A Toyota 2022-ben történetében először a teljes, a kivonásokat is magába foglaló piacon is megszerezte az elsőséget a magyarországi személyautó- és kishaszongépjármű piacon. A hosszútávon a hazai forgalomban maradó autókról valós képet mutató, kivonásokkal tisztított újautó piacon (ahol már 2020 óta őrzi az elsőségét a környezetbarát autózás szinonimájának tekintett japán autómárka) ugyanakkor még látványosabb a Toyota által elért siker: itt ugyanis a gyártó 14.810 új autó értékesítésével, 2,7 százalékpontos növekedést jelentő 14,4%-os piaci részesedéssel végzett az első helyen a magyarországi új személyautó és kishaszongépjárművek értékesítése tekintetében. A kivonásokkal tisztított piacot vizsgálva ráadásul azt láthatjuk, hogy a személyautó piacon külön vizsgálva 13.035 darab új autó értékesítésével még ennél is magasabb, 2,8 százalékpontos növekedést jelentő 14,7%-os részesedéssel áll az első helyen.
2022-ben a Magyarországon regisztrált új autók 20,4%-át, azaz nem kevesebb, mint 26.338 autót vontak ki a forgalomból 7 hónapon belül, ami kétségkívül torzítja a piaci képet. Jóllehet 2022-ben a Toyota a kivonásokat is magában foglaló piacon is az első helyen végzett, a gyártó továbbra is a kivonásokkal tisztított piacot tartja mérvadónak. A világ legnagyobb autógyártója, a környezetbarát öntöltő hibridek széles kínálatával a kivonásokkal tisztított, valós képet mutató magyarországi újautópiac értékesítéseit évek óta vezető Toyota pedig 2022-ben sem talált legyőzőre. A kivonásokkal tisztított személyautó és kishaszongépjármű piacon elért 14,4%-os és a személyautópiacot külön vizsgálva az ott elért 14,7%-os piaci részesedés nem csupán azt jelenti, hogy a magyar vásárlók körében továbbra is a Toyota a legkedveltebb márka, hanem azt is, hogy minden hetedik a magyar utakra kerülő új autó Toyota.
A teljes piac és a személyautók tekintetében tehát megkérdőjelezhetetlen a japán márka dominanciája, míg a kivonásokkal tisztított kishaszongépjármű piacon 1.775 új autó értékesítésével, 2,1 százalékpontos növekedést jelentő 12,5%-os részesedéssel a harmadik helyen végzett a japán autómárka. A kivonásokkal tisztított piacon a tavaly a vevőszerződések tekintetében történelmi rekordot elérő Lexus, a Toyota prémium márkája is még erősebb eredményeket produkált: a prémium újautók piacán ötödik helyét megőrző környezetbarát luxusautómárka a kivonásokkal tisztított személyautópiacon így 720 új autó értékesítésével, 0,1 százalékpontos növekedést elérve 0,8%-ra növelte piaci részesedését.
15,5%-os együttes piaci részesedés
A piac legszélesebb, 22 modellből álló részben vagy teljesen elektromos (öntöltő hibrid elektromos, plug-in hibrid elektromos, akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás elektromos) modellportfolióját kínáló Toyota és Lexus együttes piaci részesedése a kivonásokkal tisztított magyarországi új személyautó piacon elérte a 15,5%-ot. Ezzel a világ legnagyobb autógyártója csoportszinten Európához hasonlóan Magyarországon is második legnagyobb gépjárműimportőrnek számít, úgy, hogy az Európában értékesített autóinak 75%-át Európában is gyártja.
A Toyota és a Lexus 2023-ban még előrébb léphet
Annak fényében, hogy a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete 2023-ra a kivonásokat is magában foglaló személyautó és kishaszongépjármű piacon 120.000 új autó értékesítésével, azaz mintegy 7,1%-os visszaeséssel számol, már a 2022-es értékesítési volumen fenntartása is piaci növekedést eredményezhet. A Toyota és a Lexus pedig a szállítási készségek tekintetében a legtöbb modell esetében a piacon általánosnak számító paramétereknél valamivel kedvezőbb feltételeket kínál, ráadásul új modellek sora is megjelenik a két testvérmárka kínálatában. 2023-ban érkezik nagyobb volumenben a hazai márkakereskedésekbe a 2022 év végén bemutatkozó, a világ legfejlettebb, ötödik generációs öntöltő hibrid elektromos meghajtásával debütáló Toyota Corolla Cross és a Toyota első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a bZ4X épp úgy, mint a legfontosabb Lexus modellnek számító, történetében először turbófeltöltéses hibrid és plug-in hibrid elektromos meghajtással is elérhető RX nagyméretű crossover.
Ugyancsak idén érkezik a világ legnépszerűbb autója és a Magyarországon legnépszerűbb Toyota, a Corolla modellfrissített változata, amely ugyancsak megkapta a világ legfejlettebb, ötödik generációs öntöltő hibrid elektromos meghajtását. Ha ez nem volna elég, idén érkezik a vadonatúj, a modell történetében először plug-in hibrid elektromos meghajtással is elérhető Toyota C-HR és az ugyancsak vadonatúj kizárólag plug-in hibrid elektromos meghajtással rendelhető Toyota Prius, és a dedikáltan akkumulátoros elektromos bZ sorozat következő tagja, egy kompakt SUV. A Lexus 2023-ban szállítja a dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett RZ nagyméretű SUV első példányait, és további újdonságokat is ígér az év folyamán. A két márkának tehát minden esélye meg van arra, hogy 2023-ban még tovább erősítsék pozíciójukat a magyarországi újautó piacon is.