A Suzuki 2023-ban új taggal bővítette a V-Stromok családját, a 650-es és az 1050-es közötti (piaci) résbe szánt nyolcszázassal. Meg is ragadtuk az alkalmat, és elhoztuk nemcsak az újdonságot, a V-Strom 800DE-t egy hétre tesztelni, hanem az 1050DE-t is, hogy össze tudjuk hasonlítani őket. Erről egy videót is készítettünk, nézzetek meg azt is!
Nyers “V” vagy puha “sorkettő”?
A sorkettes V-Strom kicsit paradoxonnak tűnik, a gondolatot pedig mindenképp szokni kell… amint azonban felpattanunk a nyeregbe, nem fogunk már tovább az elnevezésen évődni. A 800DE sorkettes 776 köbcentis blokkja ugyanis minden tekintetben megfelel az elvárásoknak. A GSX-8S-ben szintén megtalálható erőforrás 83 lóerő maximális teljesítménye bőven elég, ráadásul széles fordulatszám-tartományban használható élvezetes motorozásra. Alacsony fordulaton sem rángat, a kéttengelyű kiegyenlítésnek hála pedig iszonyú finoman jár, nem ad át semmilyen rezgést.
Az 1050DE-ben található V2-es erőforrás ezzel ellentétben sokkal nyersebb, érezzük a motor minden rezdülését. 106 lóerős és 101 Nm-es maximális teljesítményére pedig panaszt nem tehetünk, sőt, meglepően alacsony fordulaton (4000rpm) éri el a csúcsnyomatékát – ez teszi csak igazán harapóssá!
Mindkét motor esetében A, B és C motormód közül választhatunk, ebben tehát nincs különbség. Az ABS és a kipörgésgátló szintén hasonlóképp változtatható, személyre szabható. A kétirányú gyorsváltó is az alapfelszereltség részét képezi mindkét V-Stromon. Teljes mértékben ugyan nem mondható a váltás érzése simának vele: érezhetően megszakad az erőátvitel egy (nem is olyan rövid) pillanatra. Nem nyújtotta azt a kellemes érzést főleg a visszafelé váltás, így azt inkább mellőztük is kuplung nélkül.
20 literes tankkal szerelték mindkettő motort, ami az 1050DE esetében nagyjából 400 km, a 800DE esetében 450, használattól függően majd’ 500 kilométeres hatótávot jelent.
Vezetést támogató rendszerek
Ezen a területen találkozhatunk talán a nyolcszázas egyetlen valódi, nagy lemaradásával. Míg az 1050-ben találhatunk rengeteg ECU által vezérelt segítséget, mint például kanyar-ABS-t, lejtmenet-stabilizátort vagz emelkedőn való elindulást segítő rendszert, addig ezek a kisebb testvérben nincsenek meg.
Ha a nagyobb V-Stromot választjuk, tempomat is rendelkezésünkre áll. Őszintén szólva nekem leginkább ez hiányzott a kistestvérről. Hosszú távon, autópályázás során számomra nagy segítséget jelentene a sebességtartó automatika.
Multimédia
E tekintetben szinte csak hasonlóságokról tudunk beszámolni a két V-Strom esetében. Az idei évtől már színes öt colos TFT kijelző van az 1050-en (tavaly még fekete-fehérben láthattuk csak az információkat). Ugyanezzel találkozunk a nyolcszázas újdonságon is, és ebből következik az is, hogy az állítgatási lehetőségek (beállítható magas fordulatszámra figyelmeztető jelzés például), is megegyeznek. A kijelző mellett pedig USB csatlakozó is rendelkezésünkre áll mindkettőn, ha telefonunkat vagy egyéb eszközünket töltenénk menet közben – melyre egyébként nagy szükség lehet, mivel okostelefonunkat nem tudjuk a motorokra csatlakoztatni. A navigációhoz használt kütyüt pedig így biztosan előbb-utóbb töltenünk kell majd. Az 1050 DE-n ezen felül az ülés alatt is találhatunk egy további csatlakozót, ennyi a különbség e téren a V-Stromok között.
Komfort
Mindkét esetben túra- vagy kalandmotorhoz méltó kényelemben részesülünk. Széles és magas kormányuk hasonló üléspozíciót és irányíthatóságot biztosít. Az elöl 21, hátul 17 colos, küllős kerekekben nincs eltérés, a szabad hasmagasságuk azonban kissé különbözik (190 mm és 220 mm az 1050 javára).
Amiben a nagyobb különbséget véltük felfedezni, az az ülés (nem is a kialakítása, inkább talán a puhasága) és a lábtartó magassága volt. Mindkettő ülés elöl keskenyített annak érdekében, hogy jobban leérjen a lábunk, a V-Strom 800DE-é azonban mintha kicsit puhább, kényelmesebb lenne. És ha már itt tartunk: az 1050DE 880 mm-es ülésmagassága már átlagos testmagassággal is kihívást rejt magában. Lábujjheggyel értem csak talajt (178 cm magas vagyok), ami egy 250 kg-os motornál azért nem ad feltétlen túl nagy biztonságérzetet. Ezzel ellentétben a 800DE 855 mm-es ülésmagassága nekem pont tökéletes volt, hajszál híján mindkét lábam telitalppal leért róla. Ez utóbbi motor menetkész tömege egyébként 232 kg, mely azért már barátságosabbnak mondható.
Az ülésmagassághoz hasonlóan a lábtartó magassága is a nyolcszázason volt alacsonyabban, így a kis térdszög még inkább komfortossá teszi utunkat. A nyolcszázas nyergében valóban úgy érezhetjük magunkat, mintha nem is a “motoron”, hanem a “motorban” ülnénk.
A komfort érzetünket egyaránt növeli a két modell esetében a kézvédő (a tereptárgyak mellett a széltől is szépen védi kezeinket) – ezzel ellentétben a plexi kialakítása és mérete talán kissé rontja azt. A nyolcszázasnál kettő, az 1050 esetében pedig öt állás közül választhatunk, azonban ezt csak manuálisan, sőt, szerszám segítségével tehetjük meg. A kisebb testvérnél igazából a még inkább gyerek méretű plexinek köszönhetően városon kívül már szinte olyan, mintha egy csupaszmotoron ülnénk – talán annyi különbséggel, hogy néha pont a sisakra irányítja az összes menetszelet.
Összességében a komfortot tekintve – súlyomhoz és magasságomhoz mérten különösképp – a nyolcszázast éreztem rögtön természetesnek, kényelmesnek.
Árak és felszereltség
Másfél millió forint különbség van a két modell listaára között: míg a V-Strom 800DE 4 699 000 Ft, addig az 1050DE 2023-as induló ára 6 199 000 Ft. Ez a differencia leginkább az erőforrás számlájára írható, azonban a vezetéstámogató rendszerekben is azért jóval többet tud a nagytestvér. Ez utóbbinál ráadásul a bukócső is az alapfelszereltség részét képezi! Színek tekintetében mindkét esetben tudunk választani, nem kell feltétlenül a sárga színhez ragaszkodnunk.
Melyikkel is indulnék neki egy túrának?
A választás részemről – mindent mérlegelve – nagyon egyszerű, én mindenképp a nyolcszázas mellé tenném le a voksomat.
Döntésemben a legfőbb szerepet a méretek játsszák. Míg az 1050-es nekem túl nagynak, nehéznek és magasnak bizonyult, addig a 800-ast mintha rám öntötték volna. Szó szerint az első métertől elkezdve komfortosan, magabiztosan éreztem magam a nyergében. Habár a nagytesó néhány tekintetben valóban többet tud, én nem feltétlen választanám – Ádám véleménye persze ebben is eltér az enyémtől, de hát még jó, hogy nem vagyunk egyformák!
Tud mindent a nyolcszázas is, amire egy hétköznapi motorosnak szüksége lehet! Megbocsátóbb, finomabb, könnyebben kezelhető a nyersebb, “vadabb” 1050DE-nél. Ár-érték arányban tehát nálam a kisebb a nyerő. Mindössze a tempomat, az okostelefonnal való kompatibilitás (ezt mindkettőről elmondhatom) és egy valamirevaló plexi hiányzik nekem róla.
További képekért kattints ide!
Ági
Suzuki V-Strom 1050 DE | Jellemző | Suzuki V-Strom 800 DE |
1037 ccm, V2 | Erőforrás | 776 ccm, sorkettő
extra: Suzuki Cross Balancer (kéttengelyes elsődleges kiegyenlítő) |
106 Le (8500), 101 Nm (4000) | Teljesítmény | 83 Le (8500), 78 Nm (6800), A2-re fojtható |
2265 mm | Hossz | 2345 mm |
960 mm | Szélesség | 975 mm |
1505 mm | Magasság | 1310 mm |
1555 mm | Tengelytáv | 1570 mm |
190 mm | Szabad magasság | 220 mm |
880 mm | Ülésmagasság | 855 mm |
252 kg | Menetkész tömeg | 230 kg |
90/90R21 | Gumiabroncs elöl | 90/90R21 |
150/70R17 | Gumiabroncs hátul | 150/70R17 |
4,9 liter (tank: 20l) | Fogyasztás | 4,4 liter (tank: 20l) |
van, állítható, sőt! mozgáskövető fékrendszer
IMU által – döntve is! |
ABS | van, állítható 1 – 2 |
1-2-3- OFF | TC | 1-2-3-OFF |
Igen, alapfelszereltség | Gyorsváltó | Igen, alapfelszereltség |
3 gyújtás- és befecskendezési térkép közül lehet választani, menet közben is | SDMS – motormód | 3 gyújtás- és befecskendezési térkép közül lehet választani, menet közben is |
Van | Tempomat | Nincs |
Visszagurulás-gátló (30 mp-ig tartja a féket, ha fékkel álltunk meg emelkedőn), Lejtmenetvezérlő (stoppie meggátlása), Terhelésfüggő vezérlőrendszer (fékezéskor terheléstől függően változik a féknyomás elöl-hátul) | IMU által vezérelt dolgok | Nincs |
5 colos, színes TFT | Kijelző | 5 colos, színes TFT |
programozható fordulatszám-jelző lámpa, kijelző mellett USB csatlakozó, ülés alatt 12V-os kimenet | Extrák | programozható fordulatszám-jelző lámpa, kijelző mellett USB csatlakozó |
6 199 000 Ft listaár, szezon végi akcióval 5 899 000 Ft, 2024: 6 299 000 Ft | Ára (2023) | 4 699 000 Ft |
sárga (tesztmotor), fekete, kék-fehér | Színvariációk (2023) | kék-fekete, szürke-sárga, sárga-kék (tesztmotor) |