
A BMW, az F900 XR modelljét, a kalandmotor kategóriába sorolja. Az adventure kifejezést többféleképpen is lehet értelmezni, ami biztos, hogy ezzel a típussal sem nyúltak mellé a bajorok.
Elsőnek lássuk a főbb adatokat! A gépben egy 900 cm3-es, kéthengeres motor dolgozik, ami 105 lóerőt tud. Ez bőven elég egy laza utcai motorozásra vagy akár egy túrára is. Főleg azért, mert a motor középtartományban egészen erősnek mondható. A másik pozitívum, hogy – a soros elrendezés ellenére – a kéthengeres finoman jár.
Fék, futómű
Személyes kedvencem a fék és a futómű, de van egy negatívum is!
A vizes utakon történő motorozás kimaradt. Viszont csúszós, kavicsos és rossz minőségű aszfalton sokat közlekedtem. A magyarországi úthálózatban, nem nehéz ilyen körülményeket találni.
A futómű mindenhol jól végezte a munkáját. A motort az első méterektől kezdve jól lehetett uralni, legyen szó szűk vagy tempós kanyarokról. A legtöbb örömöt, a dimbes-dombos utakon történő menés jelentette. A jó futómű és az alacsony súlypont mellett, a széles kormány is segített abban, hogy az F900 XR-el könnyedén lehessen kanyarodni.
A Brembo fékek – a sebességtől függetlenül – precízen adagolhatók, azt csinálják, amit a motoros akar. Mindez könnyedén, lazán történik, nem kell a tenyérre és az ujjakra külön gyúrni. Ezeknek a tulajdonságoknak köszönhetően, kanyargós részeken, gond nélkül lehet tartani a lépést bármilyen motorral.
Nagyon erős csomagot kapunk a BMW-től. Az egész motor nagyon egyben van, akad azonban egy dolog, amivel továbbra sem sikerült megbarátkoznom: ez pedig a gyors-váltó. Nem ez az első BMW, aminél negatívumként éltem meg a működését. Úgy tűnik, ezen a téren nem változtak a dolgok. Ez a hozzáállás annak a fényében furcsa, hogy a legtöbb konkurensnél ez a technika, kifinomultabban működik.
Kényelem és szélvédelem
A fentiek abszolút szubjektív dolgok, hiszen nagyban befolyásolja a testalkat és a magasság. A motor nagyon kényelmes a számomra (172 cm/65kg), amikor elindul vele az ember, azt érzi, hogy bármennyit tudna vele menni. Tulajdonlás vagy hosszabb használat esetén, a kormány pozícióján mindenképp állítanék.
A szélvédelembe nem tudok belekötni: 100-130 km/órás utazó sebességnél, egyáltalán nem volt turbulencia. Egy rövid németországi kiruccanáson pedig – 190 km/óra fölötti sebességnél is -– jól működött.
Ami meglepő, hogy szinte mindegyik közlekedési szituációban nagyon kényelmes a motor és jól kezelhető. Az érdekesség, hogy lehet élvezni vele az átlagos utazást is, nem csak a száguldást.
Összegzés
Összességében jó motor az F900 XR-t és úgy gondolom a BMW gyors-váltóját is meg tudnám szokni. Aki ezzel a motorral szemezget, az mindenképp próbálja ki. Mivel viszonylag könnyű, és a motor könnyen kezelhető, ezért a kevésbé tapasztalt motorosoknak is bátran ajánlható. Ezzel a motorral, széles vásárló réteget fed le a BMW.
Írta: Hencze Erik
Fotó: Hencze Erik
BMW F900 XR
Műszaki adatok
- Típus: BMW F900 XR
- Motor: 895cc3/ soros, kéthengeres
- Teljesítmény: 105 LE/8500 ford/perc
- Nyomaték: 92 Nm/6500 ford/perc
- Menetkész tömeg: 219 kg
- Végsebesség: 200 km/óra fölött
- Fogyasztás: 4,2 liter/100 km (gyári)
- Ár: 5 450 000 Ft (Az alap modell ára)