Villanyhasáb – KIA EV9 hazai sajtóbemutató

Még a tavalyi évben jelentette be a KIA, hogy egy full-size elektromos SUV-val kívánja magát feljebb pozicionálni az autómárkák között, mindez anélkül, hogy egész KIA brandet elvinnék prémium irányba. Ez év végére testet öltött a próbálkozás, a koreaiak bemutatták az EV9-et, a KIA első teljesen elektromos nagy SUV-ját. A bemutatót Szentendrén, a nemrég nyílt Daalarne Gardenben tartották, a Pomáz és Szentendre környéki utakon pedig vezetni is lehetett az autót.

Hova tart a KIA?

Izgatottan mondtam igent, mikor Csabi felhívott, el tudnék-e menni a bemutatóra. Már az első, még renderelt képek megjelenésekor tudtam, hogy nekem ezt az autót ki kell próbálnom. Annyira szürreális az egész európai szemmel nézve, hogy ezt nem szabad kihagyni. Egy hatalmas kockáról beszélünk, ami Amerikában is kimeríti a full-size SUV fogalmát. Egy több, mint ötméteres, szinte csak vonalzóval rajzolt forma, ami tükrökkel simán üti a 2,2 méteres szélességet, magassága pedig közelíti az 1,8-at. 21 collos kerekeken gördül, a felnik a jobb légellenállás miatt kaptak ilyen furcsa formát. A légellenállási együttható egész pontosan 0.28, ami elképesztő egy ilyen formájú autótól.

A KIA magyarországi CEO-ja, Nagy Norbert elmondta, 2026-os céldátumig szeretnék elérni a 25%-os, azaz évi egymillió darabos villanyautó eladási arányt, 2027-ig 15 elektromos KIA-t szeretnének bemutatni, 2030-ig pedig 1,6 millió villanyautó eladása a cél. Ismerve a KIA-Hyundai konszernt erre elég jó esélyük is van, hiszen elég hamar beugrottak az elektromosautó-bizniszbe, kellő tapasztalatuk van. Még a 2010-es évek elején mutatták be a Soul elektromos változatát, az évtized végére pedig az új platformos Niroval és EV6-al megerősítették a pozíciójukat. Az EV9 szintén az E-GMP platformra épül, de természetesen nem csak batárok fognak erre a padlólemezre épülni, teljes offenzívát tervez a KIA, a kisautóktól kezdve a nagyokig.

 

Mit ajánl az EV9?

Az EV9-re eddig nagyjából 10 megrendelés érkezett látatlanban, az importőr 150 autót szeretne értékesíteni a jövő évben. Az autó ára 29 és 34 millió forint között mozog motorizáltságtól és felszereltségtől függően. Ehhez kap a kedves ügyfél egy Prémium Pack-ot is, ami magában foglalja a KIA Charge Plusz töltés-előfizetést, 4 év ingyenes karbantartást, 500.000 Ft-nyi töltési kupon az IONITY-töltőkön, otthoni 11 kW-os fali töltőt, és még sok más egyebet, összesen 1.3 millió forintnyi csomagról beszélünk.

Két hajtáslánccal lesz elérhető az EV9: a hátsókerekes Earth elnevezésű verzió 200 lóerős lesz, az összkerekes GT-Line kivitel viszont 384 villanylóerővel támad. Van egy érzésem, nem az előbbiért fognak sorban állni a vevők…

Mindegyik EV9 hétüléssel érkezik, plusz 350.000 ezer forintért a GT-Line felszereltséget hatüléses változatban is kérhetjük, abból is két variáció létezik. A Relax csomagban az ülések szinte vízszintesbe hajthatók, akárcsak az EV6-ban, a Lounge-ban pedig a középsők a hátsókkal  szembe fordíthatók. Erre eddig inkább csak a VW Multivan, Toyota ProAce VIP és hasonló dobozok voltak képesek. Az első két sor tényleg nem panaszkodhat, ha a csillagok is úgy állnak, egyméteres lábteret is lehet varázsolni a középső sorba. A leghátsó sortól annyira nem voltam elájulva, 5 méter ide, szép nagy kocka oda. Mindenkinek jut szellőző, sokzónás klíma van az autóban, USB-töltők mindenhol, el lehet lenni.

Az autó integrációja teljes, az IONITY töltő konkrétan felismeri majd, melyik EV9 állt mellé tölteni. A Kia Connect alkalmazással minden info elérhető az autóról. Természetesen felhőalapú frissítések is jönnek majd az autóra, a tempomat pedig a mesterséges intelligencia segítségével fogja megtanulni a vezetési stílusunkat.

Felszereltségtől függetlenül egy 99,8 kWh-s akksi teljesít szolgálatot a KIA EV9-ben. A pakk új fejlesztés, javult az energiasűrűsége, nem ugyanaz, mint amit az EV6-ban használnak. A belépő szinten ez 550 km-nyi hatótávot jelent, GT-Line kivitelben ugyanez a szám 500 körül alakul a WLTP-norma szerint. Akár 350 kW-al is tölthetjük az autót DC-töltőről, ebben az esetben 24 perc alatt érjük a 80%-os töltöttséget, ha 10%-al indultunk.

A KIA (a Hyundai-al egyetemben) nagyon büszke arra, hogy egyre több újrahasznosított anyagot használ az autóiban. PET-palackból készült fonálból vannak az ülések varrásai, bioműanyagból a kárpitok, a műszerfal, polikarbonátból az ajtókárpitok, halászhálókból a padlókárpit. Beülve az autóba ebből így, újonnan, semmi nem tűnik fel, kicsit az ajtóbetét műanyagos számomra az autó árához képest. 10 év használat után okosabbak leszünk.

Vezetés

Nagy szerencsémre a fél órás tesztkörre a KIA-főnök KIA-001-es rendszámú, Relax-csomagos EV9-ét vihettem el. Nem fogok meglepőt mondani: az autó hatalmas, kívül-belül. Előttünk három teljesen digitális kijelző, de a jó pár KIA-teszt már megedzett, mindent elsőre megtaláltam. A villanyhasáb előnye, hogy rendes méretű ablakokkal rendelkezik, így a forgolódás sem okoz gondot. Viszont a Szentendrén belüli szűkös 2×2 sáv és a város körüli, a szürke ötven árnyalatával rendelkező kis utak egyértelműen nem az EV9 terepe. Ez az autó tényleg Amerikára van tervezve, és ha a szín és méret nem lett volna elég, a rendszám hozzájárult, hogy mindenki ezt az autót bámulja a forgalomban.

Kellemes vezetni, jó nagy fotelekben ülünk, bokamozdításra pedig azonnal lódul a 384 lóerő, a 700 Nm nyomaték és a 2.5 tonna. A SUV-ok egyik problémája szokott lenni, hogy rossz úton bután viselkednek, felütnek, túl feszes a futóművűk, csak azért, hogy egy kicsit bevállalósabb kanyarban ne az autó oldalával érkezzünk az árokba. Az EV9-nél megoldották a koreai mérnökök a problémát, nem üt fel, nem dübög, sztoikus nyugalommal veszi az úthibákat. Kíváncsi leszek, mire a tesztautó hozzánk kerül, mi marad ebből. Remélem, sok.

Fogyasztást ilyen körülmények között nem nagyon lehet mérni helyesen, de a fedélzeti számítógép 25 kWh-t mutatott 100 km-re. Ez így közelebb van a 400 km-hez, mint az 500-hoz, de ha belelendül az ember az állandó rekuperációba, ami a kormány mögötti fülekkel nem nehéz, a 20-21-et biztosan ki lehet hozni belőle egy szép májusi napon városban.

Érdekes egy jószág az EV9, egy eddig nálunk nem nagyon létező kategóriába érkezik. Egzakt véleményt csak a teszt után szeretnék mondani, de a koreaiak egyre ritkábban nyúlnak mellé, így nagy csalódás valószínűleg nem fog érni.

További képekért katt a galériára!

Kapcsolódó cikkek

Teszt Verdák

Régi ismerős – Suzuki Swift 1.2 DualJet GL+ teszt

Ami a rendszerváltás előtt a Lada és a Trabant volt, az a rendszerváltás után az Opel Astra és a Suzuki Swift lett. Mindegyik autóval, Swift esetében főleg a (Magyarországon) első generációssal mindenkinek van egy sztorija, ahogy azelőtt a szoci remekművekkel.  És még mindig rengeteg szaladgál belőle az utakon, valamelyik papaautóként van óvva még a napfénytől […]

Olvass tovább
Hírek Itthonról Motor Utcán

Bemutatkozik az új Honda CB 1000 Hornet

A 2023-ban bevezetett CB750 visszahozta a legendás Hornet (magyarul lódarázs) nevet az európai köztudatba. A streetfighteres stílus, a lehengerlő erő és a tűpontos kezelhetőség elképesztően népszerűvé tette. Az idei évi eladások alapján, augusztusig bezárólag, kijelenthetjük, hogy Európa legkedveltebb naked motorját tisztelhetjük benne. A 2024-es modellév ugyancsak érdekesnek ígérkezik jön a szemet gyönyörködtető CB500 Hornet és […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Verdák

Új Peugeot E-5008 Premier előtti pillantás az újdonságra

A kategóriák felett álló nagy elektromos SUV gáláns helykínálatot, 7 kényelmes ülőhelyet és könnyen hozzáférhető harmadik üléssort kínál. A hamarosan bemutatkozó újdonságot egy premier előtti videóban láthatjuk először, mely a legújabb, felső kategóriás, nagy elektromos PEUGEOT SUV belső terébe enged bepillantást. https://stellantis3.dam-broadcast.com/pm_12808_2419_2419427-ec4m0tyqok.mp4 Az új modell is megkapja a Panoramic PEUGEOT i-Cockpit® vezetőhelyet, mely magasabb szintre […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom