A LEGO-autó és az űrkomp – Hyundai Santa Fe és Staria bemutató

A Hyundai-nál nem lazsálnak, ahogy tavaly, idén szintén két új modellt mutattak be egyszerre, most is két, teljesen más vásárlóközönséget megszólítva. A Santa Fe 2024-ben már az ötödik generációjánál tart, a kisbusz-szerű Staria viszont most lép először porondra. Egy rövid kör erejéig mindkettőt kipróbálhattuk.

Santa Fe

A 2020-as évek elején a Tucson-nal elkezdett bátor rajzolás az eggyel nagyobb kategóriában induló Santa Fe esetében is folytatódott. Az előző generációhoz képest radikálisan más formát kapott az autó, méreteiben nem igazán változott, de a hosszához azért hozzátoldottak 6 centit. A csomagtartó 6 liternyit nőtt (628 l vs. 634 l), az autó súlyra viszont 150-200 kilót hízott. Nem meglepő, hiszen az uniós piacon már csak hibridként vagy plug-in hibridként érhető el a Hyundai nagy SUV-ja.

Öntöltő hibridként 215 lóerő a rendszerteljesítmény, plug-in hibridként 253 lóerő. A belsőégésű motor minden esetben az 1.6-os T-GDI. Öntöltőként választhatunk első- és összkerékhajtás között, PHEV esetén csak az összkerék játszik. Öt-, hat- illetve hétszemélyes változatban is rendelhető az autó.

A Santa Fe legnagyobb ütőkártyája a belső tér tágassága mellett maga az autó formája. Szinte az egészet vonalzóval rajzolták, kerek formát maximum a kerékjárati ívek tartalmaznak. A kollégákkal azt tárgyaltuk, hogy élőben sokkal jobban kiadja, mint képeken. Ha LEGO-ból kéne megcsinálni egy autót, valószínűleg a Santa Fe-vel lenne a legkönnyebb dolgunk. Az első és hátsó lámpák rajzolata is H-betűt formáz. Az autó hátulja teljesen függőlegesen ér véget, a lámpák kifejezetten alacsonyra kerültek, és hatalmas felirat hirdeti, milyen autó megy előttünk.

Nagy ajtókon kell beszállni, minden irányban van terünk, mögöttünk pedig akkora csomagtartó, hogy elég jól kell keresni, ahhoz, hogy egy sima hétvégi bevásárlással megtöltsük. Hét személlyel már jóval kisebb térrel kell számolni.

Felszereltségre sem lehet panasz, de annak az igazi felfedezésére kelleni fog egy egész teszthét. Elérhető hozzá a digitális kulcs (200.000 Ft), elöl középen két vezetéknélküli töltő van, felhő alapú navi, Bose hifi, ülésszellőztetés, memóriás ülések, minden van. Nagy része széria, ha igazi prémium érzetet szeretnék, akkor a Calligraphy csomagot kell választanunk. Vezetéstámogató rendszerek garmadája vigyáz ránk, néha már tényleg elgondolkodom, hogy ugyan, mi hiányozhat még? Már a ráfutásos balesetet megelőző rendszer is a második szinten jár, ahogy az autópálya-asszisztens is. Az anyaghasználat elsőosztályú, felárért akár nappabőr üléseket és szarvasbőr tetőkárpitot is rendelhetünk.

A bemutatóra elhozott autón 20 collos kerekek voltak, a Zugliget és Budakeszi környéki utakat gyönyörűen kisimította a futómű és a nagy kerék. A 253 lóerős rendszerteljesítménnyel sincs gond, ha minden fel van töltve egész szépet lép a Santa Fe. Szűk utakon viszont nem érdemes emberkedni, nagyon széles, tükrökkel majdnem 215 centi a Hyundai.

Az autó listaára jelenleg, a cikk írásakor, 23 és 25,8 millió forint között mozog, hajtástól, ülések számától függően. A metálfény ára 350, a gyöngyház már 400, a matt fényezést pedig 550 ezer Ft-ért mérik.

Staria

Ha egy kis szárazjeget nyomtak volna a Hyundai új kisbusza köré, elhittem volna, hogy most szállt le a Földre. Alapvetően nem áll messze a koreaiaktól a kisbuszok világa, hiszen létezett a Hyundai H-1 is, de az egy teherautóból lett személyszállító volt, míg a Staria egy személyautó. És ha olyan Hyundai-főnök lehetnék, akinek sofőr is jár, csak ezt választanám céges autónak.

A Staria-t 7 és 9 személyes változatban is rendelhetjük, előbbihez a Luxury, utóbbihoz a Comfort csomag jár. Motorikusan egyetlen lehetőségünk van: öntöltő hibrid az 1.6-os, négyhengeres benzines turbómotorral, 225 lóerővel. Összkerékhajtás vagy kéziváltó nincs.

Ha azt mondtam a Santa Fe-re, hogy minden irányban van hely, akkor ezt a Staria négyzetre emeli. Hossza több, mint 5,2 méter, majdnem 2 méter széles a tükrök nélkül és kis híján ugyanilyen magas. Súlya kiviteltől függően 2-2,4 tonna között mozog.

Az autó orra a LED-csíkkal eléggé egyedi, hasonlót a Konánál alkalmaz a Hyundai. A lámpák a lökhárítóba lett integrálva egy-egy bura alá. A fekete tesztautón a bronzos csíkok és kiegészítők elég jól mutatnak, még a tükör is ilyen burkolatot kapott. A 9 személyes változat nem kap ilyen dizájncsíkokat, így kívülről is meg tudjuk mondani, hány ülés lehet bent. Hátul csak a Hyundai-logó ragasztott, a Staria feliratot belenyomták az ajtóba. A hátsó lámpák végig futnak az autó teljes magasságán. Egy LED-egy kocka, hasonlóan az Ioniq 5-höz és 6-hoz.

Hátulra elektromosan mozgatható tolóajtókon szállhatunk be. A középső sor két ülése akár szembe is fordítható a harmadik sorral. Mindkét sor tologatható, attól függően kinek mekkora helyre van szüksége és mennyi csomagjuk van. A két középső ülés fektethető, combtámaszos, szellőztethető, fűthető. Ha leghátra akarunk beszállni a türelem nagy erény lesz, ugyanis a középső sor ülései elég lassan mozognak. Minden ülés felé jutott szellőző, a hátsó klíma konzolja viszont az audiovizuális utasfigyelő miatt a tető jobb oldalára került, így nem mindenki éri el. Az utasfigyelő kamerát és mikrofont is tartalmaz, így nem kell apának hátra ordítania. USB-csatlakozó és pohártartó is jár mindenkinek.

Előzetesen úgy gondoltam, hogy futóművet tekintve kényelmesebb lesz a Santa Fe-nél, de sajnos nem, kissé sprődebb a rugózás, jobban érezni mi van alattunk. Vezetni nem volt alkalmam az autót, így ez is a teszthétre marad.

A felszereltség itt is teljesen oké, hiányérzetünk nem nagyon lesz. A kétmillió forintos TOP csomaggal lehet még bővíteni a tudást, amihez viszont a félmilliós Plus csomag is kell, de megéri beruházni, hiszen ekkor van 360 fokos kameránk, ami egy 5,2 méteres autónál elég jó szolgálatot tesz. Ezen kívül a holttérfigyelő, a 18 collos kerekek, az utasfigyelő és az elektromos oldalajtó és sok más is a csomag tartalma.  A 9 személyes Comfort 17-es kerekekkel is elérhető.

A Comfort verziót 18 millió forint környékétől elvihetjük, viszont a Luxury már a 22 milliót nyaldossa. Előbbi shuttle-busznak simán megfelelhet, utóbbi akár családi felhasználásra is alkalmas. A Stellantis-konszern termékei előre köszönhetnek neki, akár Peugeot, akár Citroen vagy Toyota jel van rajtuk, az igazi ellenfél a Volkswagen Multivan, de az jól felextrázva már 30 millió forint felett tanyázik, ennek jó része a VW-jel felára.

Még fentebb tekintve a Lexus LM fénye világítja be az eget és vannak pontok, amiben a Staria jobb vagy ügyesebb, de összeségében az LM magasan a mezőny felett áll és nem csak a 4K-s TV miatt, ami elválasztja az utasteret az első két üléstől. Szokásos módon a Staria is egy tisztességes Hyundai-munka és már várom a teszthetet!

Kapcsolódó cikkek

Hírek Nagyvilág Verdák

Karácsonykor a MINI is a családdal együtt töltött időt ünnepli

Idén teljesen megújult a brit prémiumgyártó portfóliója, középpontjában egy sokoldalú, minden élethelyzetre kész modellcsaláddal – a MINI Cooper Cabrio vezetési élményétől kezdve, a MINI Countryman hatalmas, karácsonyfákkal és sífelszerelésekkel is megbirkózó helykínálatáig. Ismét elérkezett az év vége, a karácsony már az ajtón kopogtat. A MINI új modellcsaládja mindenki számára tartogat valamit az ünnepi időszakra, a […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Verdák

DS N°8: Meghívás egy elektromos utazásra

• A DS AERO SPORT LOUNGE koncepció által inspirált DS N°8 a DS Automobiles új zászlóshajója. Kifogástalan minőség, megnövelt hatótávolság és abszolút kényelem teszi a legnagyobb nyugalmat biztosító elektromos autóvá. • A karizmatikus, karcsú és elegánsan suhanó elektromos DS N°8 egy új SUV Coupé formát testesít meg. 750 km-es kombinált (WLTP ciklus), és több mint […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Verdák

Az új MINI Countryman ötcsillagos minősítést szerzett az EURO NCAP töréstesztjein

Az új autók biztonságát vizsgáló Euro NCAP független szakértői az elérhető legmagasabb, ötcsillagos minősítéssel ismerték el a brit prémiumgyártó újdonságát. Oldalirányú ütközés esetén új központi légzsák csökkenti a vezető és az első utas sérülésének kockázatát, a frontirányú ütközésre figyelmeztető rendszer új generációja pedig kanyarodás közben már a gyalogosokat és a kerékpárosokat is védi. A MINI […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom