Marci barátom, aki az őszi 2-es BMW-t szolgáltatta, most egy újabb bajort húzott elő a kalapból, méghozzá egy kifutó szériás, alig tízezer kilométert futott plug-in Ötöst. Nekem pedig nem kell kétszer mondani, első szóra behuppantam és elhoztam, lássuk csak, milyen is egy korai BMW PHEV.
A G30-as kódnévvel illetett szériát 2016-ban mutatta be a BMW. Tagadhatatlan, az Ötös széria a bajorok egyik ékköve. Igen, menő és virgonc a Hármas, kiváló techdemó a Hetes (az új dizájnjába inkább most ne menjünk bele, én sikítófrászt kapok tőle), de amin pénzt is lehet keresni, azok a biznisz-limuzinok, na és persze manapság már a SUV-ok. Az Ötös BMW 1972 óta része a márka modellpalettájának, a szalonokban már a nyolcadik generációját lehet kapni. 50 év alatt nagyjából 8-9 millió darab talált gazdára, Európában és az észak-amerikai piacon is sikeres modell. Életciklusa alatt összesen 17 különböző hajtáslánccal árulták G30-ast, ebből 11 volt benzines, a maradék gázolajos. Mi a gyengébbik plug-in hibrid hajtásláncot kaptuk meg tesztre, melynek rendszerteljesítménye 292 lóerő, mindezt összkerékhajtáson keresztül adja le az aszfaltra.
Elhajlásoktól mentes külső
Az Ötös megmaradt annak, ami mindig is volt: klasszikus szedánnak és kombinak. Pont olyan háromosztatú, mint amelyiket az óvodások rajzolnak. A formanyelvben nincsenek faksznik, túlzások, arra van a BMW-nek elég típusa. Itt a konzervatívabb ügyfeleket kell megszólítani. Szokták mondani, olyan, mint a sportzakó, de én még senkit nem láttam abban teniszezni… Bárhol jól mutat, mindenhol meg lehet vele jelenni.
A hatalmas U-alakkal összekötött lézer-rásegítéses első lámpák és a fekete vesék megadják az alaphangulatot, nem kell M5-ben ülni, hogy lehúzódjanak előled. A lámpák éjszaka is nappali fényt varázsolnak, mátrix-technológiásak, tökéletesen és megbízhatóan, szinte észrevétlenül teszik a dolgukat.
Méreteit illetően még pont innen van az 5 méteren, egész pontosan 4,96 centi hosszú. Nincs kupésított tetőív, az a 6-os sorozat sajátja. Ajtókon kilinccsel egy vonalban és alul is hajlítások. A tesztelt példány az M-Sport csomag 20 collos kerekein gördül, alapból 17-es felnik járnak hozzá. A felszereltséghez jár a BMW M GmbH 50 éves évfordulójára készített retró BMW-logó is, ezek mind az autó elején-hátulján és a felniközepeken is helyett kaptak. A féknyergek az M betű miatt pirosak és a kis logót is megkapták. Pedig mi sem áll távolabb egy PHEV-től, mint a sportos fékezés…
Hátul is klasszik Ötös az autó, bármikor fel lehet ismerni sötétben is. Kis szárny is helyet kapott az elektromosan működtethető csomagtérajtón.
Ízléses belső
Ismerős, otthonos, de leginkább ízléses belső fogad, amint behuppanunk a világos színű bőrülésbe. Előttünk egy jó fogású kormány, amögött pedig egy teljesen digitális kijelző, melynek tetején egy kamerasziget figyeli az arcunkat. A műszerfal tetején a szokásos BMW-szoftverrel ellátott kijelző trónol. Kellően gyors és rengeteg mindent tud, egy hét tesztelés nem is elég hozzá, hogy mindent felfedezzünk. Be lett rendelve a gesztusvezérlés is, de mivel én erősen gesztikulálva beszélek, a harmadik zeneszám véletlen váltásánál inkább kikapcsoltam. És nem, a karlendítésre nem kezdi el játszani a Deutschland, Deutschland über alles-t. 😀
Kicsit idejétmúlt módon még CD-t is tud lejátszani az autó, de gondolom a vásárlóközönség 2016-ban ezt még elvárta, Jürgennel meg nem érdemes packázni, mert átmegy Ingolstadtba… A Harman Kardon hifi olyan, amilyennek lennie kell, tökéletesen szól.
A klímakonzol félig digitális, de még sok fizikai gomb veszi körbe, a beszoktatás viszont elkezdődött. Pillanatok alatt fűt az autó, az ülésfűtés két perc alatt kiégeti a nadrágunkat. És ehhez a benzinmotort nem kell beröffenteni, mint egyeseknél… Okos, kijelzős kulcs jár az autóhoz, ami mutatja az autó állapotát, töltöttségét és elviekben az autón kívülről ezzel tudjuk irányítani a be- és kiparkolást. Ez utóbbit nem sikerült összehoznom, valószínűleg egy BMW-fiókot kéne létrehozni hozzá, de egy ilyen kulccsal rendelkező tulaj felvilágosíthatna.
Az ergonómia példás, minden ott van, ahol egy BMW-ben keresnéd. Az ülések kényelmesek, combtámasz, deréktámasz, memória, minden jár. A helykínálat hátul az a 2,97 méteres tengelytáv ellenére nem túl fejedelmi, 180 centi felett a lábtér és a fejtér is kevés lesz, utóbbi szempontjából a kombi a nyerő.
Ami csalódást keltő, az a csomagtartó. Egy normál Ötös szedán csomagtartója 500 liter feletti, a plug-in viszont ebből elveszít nagyjából 100 litert. Az akksi miatt magasra került a csomagtérpadlója, nagyobb bőröndöt, dobozt egyszerűen nem lehet betenni az autóba. Látszik, hogy ez a modell még nem igazán az elektrifikált hajtásláncokra lett tervezve, ez használat közben ki is derült.
Hajtáslánc, vezetés, fogyasztás
A plug-in Ötösbe a BMW a B48-as kódú kétliteres, négyhengeres turbóbenzines motort szerelte 184 lóerővel. Kisebb-nagyobb módosításokkal ugyanez a motor teljesít szolgálatot nagyon sok másik BMW-ben (az általunk tesztelt M235i-ben és X1-ben is) és MINI-ben is. Ehhez tartozik egy nyolcfokozatú automataváltó, a villanymotor és a 12 kWh-s akksicsomag.
A rendszerteljesítmény 292 lóerő, a végsebesség 230 km/h, 100-ra 6 másodperc alatt ugrik fel az autó. Bőven elég, akinek nem, annak ott az 540e változat. Vezetéstámogató rendszerek garmadája vigyáz ránk, a tempomatot viszont az echte BMW-sek biztos nem szeretik: nem enged jobbról előzni.
Az autóban a teszt idején tízezer kilométer volt, a töltőkábelt én bontottam ki. A fedélzeti számítógép szerint ebből a tízezerből 116-ot tett meg eddig villanyautóként, vagyis inkább öntöltő hibridként. Sokat elmond ez a plug-in hibridek (és a jogalkotó) egyik gyakran felhánytorgatott negatívumáról: sokaknak csak adókerülésre kellenek, eszükbe nem jut a töltéssel szívni. Zöld rendszám megvan, nincs cégautó-adó, ingyen parkolás, nem kell illetékeket fizetni, Hawaii, deejuice. Aztán majd mindenki meglepődik, mikor leveszik a PHEV-ekről a zöld rendszámot…
A töltés 3,7 kW-al megy, azaz nagyjából 4 óra feltölteni. A gyári adatok szerint 50-60 km-t is tudnia kéne az autónak, de ez távol áll a valóságtól. Tavasszal jó időben talán megvan a 40, a december eleji nagy hóesés előtti időszakban ez inkább 20-25 km volt. Ezzel mentem Szentendrére a KIA EV9 bemutatójára, onnan pedig Budaörsre, beosztással, benzinmotor használatával, visszatartással, sehogy sem sikerült jó hatótávot kihozni. Ezért kár szenvedni a köztöltőn. Akinek van falitöltője otthon, és egy a munkahelyén, az boldog lesz, az tényleg el tud járni hang nélkül. A többieknek marad a szívás, vagy tényleg hagyjuk a töltést és használjuk sima hibridként. Ugyanis abban sokkal jobban teljesít.
Ezért is nevezem kétarcúnak az autót. Egyfelől adott a közel 300 lóerő, a nagy kerék, nagy nyomaték (több, mint 400 Nm), ha akarunk, emberkedhetünk. Másik oldalról viszont a legmegátalkodottabb priusost is ki tudja hozni belőlünk az autó. Az emberkedést inkább hagytam, november végén a nyári gumi nem vicces egy új korában 18-30 millió forint között mért autón, maradt a priusozás. És az autó egész jól meghálálja. A teszthét 400 kilométeréből nagyjából 140-et tettem meg villannyal, ebből ugyebár maximum 20 volt, ami töltéssel sikerült, a többi a megfelelő fékezéssel és rekuperációval jött. Egész jó.
Vezetni kellemes az autót, jól húz, váltó szokásosan remek és azonnal reagál, a fékezés lehet szokatlan annak, aki egy átlag BMW-ből ül át, de a hibridség ezzel jár. A futómű ezzel az M-Sport csomaggal inkább kényelmetlen, mint sem jó. Az úthibákat nem igazán tudja elnyelni, csak az válasszon ilyet, aki ideje nagy részét autópályán tölti. A böjtje már ilyen kis futásnál is érződött, nyiszogott a B-oszlop és napfénytető felől is érkeztek már hangok. Ez így nem lesz tartós.
A fogyasztás gyári adat szerint 2 liter, természetesen ezt csak a folyamatos töltéssel lehet hozni. Nálam ez inkább 8-8.5 körül alakult, gyenge kis autópályázással, többnyire városi közlekedéssel. Egy 300 lóerős prémium kategóriás nagy szedántól annyira nem rossz, de tudjuk: egy plug-in hibrid esetében 0 és 15 liter között bármi előfordulhat, a felhasználótól és annak lehetőségeitől függ minden.
Összegzés
Szokásos módon BMW-sen összerakott autó a kifutó szériás Fünfer. A felszereltség és extralista jó lett összeikszelgetve, tud mindent, sőt talán már túl sokat is. Ha inkább utazóautót keresünk, akkor még mindig a dízel a nyerő, de egy csak 48 voltos mild-hybrid rendszerrel megszórt kétliteres benzines sem rossz választás. Plug-in-ba csak az üljön, aki tudja otthon a kis garázsában tölteni, és nincsen sok cucca.
A használt piacon 8 és 27 millió forint között mozog az ára, felszereltségtől, kortól, futástól függően. Nekem több, mint 50 darabot dobott fel a hahu, aki plug-in 5-ös iránt vágyódik, az biztos megtalálja a magának valót. Ez a példány is eladó, telefonszám a szerkesztőségben!
További képekért KATT a galériára!