Suzuki GSX-S1000 GT teszt – Egy igazán sportos túragép

Az elmúlt évtizedben a kalandmotorok térnyerésével a sport-túramotorok sajnálatos módon a bemutatótermek sötét szegmenseibe szorultak. Ahogy azt a neve is sugallja, a sporttúra, egy vagány, gyorsaságot tükröző külsőbe csomagolt, vérbeli túramotor, ami egymagában hordozza a túrázásra való képességet és egy utcára hangolt szuperbike teljesítményét.

Ezt megfűszerezték az ergonómiával, így nem szakad le a hátunk 2 óra motorozás után. A kényelemre és sebességre épített futóműbe egy pillanat alatt fogunk szerelembe esni, mert szinte hihetetlen mennyire tökéletesre sikerült. Senkit ne tévesszen meg az agresszív megjelenése és mérete ennek a gépnek, hiszen semmi félnivalónk nincs ettől a túraszörnyetegtől. A modern elektronikus segédeszközök segítenek kordában tartani ezt a fenevadat nekünk.

A GSX-S1000 GT ugyanazt az alapvető alváz elrendezést használja, mint a jelenlegi GSX-S1000 és a korábbi verzió, beleértve az „F”- et is. Kapott egy teljesen új doboztartót, segédkeretet, lengőkart és emellett Brembo fékekkel vértezték fel. A hátsó felfüggesztés előfeszítéssel és visszapattanó csillapítással teszi zökkenőmentessé a motorozási élményt. A Suzuki sportmotorok mindig is jól kezelhetőek voltak és ez alól a GT sem kivétel. Hihetetlenül stabil és lapra döntve is megrendíthetetlenül simul bele a tempósabb kanyarokba. Ennek szemléltetését köszönjük Bódis Ricsinek, magyar bajnok motorversenyzőnknek.  Olvassátok el Ági cikkét, aki belekóstolt Ricsi pályamotoros képzésébe.

A képért köszönet Bódis Ricsinek!

A többi sport-túrához képest a GT sokkal nagyobb szögben hajtható az aszfalthoz, iszonyatosan pontos visszajelzéseket kapunk a motortól, hihetetlenül elasztikus és nem érezhető a gázadásnál, hogy összeülne, ezzel is kérlelve minket a tempós kanyarösszefűzésekre. Az ülése picit alacsonyabb vetélytársainál, megkönnyítve a lábunk leérését a földre. Burkolata teljesen sima, így szinte semmilyen menetzajt nem kelt, majdnem mint egy igazi lopakodó repülőgép. Ezenkívül kormánya rendkívül kényelmes, magas és széles. Lábunknak bővelkedő helye van, amiket a gumiborítású tartókra helyezve teljesen elszigetelődnek az út okozta rezgésektől, így kímélve minket a zsibbadó lábak kellemetlen érzetétől.  

A szív, ami a belsejében dobog

A GSX-S1000-hez hasonlóan a GT-t is a (2005-2008 között gyártott) GSX-R1000 K5-ből adaptált 999 köbcentis soros négyes tölti fel élettel. Ugyan picit áthangolták, hogy jobban megfeleljen az utcai követelményeknek, de még így is bőven felszánthatod az aszfaltcsíkokat, amelyeken elsuhansz vele. A motor frissítései között találhatóak új vezérműtengely-profilok, új fojtószelepház, új szeleprugók, az Euro 5 normáknak megfelelő kipufogó és egy teljesen átdolgozott légdoboz is. A bombabiztos erőforrás 152 lóerős, ami annyit tesz, hogy erősen pörgetve lélegzetelállító teljesítményt érezhetünk magunk alatt, eszméletlen szuperbike-os hanghatás kíséretében. 

Minden, ami értünk van

A „slip and assist” tengelykapcsoló hatalmas terhet vesz le a kezeinkről városi, araszolós közlekedésnél, a gyorsváltó pedig bármilyen sebességnél segít a sebességfokozatok közötti könnyed kapcsolásban. A sebességtartó automatika (cruise control) benne van az alapárban és egy sport-túra motornál ez alap követelmény is. Szintén a csomaggal érkezik az ABS, az 5 fokozatban állítható kipörgésgátló, a GSX-S1000-ből jól ismert 3 féle motor mód karakter, ami szintén manuálisan váltogatható ízlés szerint. A biztonságos elindulást egy alacsony fordulatszámnál működésbe lépő leállásgátló rendszer támogatja. Az elektronikus gázkar rendszerrel a legkifinomultabb kezelési élményt nyújtja, sportos és egzakt irányíthatósággal párosítva. A kijelzője élményszámba megy. 21 információt képes velünk közölni a 6,5 hüvelykes színes TFT. Ezen szemlélhetünk beállítási menüpontokat, műholdas navigációs grafikát, amit a Suzuki mySpin alkalmazása támogat. A teljesítménytérképek, a sebességtartó automatika és a műszerfal funkcióit mind a kapcsolóberendezés-blokkon keresztül vezérelhetőek.

Ezek a gombok apróra lettek szabva és egy vastagabb kesztyűben a működtetésük picit nehézkes lehet. Egy negatívum, hogy az oldaldobozok sajnos nem az alapár tartozékai és mivel ez egy túramotor, így elengedhetetlenek. Ezen felül még hozzácsaphatunk egy kisebb összeget amennyiben markolatfűtésre vagy kényelmesebb ülésre vágynánk. A GT csomagolása igen karakterisztikus és szögletes, ék formájú első burkolata élesen előrenyúlik, és V-alakú. LED helyzetjelző lámpát és egy pár monofókuszos LED-es fényszórót tartalmaz (tompított fénynél csak a jobb oldali világít) A tükrök a burkolat tetején találhatók, a szélvédő sajnos nem állítható, de elegendő nagyságú. Az alsó burkolatok eléggé zártak, így a hűtő és a motor nagy része rejtve marad, ezzel védve a pilótát a meleg levegőtől.

Összegzés

Mindenkiben felmerülhet a gondolat, hogy a Suzuki GSX-S1000GT igazából régebbi modellek alkotóelemeiből összekovácsolt gyűjtemény. Ez részben igaz is, de annyira mesterien kiviteleztek egy igazán egyszerű ötletet: „használjuk a már jól bevált alkotóelemeket némi módosítással”, hogy egyből egy azonnali klasszikus, de mégis vérpezsdítően új motort alkottak. Egy igazán impozáns, meggyőző, agresszív formájú sport-túra motort sikerült megalkotniuk, amivel magasra tették a lécet a konkurencia előtt. Lehet, hogy éppen a kategória visszatérését láthatjuk, aminek nagyon sokan örülnek.

Ellentétben a kalandmotorokkal és az „all road motorokkal” amelyek az elmúlt időkben a sport-túrák helyét foglalták el, a GSX-S1000GT-nek nincsenek kettős célú gumiabroncsai, ami azt is tükrözi, hogy hova kívánja helyezni a gyártó ezt a fantasztikus motort. A Suzuki GT igazi aszfaltharcos és hosszú túrákra való. Könnyedén gyors, komfortosan praktikus, nagyon kellemes, és a K5-ből adaptált blokknak köszönhetően igazán izgalmas is – pontosan olyan, amilyennek egy sport-túra motornak lennie kell. A Suzuki hosszú idő óta gyártott legjobb motorja… de ezt döntsétek el ti!

Ádám

Kapcsolódó cikkek

Yamaha R7 teszt – Új versenyző az utakon

Mivel a legendás R6 már csak pályaopcióként érhető el, a Yamaha sportos kínálatában űr keletkezett ebben a kategóriában, így 2021-ben a gyártó piacra dobta a vadonatúj modellt, az R7-et. A nagy népszerűségnek örvendő MT-07-re alapozva alkották meg, és a 2022-es YZF-R7 azt az ígéretet hordozza magában, hogy megteremti az egyensúlyt a közúti és a pályamotorozás […]

Olvass tovább

Yamaha R7 teszt – A kis kanyarvadász

A sportmotorok iránti kereslet az utóbbi években, évtizedben jócskán csökkent, erről már sok helyen olvashattunk. Egyre többen választják ugyanis a kényelmesebb, sokoldalúbb naked, sport-túra motorokat közúti használatra, hiszen teljesítményük már nem marad el a superbike-okétól. A Yamaha mérnökei azonban úgy gondolták, hogy mégis megpróbálnak olyat alkotni, ami visszahúzza a felhasználók szívét a sportmotorokhoz, illetve kielégíti […]

Olvass tovább

Quartararo a túlzott önbizalma miatt esett Assenben

A nyár utolsó futamán a Holland Nagydíjon Fabio Quartararo 13 pontot bukott Aleix Espargaróval szemben egy buta előzési manőver miatt. Pont a legnagyobb riválisát (Espargarót) akarta előzni, de nem sikerült neki és elesett. Balszerencséjére Aleix Espargaro kisodródott, de folytatta a futamot és óriási felzárkózással egy negyedik helyet hozott. Fabio Quartararónak nem sikerült jól a 2022-es […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom