült. Az egyik esetben egy bácsival néztük össze, ahogy elhaladtunk szemben egymással, másik esetben reggel, kómás fejjel nem a tesztautóba akartam beszállni a parkolóban. Feltűnő is volt, hogy nem nyílik és kulacsot sem hagytam a pohártartóban. 🙂
Az N-Trek felszereltséget nevezhetjük talán az X-Trail terepjárásra alkalmasabb kivitelének. A középső N-Connecta csomagra épül, azt leginkább látványban egészíti ki. Az első ködlámpák egy vaskos keretet, a hűtőrácsot keretező V-alak fényes króm helyett sötét színezést kapott. A frontot ezen kívül a hatalmas tompított fényszórók uralják, felettük, külön lámpatestben kapott helyett a nappali menetfény és az irányjelző.
Az Autech elnevezésű 18-as keréktárcsák is az N-Trek felszereltség részét képezik. 235/60-as gumik mennek rájuk, ami a magyar utakon jól jön és városban sem kell rettegni. Kicsit forszírozva már dülöngél rajtuk az autó, hasonló érzésem volt, mint a Honda C-RV-ben.
A hátsó ajtók derékszögben nyílnak és még egy felhúzható árnyékolóval is ellátták őket. Hátul is a fényes króm helyett a sötétszürke dominál, ami a díszítést illeti. Az elektromos csomagtérajtó magasra nyílik, széles a nyílás, de a rakodómagasság nem kicsi.
Jól használható belső
Beülve az X-Trail-be a jól ismert nissanos belső fogad minket. A műszerfal tetején trónol, 12,3 collos méretben az infotaiment kijelzője, alatta egy pár gyorsgomb fért még el. A nagy Nissan még nem kapta meg a Google-ös integrációt, a telefontükrözés viszont alap. Az autó nagyságával nem egyenesen arányos a kormány átmérője, a Qashqai-ban is ezt használja a gyártó. Mögötte a lapozható, de személyre nem szabható, szintén 12,3 coll átmérőjű digitális műszeregység fogad minket. A parkolásban 360 fokos panorámakamera segít, kell is, mert ha csak a szemünkre hagyatkozunk, akkor egy méterrel hamarabb fogunk megállni, mint ahogy igazán jó lenne.
Az ergonómia abszolút rendben van, egyedül a középkonzol alján lévő üregbe dobott dolgokat lesz nehéz elérni. Az ajtózsebek viszont kellően nagyok, másfél literes üveg is elfér bennük. A vezetéstámogatókat a műszeregységen lehet finomhangolni vagy kikapcsolni, elsőre nehéz megtalálni őket, de két-három nap és menni fog. A rövidítések elég idegesítőek, néhányról máig nem tudom, mi akart lenni. Az anyaghasználat is megfelel a kategóriának, zongoralakkból sikerült kicsit többet bevásárolni, mint amennyi szükséges volt.
Az ülések kényelmesek, legalábbis nekem pont megfeleltek. Igazán hosszú útra most nem volt lehetőség, így nem tudom megmondani, hogy 3-4 óra után mi a helyzet velük. A terepesség jegyében az ülések borítása vízálló, bár ez lehet, a strandon jobban jön, mikor leszakad az eső.
A 2706 mm-es tengelytávon elég nagy tér jutott hátra is. A hátul ülők két USB-csatlakozót kapnak, plusz egy külön klímazónát, a két szélső ülés pedig fűthető. Emellett az ülések tologathatóak is, hiszen a hibrid nagy akksi nem az ülések alatt kapott helyett, hanem az autó alján. Félmilliós felár ellenében az autó hétüléses is lehet, de nem akarom tudni, hogy 4,7 méteres hossz alatt milyen a két leghátsó ülésen gubbasztani.
Így ötszemélyesként viszont igazi családi autó a Nissan X-Trail, hiszen a tágas belsőhöz, a derékszögben nyíló ajtókhoz tartozik egy 485 literes csomagtartó, ha lemondunk az összkerék-hajtásról akkor még 90 literrel számolhatunk pluszban. Azt nem egészen értem, hogy a csomagtérrolónak miért a tetőkárpittal kell megegyező színűnek lennie, hiszen azt állandóan fogdossuk, jobban koszolódik.
Érdekes technika
Hibrid fronton a Nissan más utat jár, mint a többiek. Az 1.5-ös háromhengeres, benzines turbómotor nem hajtja a kerekeket, csak áramot fejleszt. E-4orce összkerékhajtás esetén nem csak az első, hanem a hátsó kerekeket is villanymotor hajtja. Így egyfajta soros hibridet kapunk, bár ezt anno a Honda máshogy csinálta, ott bizonyos sebességig hajtott a villany, majd magasabb sebességnél a benzines átvette a stafétát. Az akksi lítium-ion-os, 1,73 kWh kapacitású, nagyobb az átlagos párhuzamos hibridekénél.
Már az első Qashqai e-Powerben sem egészen értettem, hogy minek ehhez egy turbómotor, egy ugyanekkora szívóbenzines is elég áramot fejleszteni, de hát ők tudják… A benzinmotor 158 lóerős, összkerék esetén a rendszerteljesítmény 223 lóerő. Kicsit több, mint 7 másodperc alatt vagyunk százon, de semmi hátbavágó élményt nem képzeljünk mellé. Egyszer csak odaért százra a mutató és kész.
Városban a menetidő nagy részében a benzinmotor nem is működik, csak akkor kapcsol be, ha tölteni szükséges az akkumulátort. Autópályán viszont szinte folyamatosan megy, hiszen több kraftot szívunk ki az akkuból, folyamatosan kell bele tölteni. Egy jó 35-40 perces dugót végig kellett állnom az autóval Budán, kétszer töltött rá a belsőégésű, az útátlagom 10.6 liter lett. Ezt egy sima turbómotor is tudja elektrifikáció nélkül… Persze, nézhetjük azt az oldalát, is, hogy itt összesen talán 10 percet ment a motor, ott meg 35-40-et ment volna. Csak általában nem azért vesz az ember hibrid autót, mert nagyon aggódik a környezetéért, hanem inkább a pénztárcáját sajnálja és a benzinkúton szeretne kevesebbet ott hagyni. Az X-Trail ebben nem lesz igazán jó partner. Nálam a fedélzeti 7.6-ot mutatott, de mint kiderült, nem teli tankkal hoztam el, így inkább valahol 8-9 liter közé tippelem a valós fogyasztást. Egyes konkurensek, pl. a RAV4 tud 6 liter alatti átlagot hozni a párhuzamos hibridjével. De anno az X1-es BMW-vel is sikerült 7.5-et csinálnom és a hibrid Hyundai Tucson is biztosan megáll szintén 7.5-ből.
Ezt leszámítva viszont kellemes partner az autó, mindenki elfér benne, mindennek megtalálni benne a helyét. A futómű inkább a puha felé tendál, nagyobb hibákon sem zavartatta magát, közlekedni tökéletes, rallyzni meg nem ezzel kell. Megpróbáltam, öt kanyar után feladtam. Nem véletlenül látni X-Trail-ben annyi női sofőrt, hiába maszkulin külsőre, a női kezeknek is könnyű a használata.
Összegzés
Ha nagy egészben nézem, az X-Trail tényleg minden igényt ki tud elégíteni, amit egy átlagos SUV-vásárló támaszthat felé újautó-vásárláskor. Magas, férfias, belül tágas, nagy a csomagtartója és aki nem ért hozzá, de tudja, hogy a hibrid az valami jót jelenthet, annak a hajtáslánccal sem lesz baja. Aztán ez utóbbit az idő majd eldönti.
A szegmensben elég nagy tolongás van, mindenki rendelkezik ekkora méretű SUV-val, maximum pár centi különbséget fogunk találni. Hogy mi szólhat az X-Trail mellett? A listaára nem nagyon, egy N-Trek X-Trail március végén még 21.199.000 forintos listaáron szerepelt, ez a teszt írásának időpontjában már 25.790.000 Ft. Ebben az esetben már a prémium kategória sincs messze… Az akciókkal és promóciókkal nem szoktam foglalkozni, hiszen azok akár egy hét után is elveszthetik az érvényességüket, de a Nissan már több hónapja 7 millió forintnyi kedvezménnyel árulja a modelljeit. Így már azért jobban néz ki a dolog és ez lehet az igazi ütőkártyája típusnak.
Remélem, nem azért akcióznak ilyen durván, hogy kiszórják a készletet, aztán bezárják a boltot. Kíváncsiságból megnéztem a szlovák Nissan árakat, ott csak 1.8 millió forintnyi kedvezmény van az X-Trail-re. Mondjuk ott akció nélkül is 19 millió alatt marad az ára, tehát végülis ugyanott vagyunk. Az utóbbi időben nem jöttek jó hírek a Nissan háza tájáról, már a csődöt is emlegette egy-két forrás. Ennek ellenére úgy tűnik, a márka előre menekül és márciusban több új modellt is bemutattak és a frissített e-Power hajtás is hamarosan bemutatkozik.