Negyvenévnyi sporttörténelem kacsint össze ebben a Toyotában

Mit kapunk, ha a Toyota GR86 klasszikus karakterét a Celica GT-Four rali versenyautó emblematikus stíluselemeivel és a GR Corolla mértékadó hajtásláncával ötvözzük? Stílusát tekintve a GR86 Rally Legacy Concept stílusos főhajtás a Toyota motorsport-történetének egyik legfontosabb típusa előtt, műszakilag pedig talán egy gyönyörű barátság kezdete.

Az 1986 és 1999 között három generációban gyártott Celica GT-Four a rali világbajnokságok egyik legsikeresebb konstrukciója volt, mérlege harminc raligyőzelem, négy egyéni (1990, 1992, 1993, 1994) és kettő konstruktőri (1993, 1994) világbajnoki cím. A turbómotoros, összkerékhajtású kupé távozása a WRC mezőnyéből, majd a Toyota modellkínálatából olyan veszteség volt a márka rajongói számára, amelyen a legtöbbeknek azóta sem sikerült túltenniük magukat. A Toyota GT86 2012-es bevezetésével ugyan kaptak egy olyan csodálatos, klasszikus kupét, amelyhez foghatóval ma már ritkán találkozunk, azonban sem az összkerékhajtás, sem a turbómotor nem szerepelt a kínálatban, és ez a 2021 óta forgalmazott, második generációs GR86 esetében sem változott. A hiányzó műszaki tartalmat a 2020-as GR Yaris (majd a 2022-es GR Corolla) hozta vissza a márka életébe – ezek azonban ralisport-génállományuk ellenére mégis csak ferdehátú modellek, amelyek soha nem lehetnek olyan szexik, mint egy kupé.

Ezt a disszonanciát szerencsére a Toyota berkein belül is érzékelték, és ami még nagyobb szerencse, a felelős szakemberek engedélyt és büdzsét kaptak arra, hogy megoldást találjanak, még ha csak mutatóba is. Mivel a műveletet Észak-Amerikában álmodták meg, a GR Corolla hozta a technikát, amit bele kellett műteni a GR86 lapos, boxermotorra méretezett gépházába. Az 1,6 literes, háromhengeres G16E-GTS turbómotor kompakt méreteinek köszönhetően befért a rendelkezésre álló térbe, ám ezt volt a kisebb feladat: meg kellett oldani az első kerekek hajtását.

Ehhez egyedi segédvázat szerkesztettek, új motorrögzítési pontokat alakítottak ki, az első futóművet alapvetően átalakították. A módosításokhoz igazodva kifejezetten ide fejlesztett lengőkarokat és rugóstagokat építettek be, majd módosították a kormányművet – részben az élvezetes vezethetőség érdekében, részben pedig, hogy igazodjanak a módosult futóműgeometriához.
Hátul papíron egyszerűbb volt a mérnökök dolga: a kardántengely végéről leakasztották a GR86 szériakivitelű differenciálművét, és a helyébe felszerelték a GR Corolla azonos egységét. Ez a műtét sem ment persze komplikációk nélkül, ám némi átalakítás után oda és úgy jutott nyomaték, ahogy azt a tervezők megálmodták – ideje volt tehát a motorral foglalkozni.

A G16E-GTS motorra nagy teljesítményű köztes töltőlevegő-hűtőt, valamint olajhűtőt szereltek, a vezérlést a motorsportból átemelt ECU-ra bízták. Jelen állapotában az autó 304 lóerős, mint a GR Corolla, ám „a későbbiekben lehetőség nyílik ezt további áthangolással növelni.” Ez a sajtóanyagban odavetett fél mondat pedig elég ahhoz, hogy éjszakánként álmatlanul forgolódjunk ágyunkban: lehet, hogy tényleg gyártásba veszik a turbómotoros, összkerékhajtású GR86-ost

Akárhogy is lesz, a SEMA tuningkiállításon bemutatott Rally Legacy tanulmányautó stíluselemeivel bizonyosan nem fogunk találkozni a közúton. A fehér alapon piros-zöld matricázás, a négy hatalmas, kiegészítő fényszóró, a kavicsfogó gumilapok, és persze a Celica GT-Four második és legsikeresebb kiadásáról, az ST185-ről mintázott hátsó szárny ugyanúgy csak a ralikötődés megteremtéséhez szükségesek, mint a versenykormány, a hatpontos biztonsági öv, a fehér bukókeret vagy a versenyülések. Az egyedi kialakítású, középen kivezetett dupla (vajon miért nem tripla, mint a GR Corollánál?) kipufogó viszont egy esetleges szériakivitelen is jól mutatna.

Fotók: Toyota

Kapcsolódó cikkek

Hírek Nagyvilág Verdák

Karácsonykor a MINI is a családdal együtt töltött időt ünnepli

Idén teljesen megújult a brit prémiumgyártó portfóliója, középpontjában egy sokoldalú, minden élethelyzetre kész modellcsaláddal – a MINI Cooper Cabrio vezetési élményétől kezdve, a MINI Countryman hatalmas, karácsonyfákkal és sífelszerelésekkel is megbirkózó helykínálatáig. Ismét elérkezett az év vége, a karácsony már az ajtón kopogtat. A MINI új modellcsaládja mindenki számára tartogat valamit az ünnepi időszakra, a […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Verdák

DS N°8: Meghívás egy elektromos utazásra

• A DS AERO SPORT LOUNGE koncepció által inspirált DS N°8 a DS Automobiles új zászlóshajója. Kifogástalan minőség, megnövelt hatótávolság és abszolút kényelem teszi a legnagyobb nyugalmat biztosító elektromos autóvá. • A karizmatikus, karcsú és elegánsan suhanó elektromos DS N°8 egy új SUV Coupé formát testesít meg. 750 km-es kombinált (WLTP ciklus), és több mint […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Verdák

Az új MINI Countryman ötcsillagos minősítést szerzett az EURO NCAP töréstesztjein

Az új autók biztonságát vizsgáló Euro NCAP független szakértői az elérhető legmagasabb, ötcsillagos minősítéssel ismerték el a brit prémiumgyártó újdonságát. Oldalirányú ütközés esetén új központi légzsák csökkenti a vezető és az első utas sérülésének kockázatát, a frontirányú ütközésre figyelmeztető rendszer új generációja pedig kanyarodás közben már a gyalogosokat és a kerékpárosokat is védi. A MINI […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom