Olyan, mint a nagycsibe, csak kicsibe’ – KIA EV3 bemutató

A KIA eltántoríthatatlanul folytatja elektromos autós stratégiáját, mellyel minden kategóriában szeretnének villanyautót kínálni az ügyfeleiknek. Ennek a stratégiának az első hírnöke az E-GMP platform és a ráépített KIA EV6 volt, de a koreaiak már 10 évvel ezelőtt kijelölték az irányt, mikor bemutatták az akksis Soul-t, majd az első generációs Niro villany változatát. Jövőre pedig az egyik legkeresettebb kategóriában, a C-SUV szegmensben támadnak az EV3-mal, melyet az elődök társaságában mutattak be a magyar sajtónak.

Mi a KIA elképzelése a jövőt tekintve?

A KIA vállalati stratégiája három lábon áll: van egy ambiciózus növekedési tervük, társadalmilag felelős, környezetbarát márka szeretnének lenni és nagy hangsúlyt helyeznek az ügyfélközpontúságra és a márka könnyű elérhetőségére.

Az első villany-KIA: a Soul 2014-ből

2023-ban világszinten 3 millió autót értékesítettek, idén is nagyjából ezzel számolnak a cégnél. 2026-ra viszont 4 millóra szeretnék emelni ezt a számot, az EU-n belüli eladást pedig hatszázezerről nyolcszázezerre. Arról is megvan az elképzelésük, hogy ezt miként érhetik el. Nem csak a gyártáskapacitás növelése, az üzemek bővítése fontos, hanem azok hatékonyságának a fejlesztése is. Dél-Koreában már épül az első dedikáltan elektromos autóknak készült gyár, ahol a PBV kishaszongépjárművek fognak készülni. Emellett Kazahsztánban és Üzbegisztánban nyitnak új gyáregységeket, de ezek kisebbek lesznek, mint a zsolnai.

A második villany-KIA: az első generációs Niro

A palettabővítése is folyamatos. Mi magunk is többször teszteltük már az Év Autója díjas EV6-ot, a prémium szegmensbe betörő EV9-et és most itt az EV3 is. Az EV4-re már elkezdték átállítani a szlovák gyárat, jön az EV5 hatchback és szedán formában, mely a Sportage méretében fog készülni és jön a Stonic-méretű EV2 is. Az egyik importőri kolléga súgta meg, hogy az EV9-ből nem csak a csúcs GT-kivitel fog érkezni, hanem lesz egy-két gyengébb felszereltség is, amelyek az állami támogatás igénybevételével akár 20 millió forint alá is becsúszhatnak. 2027-ig összesen 15 új BEV-autót szeretne bemutatni a márka.

Az első, dedikáltan villanyautónak készült KIA: EV6, abból is a brutális GT változat, amit mi is teszteltünk

2026-ra a terv a 4 millió eladott autóból 1 millió elektromos, ami annak fényében erős vállalás, hogy eddig összesen, az elektromos Soul bemutatása óta adtak el 750.000-et. 2030-ra pedig az egymillióból 1,6-ot szeretnének csinálni. Ezen kívül, hogy meglegyen a környezetbarát márka képe, a KIA vállalja, hogy 2045-ig karbonsemleges lesz, és a gyárait is folyamatosan állítja át megújuló energiaforrásokra.

Belépés a prémium-szegmensbe: KIA EV9

 

Mit tud a KIA EV3?

A KIA az EV3-al folytatja az EV6-al megkezdett utat a dizájnnyelv tekintetében is. Az Opposites united nevű formavilág köszön vissza az EV9-en is és a jövőbeli elektromos KIA-k is ezt fogják megkapni. Fogalmazhatunk úgy is, hogy az EV3 egy kicsinyített EV9, azaz a kiscsibe a nagycsibe mellett.

A legújabb üdvöske: KIA EV3

Az EV3 a márka első dedikáltan elektromos kompakt SUV-ja. Eddig a Niro töltötte be a kompakt SUV szerepét, de az más hajtásokkal is létezik és az EV3 szépen lassan ki is fogja váltani a palettán. Az EV3 kemény mezőnybe érkezik, hiszen a C-szegmenses SUV-ok piaca nő a második legnagyobb ütemben, jelenleg 28% a részesedésük a teljes újautós piacon, az elektromos hajtás szintén második legnagyobb növekedést produkálja. 2025-re a KIA tervei szerint 90.000 darabot fognak eladni globálisan, ebből az Unióban 60.000-et, Magyarországon pedig 300 darab a terv.

Méreteiben tényleg nem lóg ki a C-kategóriából. 4,3 méter hosszú, 1,85 méter széles, 1,56 méter magas. Tengelytávolsága viszont a 20 centivel nagyobb Sportage-el vetekszik, 2,68 méter. Csomagtartója alapból 460 literes, lehajtott ülésekkel 1250, a frunk 25 literes. Elöl a napfénytető ellenére is jó a fejtér, habár az ülést itt sem lehet elég mélyre engedni. Hátul a 176 centimmel elfértem, és mivel dobozformája van az autónak, nem is borul ránk.

Az autó kapható lesz relaxációs ülésekkel, a könyöklő rekesze bizonyos felszereltségeknél megszűnik, helyette egy kihúzható tálcát kapunk, amire egy laptop is ráfér. Így töltés közben is lehet dolgozni. Tankolás közben még sosem dolgoztam, éljen a kapitalizmus! 😀 Traffinál a hangulatfény pirosra vált, jelezve, hogy épp nem kéne gyorshajtani.

Szinte minden EV9-ben megismert funkciót megkap az EV3 is, az Over the Air frissítésektől kezdve a nagy HUD-ig, és a három részre osztott kijelzőig. A középső kis kijelző itt is a klímáé, valami okból kifolyólag, valószínűleg a kormány formája más, jobban látszott, mint az EV9-ben. Maradt pár fizikai gomb is szerencsére.

Emellett lesznek majd MI-alapú funkciók is, akár a parkoláshoz vagy töltéshez, és a Teslához hasonlóan itt is lehet majd streaming-platformokat használni, míg a töltőn várakozunk. Az EV3-ban jelenik meg először a KIA in-Car Payment rendszere is. A márka appján keresztül digitális kulcs is elérhető, amire 7 személyt tudunk feltanítani és beállítani, kinek mit szabad az autóval.

A továbbfejlesztett E-GMP platformnak és a 800 V-os feszültségnek köszönhetően már nem csak kávéfőzőt tudunk az autóra dugni, hanem a háztartást is el tudjuk látni árammal és ahol a jogszabályok engedik, a hálózatba is vissza tudunk tölteni. Fejlesztették az útvonaltervezést, most már 6 áramvételezési hellyel tud számolni. A műszerfalon is kiírja az autó a minimum és maximum megtehető távot. A vezetéstámogató rendszer most már azt is kezelni tudja, ha ránk húzzák a kormányt. A regeneratív fék is többet tud, pedig ez eddig is fejlett volt a Kiákban.

Ha lent van a padló, akkor van meg a 460 liter

Ahogy a Hyundai-KIA párosnál megszokhattuk, rengeteg az újrahasznosított anyag az elektromos autóikban. Most már a csomagtértálca is újrahasznosított óceáni szemétből készül. A sárvédőív, a lökhárítók, az ajtókeret is reciklált műanyag. Bent a kapcsolók oldószermentes festékkel vannak lekenve, de a műszerfalon elhelyeztek egy QR-kódot, a weboldalon szépen fel van sorolva, mi miből készült az EV3-ban.

Mit tud a hajtáslánc?

Jelenleg kétféle hajtáslánccal kapható az autó. Mindkettő elsőkerekes, és mindkettő 204 lóerős, 280 Nm nyomatékkal. A Standard Range verzió 58 kWh-s akksipakkal rendelkezik, 436 km-es hatótávval. A Long Range 82 kWh-s, és átlépi a bűvös 600 km-es hatótávot, egész pontosan 605-öt ígér. 2026-ban érkezik az AWD verzió, és ekkortól lesz kapható 22 kW-os töltővel is az autó. LR verzió esetén 10-ről 80%-ra 31 percig tart tölteni az autót, az importőri kollégák szerint az kategóriában az EV3 tud kilométerre átszámolva a legtöbbet, 424 kilométernyi hatótávot felvenni.

Az autó alaktényezője 0.263, ez a Toyota Priuséval vetekszik. Úgy sikerült elérni ezt a számot, hogy a felnik is részt vesznek a levegő leválasztásában, a tetővonal egy csónakot formáz, az autó alját pedig 3D nyomtatott anyaggal burkolták le 80%-ban. Az aktív lamellák is a hatékonyságot növelik. Az első és hátsó lámpákat illetően itt is a csillagkép-formát vették elő a tervezők. A hátsó kilincsek rejtettek és elég magasra helyezték őket, az első kilincsek szintén az ajtók síkjában fekszenek, mint a nagytesóknál.

Egy 20 perces körre volt lehetőségünk, így fogyasztást nem igazán tudtunk mérni, erre kelleni fog a teszthét. Ahogy a KIA-tól megszoktuk, ez is egy korrekten összerakott autó és ha tényleg hozza az ígért hatótávot, akkor sokaknak lehet alternatíva. Letaposva, Sport módban sem volt letaglózó a gyorsulás. Eddig úgy gondoltam, hogy csak az EV9-ben volt gyenge ez a hajtás a méretek miatt, de itt sem tettem le tőle a hajam. De, hogy mindenkit megnyugtassak: 283 Nm villannyomatékkal sok mindent meg lehet oldani. És ahogy elnézem az EV6 GT-t és az érkező EV9 GT-t, nem lennék meglepve, ha egy-két éven belül az EV3-ből is piacra dobjanak egy kúposztót.

Mennyit engednek a feléből?

A KIA EV3 most bevezető áron, Standard verzióban, alap Air felszereltséggel 14 millió forintért rendelhető meg. A Long Range szintén Air csomaggal 16.5 milliótól indul, a teteje a GT-Line, ez 18.449.000 Ft jelenleg. Elég sok plusz csomagot lehet hozzá rendelni, akár a vezetéstámogatókat akarjuk kiegészíteni, de a Harman Kardon hifi is feláras, ez utóbbi a GT-Line-hoz rendelhető csak. Relax csomag is van, dönthető, memóriás, fűthető-szellőztethető ülésekkel. A fényezések ára 175.000 és 245.000 Ft között mozognak, a GT-Line-hoz matt fényezés is kapható, elég húzós 599.000 Ft-os áron.

A képen egy első generációs e-Niro, mellette az új EV3. A most futó Nironak már nem sok van hátra

A KIA a VW ID.3-at és Cupra Born-t, a BYD Atto 3-at, a Volvo EX30-at tekinti az EV3 konkurenciájának. Erős csapat, de ha azt nézem, hogy az EV9 várakozáson felül teljesít a piacon, három osztállyal lentebb is jó esélyei vannak a KIA elektromos SUV-jának.

Kapcsolódó cikkek

Hírek Nagyvilág Verdák

Karácsonykor a MINI is a családdal együtt töltött időt ünnepli

Idén teljesen megújult a brit prémiumgyártó portfóliója, középpontjában egy sokoldalú, minden élethelyzetre kész modellcsaláddal – a MINI Cooper Cabrio vezetési élményétől kezdve, a MINI Countryman hatalmas, karácsonyfákkal és sífelszerelésekkel is megbirkózó helykínálatáig. Ismét elérkezett az év vége, a karácsony már az ajtón kopogtat. A MINI új modellcsaládja mindenki számára tartogat valamit az ünnepi időszakra, a […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Verdák

DS N°8: Meghívás egy elektromos utazásra

• A DS AERO SPORT LOUNGE koncepció által inspirált DS N°8 a DS Automobiles új zászlóshajója. Kifogástalan minőség, megnövelt hatótávolság és abszolút kényelem teszi a legnagyobb nyugalmat biztosító elektromos autóvá. • A karizmatikus, karcsú és elegánsan suhanó elektromos DS N°8 egy új SUV Coupé formát testesít meg. 750 km-es kombinált (WLTP ciklus), és több mint […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Verdák

Az új MINI Countryman ötcsillagos minősítést szerzett az EURO NCAP töréstesztjein

Az új autók biztonságát vizsgáló Euro NCAP független szakértői az elérhető legmagasabb, ötcsillagos minősítéssel ismerték el a brit prémiumgyártó újdonságát. Oldalirányú ütközés esetén új központi légzsák csökkenti a vezető és az első utas sérülésének kockázatát, a frontirányú ütközésre figyelmeztető rendszer új generációja pedig kanyarodás közben már a gyalogosokat és a kerékpárosokat is védi. A MINI […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom