Az már régóta köztudott, hogy a kínai autógyártók elég erősek villanyautó-fronton. Nem nagyon találni köztük olyat, akinek ne lenne a modellpalettáján legalább kettő-három elektromos verda, arról nem is beszélve, hogy akkumulátor-gyártásban is világelsők, de erről mi magyarok is tudnánk mesélni mostanság… Ezen márkák és típusok jó része még nem találhatók meg az uniós piac egészén, de szépen lassan beszivárognak mindenhova. Itt Magyarországon az MG4 az első hivatalosan is kapható kínai villanyautó, ennek a Luxury felszereltségű változatát próbálhattuk ki.
Nem SUV!
A mai divattal ellentétben és ahhoz képest, hogy az MG belsőégésű motorral szerelt autói csak SUV-ok, az MG4 nem kapott emelt hasmagasságot és malomkerekeket, egy sima ötajtós ferdehátúról beszélünk (pontos méretek: 4287x1836x1504 mm). Végignézve a konkurenseken, nem sokan vannak, akik hasonlóan gondolkodnak (üdv Nissan Leaf és VW ID3!).
Elölről, főleg a lámpák rajzolata miatt, számomra a KIA EV6 kistestvérének tűnik, az MG4-nek is kicsit halszerű ábrázata van. Az autó aktív hűtőráccsal rendelkezik, azaz a körülményekhez igazítva nyitni-zárni tudja magát, a jobb aero és jó fogyasztás érdekében. Fotózás közben is állandóan nyitotta-zárta a lamellákat a szoftver.
Oldalról is elég mozgalmas az autó, az ajtókra szép nagy hajlítás került. Kilincsei hagyományosak, ezen az árszinten a karosszériába süllyedő kilincs tényleg csodaszámban menne. A Luxury csomaghoz 17 collos kerekek tartoznak, 215/50-es méretben, amik szépen kitöltik a kerékjárati íveket. A méret is normál, rengeteg márka is kínál ebben a méretben gumit, nem kell attól félni, hogy egy defekt esetén a következő félévben nem autózunk a kretén gumiméret miatt.
Az MG4 hátuljára is jutott ihlet, sőt, mintha itt a dizájnereket kicsit magukra is hagyták volna. Van egy gyenge diffúzorunk, a hátsó lámpák oldalra folyatott ágai pedig a Toyota bZ4X-ére emlékeztetnek. A lámpák nem fekszenek az autó síkjában, ez is adja az MG4 egyik ismertetőjegyét, de a megjelenő szabad helyet nem hagyták parlagon, különböző kriksz-krakszokkal dobták fel, amik éjszaka marha jól néznek ki.
A piros fény végigfut az autó egész szélességén, közrefogva az MG logót. A hátsó ablak már itt sem kap ablaktörlőt. A tervezők két kisebb szárnnyal próbálták meg javítani a hatékonyságot, amik közrefogják a pótféklámpát.
Modern belső
Beülve az MG4-be egy valami tűnik fel azonnal: nincsen kínai tornacipő-szag! Sőt, végignézve a kormányon, a műszerfali kijelzőn, a központi kijelzőn, elsőre semmi nem emlékeztet arra, hogy egy olcsó kínai márka villanyautójában ülök és nem is hasonlít a család többi tagjára. Bármelyik koreai vagy japán márka autója is lehetne. Az ülések jók, a kormány mérete el van találva, a kijelzők nem takarják ki a tájat, minden jól ki van grammozva. A kormány baloldali joystick-gombjára különböző funkciókat lehet beállítani, érdemes az adaptív tempomatot ráapplikálni. A másikkal a műszerfali kijelzőt böngészhetjük, kicsit kifordított logikával, kell idő a kiismeréséhez. Anyagminőség rendben van, rossz úton sem nyikkant semmi a kb. 9000 km-t futott tesztautóban.
A fedélzeti rendszer képe rendben van, grafikus felület is sokkal szebb, de gyorsasága az olcsóbb MG-ket idézi, itt is többször kell megnyomni ugyanazt a gombot, hogy egyszer történjen valami. Az Apple Carplay csatlakozási hiba itt is üldözött engem, emellett a Bluetooth-t sem igazán sikerült működésre bírni, szinte minden beülésekor újra kellett párosítani a telefont és ekkor sem sikerült áthúzni a kontaktlistát. Elviekben a teszthét alatt jött egy szoftverfrissítés a 4-esekre, így remélhetőleg ezen hibák nagy része ki lett javítva.
Felszereltségét tekintve itt már tényleg Luxury a Luxury. 360 fokos kamera, adaptív tempomat, sávtartó, dugóasszisztens, minden, ami ma elvárható, itt van. V2L funkcióval is rendelkezik, így az autó akksijából tudunk más elektromos eszközöket tölteni. Az indításhoz még gombot sem kell nyomni (nincs is), elég, ha beülünk az autóba, de ettől függetlenül nem ez lesz a Cobra 11 új elfogó vadásza, amivel rögtön üldözőbe vesszük az aktuális bűnözőt. Hiába ülök be, a kijelzők életre kelnek, az autó mégsem indul el elsőre, kell egy kis idő mire a Ready felirat megjelenik. Ez reggeli indulásnál nem is nagy gond, de amikor csak kiugrok az autóból, hogy kinyissak egy kaput, visszaülök, akkor miért kell leállítani az autót és megint eljátszani ezt a kört?
A térkínálat négy átlagos embernek elég, az akksicsomag miatt a padló magasabban van egy normál autóhoz képest, így a hátsó utasok combja nem biztos, hogy jól alá lesz támasztva. Ebbe a hibába szinten minden márka belefut, kíváncsi leszek, előáll-e valaki valamilyen megoldással erre a problémára. A csomagtartó tekintetében is kis kompromisszum lesz szükséges hosszabb utazások előtt. 350 literről beszélünk, ami nem hangzik rosszul, de ebbe szerintem a padló alatti rész is beleszámít. Magasan van a padló, a töltőnek is kell a hely (frunk sajnos nincs), így azért nem gond, ha gyerekkorunkban jók voltunk Tetrisben. Pakolóhelyekkel egész tűrhetően áll az autó, az első ülések hátulja nem csak térképzsebbel, hanem két kisebb zsebbel is rendelkezik, a dugicsokinak.
Technika
A tesztelt példány a nagyobbik, 64 kWh-s akksit kapta meg, a teljesítménye 204 lóerő. Ez a 204 lóerő a hátsó kerekeket hajtja meg és elég tisztességes gyorsulást biztosít, egész pontosan 7,9 másodperc alatt vagyunk 100-on a kicsit több 1600 kilós autóval, a végsebesség 160-nál van korlátozva. Kicsit az erőleadáson még lehetne programozni, szinte minden közepes vagy annál nagyobb gázadásra nyikkannak a hátsó gumik. Autópályán 120 felett már lesz egy kis szélzaj, de ezt nem rónám fel hibának.
Mivel nem egy SUV-ról van szó, amivel a fizikát akarjuk állandó jelleggel megerőszakolni, a fogyasztás abszolút rendben van. ECO módban akár még 12 kWh/100km-t is ki tudunk hozni az autóból, nekem NORMAL módban 14 körül állt meg a számláló. Autópályán ez 15-16 körüli értékre ugrik fel. Azért ez nem rossz, ha ráérez az ember az ízére, városban simán el lehet 450 kilométert szaladgálni vele. A nagy átlag valahol 300-400 km között lesz. Koncepcióját tekintve az MG4 inkább egy városi-agglomerációs közlekedésre alkalmas autó, és ennek a feladatnak tökéletesen megfelel.
Töltője 11 kW-os, így egy jó 5-6 óra töltéssel számolnunk kell, ha 0-ra merítettük az akksikat. Egyenáramú töltőről 135 kW-al tud tölteni, így 10-ről 80%-ra való töltés 35 percet vesz igénybe. Vannak már ennél jobb számok villanyautó-fronton, de ilyenkor mindig gondoljunk arra, ez egy olcsó, tömegeknek szánt villanyautó. Rekuperációja több szinten állítható, elég jól be lett lőve a programozása, szerettem használni.
Értékelés
Az MG4-ben „személyében” egy teljesen korrekt, a józan ész talaján álló villanyautót ismertem meg. Aki nem megy két megyénél távolabb, esetleg még napeleme is van otthon, az nyugodtan számításba veheti ezt a modellt. Könnyű vele parkolni, jól fogyaszt, kellemes vezetni. Természetesen az MG portfóliójában ez a legdrágább modell, de tudásában kétszer le is körözi a társait. Csak azt a fránya szoftvert kéne már rendbe rakni, de azt márka szinten. Nem vágyom online, felhő-alapú navira, semmi extra nem kell, de ami manapság már alap, és ebben az autóban is benne van, azt tudja már jól.
12 millió forint körül indul egy MG4, 14,5 millió ft-ért már a legjobban felszereltet tudjuk hazavinni. Igazi konkurense nem nagyon van, mert a Nissan Leaf a hasonló karosszériaforma ellenére több mint 20 centivel hosszabb nála. Árban pedig ott kezdődik a hasonló akksimérettel, ahol az MG4 véget ér. Mindenképp adnék neki egy esélyt.
További képekért KATT ide!