Honda CBR650R teszt – Egy új irány

2019-ben a címben említett motort még Honda CB650F-ként ismerhettük, amikor is teljesen új identitást kapott és megszületett a CBR650R. Ebben az évében a japán motorkerékpár-gyártó teljesen felhagyott a nem ABS-szel szerelt verzióval, de továbbra is egy középsúlyú, kényelmes motort kínál a célközönségnek, amely a komfortra, hasznosságra alapul, mégis megőrizve benne a sportosság jegyeit. Bár a 2022-es modellév egyetlen figyelemreméltó változása az új színpaletta volt, a CBR650R vonalai nem is nagyon igényeltek túl nagy tuningot a tavalyi modellhez képest, így továbbra is erős választásnak lehet tekinteni a maga kategóriájában.

A kezdetek

A Honda által nagyon beharangozott és fényezett CBR650F-et 2014-ben a naked CB650F mellett dobták piacra. A négyhengeres, középsúlyú géposztályban egy egészen jó szegmensbe tudták beilleszteni ezt a változatot, kihangsúlyozva a sportosságot. 2017-ben élesebb külsőt kapott, jobban kiemelve a motort, növeltek a csúcsteljesítményén, kapott egy Showa első villát és Nissin féknyergeket. A 2019-es evolúció során a CBR650F – CBR650R-re lett keresztelve. Az „F”-ről az „R”-re való változás a még erőteljesebb sportosságot jelzi, amelyet az utak felfedezésére, élvezetére és meghódítására terveztek.
Átalakulása során a CBR650R-t egy olyan négyhengeres sportmotorrá szerették volna formálni, amely hasonló élvezetet és adrenalin löketet nyújt, mint egy RR-gép. Emellett nagyon alacsony az üzemeltetési költség és még praktikusnak is mondható kicsi mérete miatt, így ez egy életképes választássá vált akár hétköznapi közlekedésre vagy hétvégi szórakozásra szánjuk ezt a gépet. Ezt az irányt láthatólag jól fogadta a célközönség, mivel 2019-ben a debütálás évében a CBR650R volt a második legkelendőbb sportmotor Európában. 2021-ben folytatódtak a részlet fejlesztések, de főbb változást csak az első felfüggesztésben találhatunk. 2022-re a CBR650R lett a legkeresettebb sportmotor Európában.

Élménybeszámoló

Nagyon fontosnak tartom, hogy minden motort a saját érdemei alapján ítéljünk meg: hangzás, érzés, teljesítmény anélkül, hogy a motorok egész kategóriáját lekellene írni. A Honda, soros négyes motorjai a beindítás pillanatától, hallhatóan másképp duruzsolnak. Nem a megszokott dorombolás hallható, hanem inkább visszafogott alapzaj. A motor szó szerint incselkedik velünk, és várja, hogy megragadjuk a gázkart és teljesen kicsavarjuk azt. Mivel ez nem egy 1000-es gép pontosan ezt is tettem. Azonnal átfogalmazódott bennem az alapzaj fogalma, mert pontosan a Hondához hű és egyedülálló mechanikus sikoly volt hallható amint csutkára tekertem a gázkart. Extra áldásként éltem meg, hogy egészen tizenkétezres fordulatig fel lehet pörgetni ezt a gépet, és a sebességváltó áttételezésének köszönhetően ezt a sebességkorlátok között tudtam élvezni.

Egy szépen ívelő kanyarban tizenegy ezres fordulat környékén, stabil gázon támaszkodva miközben lelógva a motorról éreztem az aszfalt közelségét és hallva a gyönyörű motorhangot elkezdtem megbarátkozni a CBR650R-rel. Sokszor bevillant már az agyamba, hogy vajon egy elektromos motor tudna- e olyan élvezetet adni mint egy robbanómotoros? Valószínűleg nem, de a Honda CBR650R a tökéletesre hangolt négyhengeres, motorjával, alacsony és közepes fordulaton, gyönyörű egyenletes, halk hangjával számomra átadta egy elektromos motor feelingjét. A városba érve barátságunk újabb szintre lépett és már szinte teljesen összekovácsolódtam ezzel a fantasztikus masinával. Könnyen terelgettem a pesti dugóban a kígyózó kocsisorok között és a fogyasztástól leesett az állam. 4.4 literes átlagot hoztam ki belőle, teljesen vegyes használat közepette, ami tartalmazott tempós magas fordulatszámú használatot és araszolást a nagyvárosban. Ülése nagyon komfortos, kormányszöge és magassága inkább már nakedes de pont ettől kényelmes. Amennyiben több élményről szeretnétek olvasni, tekintsétek meg Ági írását, mert én most belevágok a tényekbe.

Amit láthatunk

A gyár új hátsó sárvédővel és oldalpanelekkel színesítette a megjelenését a 2022-es modellnek, de a többi része változatlan maradt. Az újratervezett reflektor és a kettős LED-es fényszórók igazi nappalt varázsolnak nekünk az éjszakából. Egyből feltűnnek a szokatlan stílusú visszapillantó tükrök, amikből igen jól láthatunk és végre nem a saját könyökünket nézegethetjük. A szélvédelemnek szánt buborékos plexi mögé igen csak be kell bújnunk, hogy eloszlassa a szelet, ilyenkor már könnyen a tankon találhatja az ember az állát. A plexi mögött találhatjuk a színes LCD-kijelzőt, ami megegyezik más Honda modellekével. Az agresszív vezetési pozíció a csiptetős kormányrúddal kezdődik, amely a felső járom alá van rögzítve. Az ülések nagyon kényelmesek és nagyok, alatta egy USB Type-C aljzat is található a mobil eszközünk egyszerű töltéséhez. Az ülésmagassága 810mm. A lábtartók jól elhelyezettek, ezzel lehetővé teszik a nyugodtabb, függőleges testtartást, ami tökéletes az ingázáshoz, de azoknak is jó, akik az agresszívabb vezetési stílust kedvelik és szeretnek időnként lelógni a motorról.

Amire építhetünk

A CBR650R acél gyémánt váza, préselt lengőkaros forgólapokat és iker elliptikus szárakat használ, amelyek merevségi egyensúlya speciálisan beállított (merevebb a fejrész körül és rugalmasabb a szárrészekben), hogy kiegyensúlyozott kezelési jellemzőket biztosítson, és magas szintű visszajelzéseket adjon a pilótának. A gereblye 25,5 °–ra van állítva, nyomtáv 101mm a tengelytáv pedig 1450mm.A Showa külön funkciójú nagydugattyús (SFF-BP) 41mm-es USD villái kiváló minőségű reakciót biztosítanak. Az egyik villacsőben található a nyomásleválasztó csillapító, a másikban pedig rugós mechanizmus, ami nagy csillapítási teljesítményt és könnyebb súlyt biztosít. A nagyobb méretű dugattyúk használatával együtt jobb érintés, ütéselnyelés és irányítás érhető el. A 10 fokozatban állítható rugó előfeszítésre állítható egycsöves monosokk, közvetlenül az íves présöntött alumínium lengőkaron helyezkedik el.

A négydugattyús, radiális rögzítésű első féknyergek 310mm-es hullámmintázatú lebegő tárcsákkal működnek, és egydugattyús hátsó féknyereggel és 240mm-es tárcsával párosulnak, amiket 2 csatornás ABS rendszer támogat. Öntött alumínium kerekekre szerelték az első és hátsó abroncsokat, amiknek a méretei: 120/70-ZR17 és 180/55-ZR17.

Az erőforrás

A 649 köbcentis, 16 szelepes DOHC motort úgy hangolták, hogy a lehető legtisztább, legélvezetesebb középméretű négyhengeres teljesítményt hozzák létre, klasszikusan gyors megindulással a fordulatszám-tartományon belül, és magas fordulatszámú csúcsteljesítménnyel, amelyről a Honda sor négyesei híresek. A 70 kilowattos csúcsteljesítmény 12000 fordulat/perc mellett érkezik meg. 8500 fordulat/percnél tapasztalhatjuk a 63 newtonméteres csúcsnyomatékot. Az A2-es jogosítvánnyal rendelkezők legnagyobb örömére egy egyszerű 35 kilowattos átalakítás áll rendelkezésre, amit bármelyik Honda márkaszervizben készséggel beszerelnek. Az EURO5-ös megfelelés megkövetelte az ECU, a bütykös szárnyak, a szívóvezérlés, a kipufogócső, a katalizátor és a hangtompító felülvizsgálatát, valamint egy forgattyús pulzár hozzáadását. A motor kompakt architektúráját, egymásra épülő hatfokozatú sebességváltót és 30 °–kal előre dőlt hengereket tartalmazó indítóelrendezést használ. Az asszisztens/slip kuplung megkönnyíti a felfelé váltást, miközben kezeli a hátsó kerekek blokkolását erős fékezés és gyors visszaváltás esetén. A Honda Selectable Torque Control (HSTC) rendszer úgy állítjabe a motor teljesítményét, hogy optimalizálja a nyomatékot a hátsó keréknél, csökkentve a hátsó kerék csúszását.

Extrák

Eredeti Honda tartozékok széles választéka áll rendelkezésre a CBR650R-hez: első sárvédő panelek, oldaltakarók, ülésburkolat, alumínium alkatrészek vagy alumínium betétek, kerékcsíkok, tanktáska, üléstáska, gyorsváltó, magasabb plexi ez lehet tiszta, vagy füstös és fűtött markolat is.

Ádám

Kapcsolódó cikkek

Yamaha R7 teszt – Új versenyző az utakon

Mivel a legendás R6 már csak pályaopcióként érhető el, a Yamaha sportos kínálatában űr keletkezett ebben a kategóriában, így 2021-ben a gyártó piacra dobta a vadonatúj modellt, az R7-et. A nagy népszerűségnek örvendő MT-07-re alapozva alkották meg, és a 2022-es YZF-R7 azt az ígéretet hordozza magában, hogy megteremti az egyensúlyt a közúti és a pályamotorozás […]

Olvass tovább

BMW F900 XR bemutató – A kistesó, aki nem is olyan kicsi?!

A BMW, az F900 XR modelljét, a kalandmotor kategóriába sorolja. Az adventure kifejezést többféleképpen is lehet értelmezni, ami biztos, hogy ezzel a típussal sem nyúltak mellé a bajorok. Elsőnek lássuk a főbb adatokat! A gépben egy 900 cm3-es, kéthengeres motor dolgozik, ami 105 lóerőt tud. Ez bőven elég egy laza utcai motorozásra vagy akár egy […]

Olvass tovább

Suzuki GSX-S1000 GT teszt – Egy igazán sportos túragép

Az elmúlt évtizedben a kalandmotorok térnyerésével a sport-túramotorok sajnálatos módon a bemutatótermek sötét szegmenseibe szorultak. Ahogy azt a neve is sugallja, a sporttúra, egy vagány, gyorsaságot tükröző külsőbe csomagolt, vérbeli túramotor, ami egymagában hordozza a túrázásra való képességet és egy utcára hangolt szuperbike teljesítményét. Ezt megfűszerezték az ergonómiával, így nem szakad le a hátunk 2 […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom