Klasszikus értékek – Toyota GR86 teszt

A Toyota az autóival és a motorsport tevékenységével egész ügyesen megváltoztatta a márkáról kialakult képet. A változás akkor kezdődött, amikor „megbízhatóság szobra” imázs kezdett eggyé válni az unalommal.

Ez nem tipikus autóteszt, mert egy zömmel fotózással foglalkozó fickó írta. Az írás inkább az életérzésre, a változó világunkra és a Toyota okos imázsváltására fókuszál.

A japán gyár az utolsó pillanatban kezdett a sportos autókat készíteni, amellett, hogy számtalan hibridet és szabadidő-autót kínált. A legszebb az egészben, hogy mindezt okosan csinálta, lefedve minden vevőkört. És persze gazdaságosan és hatékonyan, ahogy a Toyotától várható.

A márkakép formálás egyik részét a versenysport jelenti, ami Dakarral, a tereprali és a rali világbajnoksággal indul, a csúcsot a sportkocsi versenyzés és a Le Mans-i 24 órás jelenti.

Sportos autók

A kínálat tetején ott a Lexus, ami a nagy túrakocsi (GT) szerepben lévő LC-vel hódít. A BMW Z4-el közösen készülő Supra a kis és a nagy motorjával jól lefedi a combosabb sportkupéra vágyók igényeit. Hosszú motorházzal, izmos farral, hátsó hajtással, alacsony üléshelyzettel, kagylóülésekkel, önzáró differenciállal, dögös kinézettel és viszonylag szűk utastérrel. A felsoroltak hozzák a műfaj sajátosságait. A Suprával már elértük a húszmilliós ársávot, ami igencsak megválasztja a vevőkört, még külföldön is. Egy szinttel lentebb, kétfelé ágazik az irány.

Az egyiket a lassan klasszikussá váló, a piacon egyedüliként hódító GR Yaris jelenti, aminek szinte csak a Subaru Impreza WRX STI az ellenfele, de az testesebb és nehezebb. A másik ág, a klasszikus sportkocsik tervezési elvét követő GR86, ami folytatja a Supra által lefektetett mintát.

A GR86 a nagytestvértől két dologban tér el, az egyik, hogy „elérhetőbb” az ára, ugyanis 14,7 milliótól indul az alapmodell. A másik, hogy kézi kapcsolású váltóval kapható, ami rövid úton jár és szinte Honda Civic Type R-szerű kapcsolási élményt biztosít. (Lassan megérkezik Európába is a kéziváltós Supra.)

Kiveszőfélben

Az említett dolgok sajnos egyre ritkábbak a mai világban, ahol lassan a mindennapok részévé válnak a 3-4 másodperc alatt százra gyorsuló villanyautók. A legrosszabb verzió az, ha ezt a dinamikát kombinálják szabadidő-autó karosszériával, és három tonnát közelítő tömeggel. Így érkeztünk meg a jelenkor sportos=jól gyorsuló autójához.

Azt a világot, amifelé megyünk, a BMW M GmbH. jubileumi modellje mutatja meg igazán. Az évfordulóra nem egy lekönnyített, kézi váltós, limitált szériás különlegességet készítettek, hanem egy 2,74 tonnás, 748 lóerős hibrid szörnyeteget (XM). Ez a járgány szinte szembe megy azokkal az elvekkel, amiért a sportosztályt alapították. Viszont a piac ezt várja el, ebből lehet sokat eladni, persze nagy haszonnal.

A menés

Szerintem az új GR86-nak a lényege a vezetés. Azaz a sokat emlegetett, nehezen megfogalmazható, sokaknál már-már misztikusnak hangzó vezetési élmény. A közvetlen kormányzás, a hátsó hajtás, a szinte tökéletes súlyelosztás (53:47) és az autó kiváló kezelhetősége. Ezek így együtt. Mindez úgy tálalva, hogy a 2,4 literből kipréselt 235 lóerő, nem akarja „megölni” a sofőrt, azaz aki nem driftbajnok, az is jól elboldogul a kocsival. Tud vele szórakozni, sok örömet ad a vezetése, főleg kanyargós utakon.

A mindennapokban is jól kezelhető a Toyota kis sportkocsija, mivel jóval nyomatékosabb az elődjénél (250 Nm). Ehhez nagyon jól passzol a 8 ezres fordulatszámig forgatható motor, a váltó és a hátsó hajtás. A százra gyorsulása 6,5 másodperc. Ami annyit jelent a gyakorlatban, hogy GR86-os sofőrje ne álljon le versenyezni a pirosnál egy dízel kombival vagy egy átlagos villanyautóval, mert ezek simán elverik.

A legszomorúbb, hogy a GR86 által kínált élménycsomag, pár éven belül el fog tűnni. Az egyre jobban szigorodó környezetvédelmi szabályok, az elektromos autók és a mindent elárasztó szabadidő-autók miatt. Valószínűleg a jövőben nem lesz ilyen modell a gyárak kínálatában, sajnos ez a borús jövőkép elég biztosnak látszik. Ezért az említett autókért nagy dicséret a Toyotának és persze a Hyundai-nak is.

Hétköznapokban

A szigorú környezetvédelmi szabályozásnak köszönhető a műhang az utastérben, és a kifelé alig hallatszó kipufogóhang. A fülke a gyakorlatban inkább kétszemélyes, a csomagtartó pedig kisautónyi méretű (226 liter). A magyar úthálózat nem a GR86 barátja, mert a foltozott hazai utakon az autó a 18 collos téli abroncsokkal is ráz. Az üléshelyzet alacsony, ezért jól működő térdízületek és kiváló derék szükséges a mindennapi használathoz. A kuplung benyomása nagyobb erőt igényel a megszokottnál, ez is sportautós sajátosság. A kilátás nem tökéletes, vannak holtterei az autónak.

Végszó

Toyota GR86-ot már csak ebben az évben lehet vásárolni, ’24 január 1-től megszűnik a modell európai forgalmazása. Aki teheti és még talál készleten lévő darabot, az csapjon le erre az igazi driver’s car-ra, mert több ilyen nem lesz. Nem fogja megbánni!

Nyolczas Csaba

További képekért KATT a galériára!

Kapcsolódó cikkek

Hírek Itthonról Verdák

Európa legdurvább tuning építése az UNIX-AMTS 2024-en

Az AMTS szervezői minden évben igyekeznek olyan autókat kiállítani, ami a látogatókból csodálatot, elismerést váltanak ki. Ez nem egyszerű feladat, hiszen felgyorsult világunkban már egyre magasabb az ingerküszöb, és így néha még egy showcarral is nehéz felkelteni az érdeklődést. Két éve Svédországból érkezett egy korábbi ETS-győztes Charger, tavaly pedig Lengyelországból a Mapettuning Corvette, amit az […]

Olvass tovább
Teszt Verdák

Peugeot e-2008 GT teszt – Aktiválták a támadó módot

A franciák városi szabadidő-autója felfrissült, ami az elektromos kivitelnél észlelhető a legjobban. Egyébként nem véletlen a típus népszerűsége. A 2019-ben megjelent 2008-as igen jól sikerült darab, ez nem csak szerző véleménye, hanem a vásárlóké is. Az eltelt évek alatt több, mint 700 ezer fogyott belőle, az elektromos kivitelből kb. a tizede. Ha nem lett volna […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Race Verdák

A címvédő Toyota felkészült a WEC 2024-es szezonjára

Miután a tavalyi szezonban a Cadillac, a Ferrari, a Peugeot és a Porsche jelentette kihívást is sikerrel vette, és ezzel zsinórban az ötödik világbajnoki címét szerezte meg, a Toyota Gazoo Racing az idei szezonban már egy 19 hiperautóból álló, minden korábbinál erősebb és népesebb mezőnyhöz csatlakozik, amelynek részei lesznek az újonnan érkezett Alpine, BMW, Isotta […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom