Salak és benzingőz testközelből: SpeedwayGP, Horvátország, 2024 – Motor&Verda

Április 27.-én vette kezdetét a Speedway GP, azaz a Salakmotoros Világbajnokság 2024-es szezonja. Az első idei versenyt Horvátországban, Donji Kraljevecben rendezték. A magyar határtól alig tíz kilométerre fekvő pályán, a Speedway Stadion Mileniumban közel teltház volt: 7000 szurkoló izgulta végig a nap eseményeit.

A Motor&Verda képviseletében pedig mi is a helyszínről nézhettünk az eseményeket, amiért tényleg rettentő hálásak vagyunk a futam szervezőinek. Rengeteg élményt gyűjtöttünk, amit röviden szeretnénk Nektek elmesélni, megmutatni. Cikkünkben összefoglaljuk a salakmotorozás alapjait, valamint beszámolunk az idénynyitó futamról. További részletekért pedig nézzétek meg videónkat!

Mi is az a salakmotorozás?

A szakág kezdetei (csakúgy, mint a flat track esetében) a 20. század első felére nyúlnak vissza. Ausztráliából indulva, az 1930-as években került át először az öreg kontinensre, azon belül is Angliába. Jelenlegi formájában, “Speedway GP” néven 1995 óta létezik.

Már az elnevezésből is kiderül ugyan, de a versengés salakos (ovál)pályán zajlik. Egyszerre négy versenyző áll rajthoz, egy futam pedig négy körből áll. Az izgalom tehát garantált: az alig egy perc hosszú futam során unatkozni biztosan senki nem fog! Egy versenynapon 20 ilyen rövid futam kerül megrendezésre. Minden futamban a helyezettek 3-2-1-0 pontot kapnak, végül pedig az összpontszám alapján a legjobb nyolc részt vesz az elődöntőben, majd a legjobbak (az elődöntő első két helyezettje) pedig kvalifikálnak a döntőbe.

Salakmotor, Speedway GP
Régi idők salakmotorja

A mezőny

Habár hazánkban nem örvend egyelőre nagy népszerűségnek ez a sport, nem közismertek a “sztárok” igazán, azért jó pár világbajnok, többszörös győztes és “legenda” tarkítja a mezőnyt. Azt a mezőnyt, ami 15 állandó versenyzőből (ranglisták és selejtezők alapján) és egy szabad kártyás indulóból áll minden versenyhétvégén.

Jelenleg a mezőny legesélyesebb, legsikeresebb tagja a négyszeres világbajnok, lengyel Bartosz Zmarzlik. Címvédőként – és az utóbbi két horvát verseny győzteseként – ő érkezett esélyesként az idénynyitóra.

Tai Woffinden, Fredrik Lindgren
Tai Woffinden (balra) és Fredrik Lindgren (jobbra)

A mezőnyben szerepel még a már “öreg rókának” számító svéd Fredrik Lindgren, aki a tavalyi második hely után idén már szeretné megszerezni első világbajnoki címét. Rajtuk kívül még rengeteg tapasztalt, sikeres motoros, valamint számos újonc száll ringbe az idei bajnoki trófeáért. A 16 versenyző (a mostani futamon, a szlovén Matej Zagarral kiegészülve legalábbis) 10 különböző országból érkezett, ami bizonyítja a sport sokszínűségét. Ennek ellenére azért elmondható, hogy a lengyelek – a szurkolók számában is – jelentős fölényben vannak a salakmotorozás világában. (A VB mellett ligákban is indulnak a versenyzők, ezek közül pedig toronymagasan a lengyel liga a legerősebb.)

Jack Holder
Jack Holder powerslide-ol

Néhány szó a motorokról

Nagyon különleges műfajról van szó, a hétköznapitól teljesen eltérő motorokkal. Jelenleg ötszáz köbcentis, egy sebességes motorokkal versenyeznek, amelyeken NINCS FÉK! Első és hátsó fék hiányában a kanyart úgy nevezett power slide-dal, tehát keresztbe csúsztatással veszik be a versenyzők.

A korábban is említett rövid futamoknak köszönhetően pedig kifejezetten fontos a rajt: aki jól kapja el a startot, nagy győzelmi esélyekkel rendelkezik. Ennek érdekében futamonként (azaz 4 körönként!), vagy legkésőbb két futamonként cserélik a hátsó gumit a motorokon. Képzeljétek csak el, jobban gyorsulnak ezek a motorok álló helyzetből, mint egy Forma 1-es autó!

Azonban a környezettudatosság ennek ellenére sem áll távol ettől a szériától, sőt! A motorok metanollal működnek, ami a legtisztábban égő fosszilis energiahordozó. Emellett a versenyzők (is) furgonokkal, kisteherautókkal közlekednek a versenyhelyszínek között: a repülőgépek használatának mellőzése pedig nagyban csökkenti a széria karbonlábnyomát.

Jason Doyle
Jason Doyle, a másik ausztrál versenyző is mutatja, hogyan kell kanyarodni

Szezonnyitó futam

Rengeteg érdekességet tartogatott a múlt hét szombaton megrendezett, horvát futam. Az első program délután három órakor az időmérő edzés volt. A salakmotorozás világában ez úgy néz ki, hogy minden versenyzőnek két alkalommal két perc áll rendelkezésére, hogy megfussa a lehető leggyorsabb kört. A 330 méteres pályán legrövidebb idő alatt a lengyel Dominik Kubera ért körbe, 14,391 másodperc alatt (ez 87.5 km/h-s átlagsebesség!).

Az időmérő jelentősége abban rejlik, hogy ez határozza meg, milyen sorrendben választhatnak “rajtszámot” a versenyzők. Természetes, hogy nem mindegyik rajtpozíció ugyanolyan eredményes (a legkülső, sárga pozícióból például senki nem tudott futamot nyerni szombaton), így fontos, hogy melyik helyről indul kétszer valaki. 

A rajt, ami az egész futam legfontosabb része

Az este hét órakor kezdődő futamok is hoztak bőven izgalmat. Voltak bukások (szerencsére csak látványos, de nem komoly esések), szoros csaták, nagy előzések és motorhibák is. 

A döntőbe a fentebb már említett Zmarzlik és Lindgren mellett két ausztrál, Jason Doyle és Jack Holder jutott. A nap utolsó kockás zászlójánál pedig a nagy esélyes(ek) helyett pont ez utóbbi ausztrál páros örülhetett a legjobban. Jack Holder egy darabig biztos nem felejti el a horvát hétvégét, ugyanis élete első futamgyőzelmét aratta. Történelmet írt ráadásul, hiszen a testvére után ő is győzni tudott, így ők lettek az első testvérpár, akik diadalmaskodni tudtak a salakmotorozás történetében. Holder mögött Jason Doyle végzett tehát, a dobogó harmadik fokára pedig a svéd Fredrik Lindgren állhatott fel. A legnagyobb esélyes, Bartosz Zmarzlik végül csak a negyedik helyen végzett, így egyelőre várnia kell arra, hogy megszerezze karrierje 24. futamgyőzelmét, amivel a valaha volt legsikeresebb salakmotor-versenyzővé válna e tekintetben.

Látványos és izgalmas verseny – egy perc, ahol biztos nem fogsz unatkozni!

Reméljük kedvet kaptatok Ti is bepillantani a salakmotorozás világába. Mi biztosan jelentkezünk még a jövőben is futamokról!

Ági

Kapcsolódó cikkek

Hírek Nagyvilág Verdák

A január 10. – 19. között megrendezésre kerülő Brüsszeli Autószalonon debütál Európában a vadonatúj, akkumulátoros elektromos Toyota Urban Cruiser

A Toyota multitechnológiás stratégiájának lényege, hogy modelljeiben az autóvásárlók számára az ő személyes igényeiknek megfelelő környezetbarát meghajtások széles tárházát kínálja, a lágy hibrid elektromos hajtástól az öntöltő hibrid elektromos, plug-in hibrid elektromos és akkumulátoros elektromos meghajtáson át a hidrogén üzemanyagcellás elektromos meghajtásig. A környezettudatosság szinonimájának is tekintett vállalat európai értékesítéseiben a fő csapást jelenleg az […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Verdák

A BRÜSSZELI AUTÓSZALONON BEMUTATKOZOTT A VADONATÚJ MAZDA6E: AHOL A JAPÁN KÉZMŰVESSÉG AZ ELEKTROMOS AUTÓZÁST FORMÁLJA

A Mazda ma leleplezte a vadonatúj Mazda6e-t a Brüsszeli Autószalonon. Ez a gyorsan tölthető, ötajtós hatchback a Mazda kínálatának legújabb, tisztán elektromos hajtású tagja. Teljesítmény és hatótávolság a vezető igényeire szabva A Mazda6e kétféle hajtásláncot kínál a különböző vezetési igényeknek megfelelően. A Mazda6e1 68,8 kWh-s akkumulátorral van felszerelve, amely akár 479 km2 hatótávolságot biztosít. A […]

Olvass tovább
Hírek Itthonról

Netrisk: Százéves autó és háromnaponta utazó turista – ezek voltak a biztosítási legek

Budapest, 2025. január 10. – Meglepő rekordokat produkált 2024-ben is a biztosítási piac a Netrisk saját adatain alapuló összeállítás szerint. Volt, aki háromnaponta kötött utasbiztosítást, de született kötelező biztosítás egy 100 éves, 1924-es gyártmányú autóra is. Száz évvel ezelőtt, 1924-ben gyártották azt az autót, amely a toplistát vezeti. Ez ugyanis a legidősebb autó, amelyre 2024-ben […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom