KTM 1290 Superduke R – A szörnyeteg

Amikor a KTM lerántotta a leplet és levagdosta a láncokat a maguk által is „szörnyetegként” becézett 180 lóerős fenevadról a motoros világ egy emberként kapkodta a levegőt. Az evolúció (a KTM márka fejlődésének történetét elolvashatjátok Ági cikkében) és az alkalmazkodás kritikus jelentőségű, amennyiben a legjobbra és valami leutánozhatatlanra törekednek. Most nyolc évnyi fejlődés után a legújabb generációs 1290 Super Duke R tovább megy azáltal, hogy több üzemmódú, félaktív felfüggesztéssel egészíti ki a KTM amúgy sem szegényes elektronikai csomagját. Ez az idealizált meztelen hiperbike elképesztő erejével, hatalmas nyomatékával és az iszonyatosan pontos kezelhetőségével teljes mértékig rászolgált és valóra váltja a KTM „Ready to Race” szlogenjét.

Lássuk a szörnyet

Ha nem romlott el hát ne javítsd meg, de mindenképpen tedd aljasabbá! A 180 lóerővel és 140 Nm-rel büszkélkedő fenevad, 1301 köbcentis LC8, V-ikrei finom, de mégis igencsak hatásos fejlesztésen mentek keresztül. Könnyebbre optimalizálták úgy, hogy megtartsa az igencsak nyomatékos jellegét. Ez az erőmű a V-ikrek evolúciójának etalonja. Nincs hagyományos indítókulcs, hanem egy elektronikus transzponder, ami meg van spékelve bicskakulcs funkcióval, ugyan a kulccsal mindösszesen az ülést lehet kinyitni. Közelíts a kulccsal a zsebedben a motorhoz és pár lépésre már elektronikusan csatlakozik is. A kormány jobb oldalán lévő fő bekapcsoló gombbal gyorsan áram alá is helyezhetjük a motort vagy akár lezárhatjuk vele a kormányt.

Határtalan lehetőségek

Pattanj a nyeregbe, nyomd meg a start gombot és egyből hallhatod a mesterien hangolt ikrek gyönyörűen duruzsoló hangját. Ugyan míg a folyadékhűtéses motor fel nem melegszik, kicsit hidegvérűnek található a KTM, de addig is lehet barangolni az elektronikus motor és futómű konfiguráció beállításaiban. Az alapárban megtalálhatóak az utcai, eső és sport módok, míg a performance és a track módok az opcionális Track Pack részei. Ugyanez a helyzet a felfüggesztési és csillapítási módok tekintetében. Szintén az alapfelszereltség része az elektronikusan állítható hátsó előfeszítés, amit két milliméteres lépésekben lehet szabályozni. A track, az advance és automatic módok a Suspension Pro csomag részét képezik, amely három móddal, alacsony, normál és magas, sőt, automatikus előterhelési szintezéssel is rendelkezik.

A beállítások konfigurálhatóak statikusan vagy akár menet közben is a kormány bal oldalán található többfunkciós kapcsolóval. Ezen panel segítségével kikapcsolhatjuk még a kipörgésgátlót, gyorsváltót (ami szintén opcionális) és kiválaszthatunk egy ABS módot ami lehet road vagy supermoto. Utóbbinál kikapcsolja az ABS-t is a hátsó keréknél. A többrétegű menü világosan jelenik meg akár éjjel akár nappal a 4,8 hüvelykes TFT-képernyőn, amely egy fordulatszámmérőt, egy nagyméretű digitális sebességmérőt, egy fokozatjelzőt és különféle egyéb információkat is tartalmaz.

Rettenetesen sok beállítás közül választhatunk, én az alapméretezett Street ride móddal kezdtem ezt megfűszerezve a zseniális Comfort felfüggesztési móddal, hogy megérezzem és megértsem hogyan is működik együtt a félaktív felfüggesztés az átvivő elektronikával. Meglepő, hogy milyen kellemes ez a motorkerékpár ezekkel a lágy beállításokkal. A felfüggesztés egy 48 milliméteres WP fordított villa, egy összekapcsolt monoshock és egy egyoldalas lengőkar. A városon át motorozva nagyon tiszta öröm volt kerülgetni az autókat köszönhetően a könnyed kormányzásnak. A Superduke fürge és könnyedén vett bármilyen szükséges manővert a szűk kanyaroktól a gyors sávváltásokon át egészen a forgalomtól való elszakadásig.

Kalandra fel!

Utcai felfüggesztési módra váltva a menetminőség továbbra is nagyon kielégítően hatott egy 180 lóerős, az utcára éppen kiszabadult őrjöngő meztelen motorhoz képest. Kiszakadva a városból egy kicsit kanyargósabb, kétsávos autóútra, Sport üzemmódba váltottam mind a menet és a felfüggesztés terén. Na, itt már kivillantotta a szuper herceg a fogait, javult a lengéscsillapítási karakterisztika, felgyorsította a gázreakciót, felszabadult az eddig némileg kordában tartott ereje. Teljesen eltűnt az előző beállítások nyugodt üteme és a sportbeállítások felgyorsították a tempót.

A teszt legszórakoztatóbb részében, magasan a város felett, üres hegyi utakon felváltottam a Track ride módba. Ez a mód maximalizálja a gázreakciót és a teljesítményt. Az utca orientáltabb Performance mód ugyanezeket a funkciókat kínálja, de lehetővé teszi a KTM MY RIDE multimédiás rendszer használatát és a tempomatot. Track módban minden igazán kiélesedik és kitágul a világ, a gázreakció így már teljesen közvetlenné vált az új 65 fokos gyorsforgású (7 fokkal csökkentett) gázkarnak köszönhetően, amely szintén segít csökkenteni a csukló szögét és a könyök leesését teljes gáznál. Ezek a beállítások a Superduke-ot a végsőkig önbizalom-inspiráló géppé teszik az úton vagy a pályán történő motorozáshoz.

Sokoldalúság

A sok lóerővel, de a versenypálya hiányával kihátráltam ebből a módból és visszatértem a kissé engedelmesebb Sport menet és felfüggesztési csomaghoz. Bármennyire is élveztem a herceg nyergében eltöltött időt, miközben kanyarogtam vele a hullámzó hegyi kanyarokban a KTM jól neveltnek bizonyult a hatékony, de mégis unalmas autópályákon. Ez az ilyen motorok igazi varázsa, hogy a teljesen testre szabható menetdinamikával megszelídíthető az erő, lágyítható a felfüggesztés, beállítható a menettartó automatika és mindeközben hallgathatjuk kedvenc dalainkat okostelefonunkról.

A 2022-es KTM 1290 Superduke R egy rendkívül vonzó motor a komoly sportolási szándékkal és a hozzájuk járó készségekkel rendelkező versenyzők számára is. Számomra közel áll egy tökéletes street bike-hoz, köszönhetően kiváló dinamikájának, kellemes ergonómiájának, könnyed irányíthatóságának és az új félaktív felfüggesztésének, ami igazán feltette nálam az i-re a pontot. Tisztázzuk azonban, hogy a Superduke a legaktívabb állapotában simán túltesz egy street bike teljesítményének határain és egy vérbeli versenygéppé alakul át, ami egy igazán komoly fegyver mind az utakon, mind a versenypályán.

ÁDÁM

Motor:

Lökettérfogat: 1301 ccm

Motor: 2 henger, 4 Ütem V 75˙

Furat/löket: 108/71 mm

Lóerő: 177

Indítás: önindító

Váltó: 6 fokozat

Primer áttétel: 40:76

Kuplung: PASC (TM) papucs kuplung, hidraulikus működtetésű

EMS: Keihin KIR RBW és a sebességtartó automatika, dupla gyújtással

Váz:

Váz: Króm-molibdén acél rácsos keret, műanyag bevonatos

Első felfüggesztés:WP upside-down Ø 48 mm

Hátsó felfüggesztés: WP Monoshock

Rugóút elöl: 125 mm

Rugóút hátsó: 156 mm

Tárcsafék: 320 mm 2x Brembo Négydugattyús radiális rögzített féknyereg, úszó féktárcsa, Hátsó 240 Brembo dupla dugattyús féknyereggel, féktárcsa 

Hajtás:X-Ring 520

ABS: Két csatornás Bosch 9.1 MP ABS (incl. Kanyarfényszórók ABS és Supermoto mód Kikapcsolható)

Körmány szöge: 65,1°

Tengelytáv: 1482 ± 15 mm-

Hasmagasság: 141 mm

Ülés magasság: 835 mm

Tank kapacitás: 18 l

Súly: 195 kg

Kapcsolódó cikkek

GP versenyzőktől, versenyzőkről (hírek és nyilatkozatok) Moto GP Motor

Pedrosa elárulta a Ducati fő erejét

A 2022-es szezonban a Ducati mindent megnyert a MotoGP-ben, amit lehetett: az egyéni, a csapat- és a gyártói világbajnoki címet is elhódította. Az kétségtelen, hogy az olasz gyártó  a többi fölé nőtt az utóbbi években, és ezúttal a Yamaha és Fabio Quartararo sem tudott mit tenni Francesco Bagnaia második féléves hajrájával. A KTM fejlesztő- és […]

Olvass tovább
Férfi szemmel Motor Teszt

Suzuki V-Strom 650 XT (2021) – Túrára termett

A Suzuki V-Strom 650 XT vitathatatlanul egy olyan motorkerékpár, amelyre szükségünk lesz, akár a városban van dolgunk, akár huzamosabban autópályán haladnánk vagy egy felfedezetlen ösvényt hódítanánk meg. Ez a kalandmotor kategóriába sorolt gép (amely véleményem szerint nem igazán kalandmotor) rengeteg mindennel fel van szerelve, hogy túlélje a váratlan helyzeteket és elviselje még az áldatlan szituációkat […]

Olvass tovább
Motor Női szemmel

Suzuki V-Strom 650XT (2021) – Szlovák túra egy egyszerű, de nagyszerű motoron

A Suzuki V-STROM 650XT 2021-es változatát egy több napos túrán volt alkalmunk tesztelni. Szlovákiába utaztunk szeptember végén, és bejártuk a Tátra nagy részét. Három nap és ezer kilométer alatt mindenféle időjárással, útviszonnyal találkoztunk. Színes körülmények között tesztelhettük tehát a Suzuki kisebb köbcentis túramotorját. Ádám cikkében olvashattok a bővebb technikai részletekről, ha pedig a nagytesóra, az […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom