
A kannibalizmus az autóiparban azt jelenti, hogy az egy tulajdonban lévő márkák, azonos kategóriában lévő járművei, egymás elől veszik el a vásárlókat. Erre az egyik megoldás, hogy a hasonló méretű és műszakilag azonos típusokat, másként pozicionálják. Ezen téren a legzseniálisabb a játékos VW csoport.
A Renault-Nissan párosnál másként csinálták: a japánoknál szinte megszüntették a hagyományos személyautókat, csak a Micra maradt. A Golf osztályban, a legutolsó Európában árult Nissan pedig a Pulsar volt (2014-2019). A kínálat többi részét a szabadidő-autók tették ki, így ”terep” specialistává vált a márka. Ez anno öngólnak is tűnhetett, de a Nissannál, mintha látták volna a jövőt.
Ennek a taktikának köszönhetően elsők voltak a piacon a Qashqai-al és a Juke-al. Közben Európában is felpörgött a szabadidő-autó őrület, így vált nyerő taktika a suvosításból. Mire a többiek reagáltak, addig a Nissan egy halom pénzt keresett a helyes irányba mutató modell kínálatával.
Ennek a taktikának köszönhetően elsők voltak a piacon a Qashqai-al és a Juke-al. Közben Európában is felpörgött a szabadidő-autó őrület, így vált nyerő taktika a suvosításból. Mire a többiek reagáltak, addig a Nissan egy halom pénzt keresett a helyes irányba mutató modell kínálatával. A terepes márka jelző illik a Nissanra, ennek köszönhető, hogy fejlett 4×4-es rendszer található az X-Trail alatt. A fejlettség alatt azt értjük, hogy okos és terepen használható a felvonultatott technika.
A mindennapokban érdemes csak első hajtást használni. Ennek az eredménye, hogy az automata váltós, 1745 kilós autó fogyasztás mérője a városok között, betartott sebesség határokkal 5,7 litert is mutatott… Ez városban ezért felemelkedik, olyan 8 liter körülire. Városi közlekedésben, amikor sietnek, szerencsés kikapcsolni a Stop-Start rendszert, mert van egy kis késése. Ez olyankor jön rosszul, amikor gyorsan akar ”kilőni” a sofőr. Ilyen helyzetben a motor beindítása időnként ”örökkévalóságnak” tűnik.
A hajtás rendszerre visszatérve, aki terepre merészkedik, azt segíti a 204 milliméteres szabad-magasság. A hajtásmód választónál háromféle állást találni: kétkerék-hajtás, automata és a Lock. Automata módban a két tengely közötti fordulatszám eltérés függvényében kapcsolja be a hátsó kerekeket a hajtásba. A Lock állásban pedig fixen hajt mind a négy kerék, ezt terepen vagy csúszós körülmények között érdemes használni.
Ez a rendszer manapság kivesző technikát jelent, mert jó ideje az elsőkerék-hajtás a nyerő, elektronikus támogatással. A 4×4-es X-Trailben azoknak érdemes gondolkodniuk, akinek az élet és munka körülményei szükségessé teszi a négykerék-hajtást. Plusz sokat utaznak. A hazai utakon egyébként nagyon jól jön a kényelmes rugózás, amely a vastagabb oldalfalú téligumikkal remek kényelmet ad. Az úthibákat, a gödröket pazarul vasalják ki a futóművek és a gumik.
Mivel nem mai gyerek a jelenlegi X-Trail, így az eltelt évek alatt a hajtáslánc többi eleme is sokat változott. A dízel motor már egy jó ideje 1749 köbcentis, a hengerűrtartalom csökkenés ellenére 150 lóerő és a 340 Nm áll a rendelkezésre. A 12,7 másodperces gyorsulás mutatja, hogy nem a GT-R ligájába tartozik a testes suv. Ez az érték annyira nem vészes, a hétköznapi közlekedéshez elegendő erő van a motorban, az előzések még autópálya tempónál is működnek.
A fokozat-nélküli automata váltó miatt az utazó tempónál a fordulatszám nem mindig állandó. Ami biztos pont, hogy 3000-es fordulatnál kezd a motorhang ércesebbé válni. Autópálya tempó magasságában a szélzaj is megérkezik, ami leginkább a testes, jó hátra látást biztosító visszapillantó tükröknek ”köszönhető”.
Ez az pont, ahol könnyű átkötni az utastérre. Ugyanis az X-Trail utazóautóként is remekül funkcionál. Ennél a járműfajtánál mostanáig, a takarékos dízel motor mellett, az utastér nagysága a legfontosabb tétel. A nagy, szellős utastérnek az alapja a közel 4,7 méteres hosszúság, ennek folyománya az 565 literes csomagtartó. Ha csak a két első ülést használják, akkor a raktér közel 2000 literesre növelhető, így a költözés sem lehet akadály. Hátul ”táncteremnyi” a lábtér és kényelmes az elhelyezkedés a kellemes tapintású, gesztenye barna színű bőrüléseken. Az üléseket rendesen feldobja a varrás mintája, amihez csatlakozik kétszínű műszerfal. Így a fülke nagyon jól néz ki.
Néha akadnak előnyei, ha egy autót nem a legfrissebb technikával szerelik: az X-Trail központi kijelzője alatt könnyen, szinte oda pillantás nélkül beállítható a légkondicionáló és több más funkció. A kijelző menürendszere kezelhető, de megszokást igényel. A telefon tükrözés pl. nem megoldható.
Az egekbe felszaladó autóáraknak köszönhetően, a 12 505 000 forintos fogyasztói ár nem annyira veszélyes, mint amennyire elsőre látszik. Érdemes megnézni néhány VW Golf ligájába tartozó, kompakt modell árát és az ezekhez az autókhoz tartozó motorizáltságot és felszereltséget.