Univerzális csodamotort fejleszt a Toyota

Egy kiváló hatásfokú benzinmotor, amely hibrid modellekbe éppúgy beépíthető, mint sportkocsikba vagy akár versenyautókba, méghozzá akár hosszában, akár keresztben? Ilyen erőforrás ma még nincs, de a Toyota már fejleszti.

A 2025-ös Tokiói Autószalon egyik legvadabb látványossága volt a GR Yaris M Concept: egy középmotoros kísérleti jármű, amelynek legfontosabb eleméről, a kétliteres turbómotorról semmi érdemi információt nem árult el a Toyota. A logika azonban azt diktálja, hogy arról a – jelenleg még fejlesztés alatt álló – soros négyhengeres erőforrásról legyen szó, amelynek születéséről először tavaly májusban szerzett tudomást a világ.

Akkor a Toyota két másik japán autógyártóval, a Mazdával és a Subaruval közösen elkötelezte magát a belső égésű motortechnológia életben tartása mellett, méghozzá olyan módon, hogy egyszerre gondoskodjanak a szénkibocsátás csökkentéséről és a vezetési élmény fokozásáról. Mindhárom autógyártó a saját hagyományainak és kompetenciáinak leginkább megfelelő konfigurációkban gondolkodik – a Subaru bokszermotort, a Mazda bolygódugattyús erőforrást, a Toyota pedig soros motorokat fejleszt.

A Toyota azóta lépésről lépésre egyre több információt tesz közzé saját fejlesztéseiről, és minden alkalommal egyre izgalmasabbnak hangzik a projekt. Azt már az elején elárulták, hogy lökettérfogatukhoz (a tervekben egy 1,5 literes és egy 2,0 literes szerepel, mindkettő négyhengeres) képest kifejezetten kompakt motorokról lesz szó, amelyek a csekély beépítési méretnek köszönhetően sokoldalúbban alkalmazhatók különböző típusokban. Ezzel együtt a termikus hatásfokuk is kiemelkedő – erről a mai napig nem tudtunk meg konkrét adatokat, de mivel a Toyota annak idején először érte el a 40%-os álomhatárt, bizonyosak lehetünk benne, hogy valódi áttörésre számíthatunk ezen a téren.

A fejlesztést vezető Nakadzsima Hiroki főmérnök 2024 nyarán az Automotive News autóipari szaklapnak nyilatkozva árult el további fontos részleteket a motorokról. A rövid löketű erőforrások önmagukban és hibrid konfigurációban egyaránt bevethetők, ráadásul a bio- és szintetikus üzemanyagoktól kezdve a hidrogénen át a klasszikus kőolajalapú üzemanyagokig mindennel kompatibilisek lesznek. A legújabb hírek szerint azonban a 2027 táján várható erőforrások fejlesztése során a Toyota nem csak az emissziókra, de az élvezetes vezethetőségre is hangsúlyt fektet – a kétliteres variánst minden jel szerint a GR Yaris fenomenális G16E-GTS turbómotorjának a nagyobb testvéreként kívánja pozicionálni a Toyota, ezért aztán a szaksajtó nem hivatalosan G20E-ként emlegeti az új fejlesztést.

A japán sajtó Nakadzsima-szant idézve már tavaly májusban 400 lóerős célteljesítményről beszélt, ez azonban csak egy változat: készülhet egy visszavett teljesítményű, 300 lóerős variáns, míg motorsport-alkalmazásokban akár 600 lóerőig növelhető a csúcsteljesítmény. Ennél is sokoldalúbbá teszi az erőforrást, hogy hossz- és keresztirányban egyaránt beépíthető. Ez utóbbi még inkább valószínűvé teszi, hogy ez a blokk került a GR Yaris M Concept farába – ha pedig belegondolunk, hogy nyolc hónappal korábban a kisebbik, másfél literes motor egy Prius orrában mutatkozott be a világnak, az tökéletesen szemlélteti, milyen univerzális motorcsaládot készül létrehozni a Toyota.

Fotók: Toyota

Kapcsolódó cikkek

Hírek Itthonról Motor

Világritkaságok a Motorkiállítás 2025 – Márkák hétvégéje a Millenárison

Honda NR 750 – 300db készült belőle 1992-ben, egy különleges ovális alakú dugattyú megoldással, ezt a megoldást azóta sem használta egyetlen gyártó sem! A kiállításon megtekinthető motor még a 300 legyártott darabból is kiemelkedik, mert soha nem volt használva. 0km-es, ami rendkívül ritka, ilyenből csupán 1-2 db van a világon. Rendkívül értékessé teszi, hogy még […]

Olvass tovább
Hírek Itthonról Verdák

Elkészült az UNIX-AMTS 2025 nyereményautója!

Idén tavasszal is egy szakavatott csapat által egyedivé varázsolt autó kerül kisorsolásra a látogatók között az UNIX-AMTS zárónapján. A sokéves tradíció és a játék feltételei változatlanok, a fődíj pedig a show történetének eddigi legfiatalabb, legerősebb és legértékesebb nyereményautója! A nemzetközi UNIX – Autó, Motor és Tuning Show (AMTS) szervezői ezúttal sem tértek el a hagyományoktól. […]

Olvass tovább
Teszt Verdák

Az iszákos nindzsa – Nissan Qashqai 1.33 DIG-T Mild Hybrid 158HP X-TRONIC Tekna Plus teszt

Repül az idő… Tavalyelőtt teszteltük a harmadik generációs Nissan Qashqai benzines és hibrid változatát, 2024 második felében pedig befutott a facelift. Az E-Power hibridhajtással szerelt Qashqai tesztjét már olvashattátok itt a Motor&Verdán, az 1.33-as benzinest pedig nekem dobta a gép. A Nissan egyfelől erős évet zárt itt Magyarországon, volt idő mikor top 3-as márka volt […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom