Gyár a hegy alján – Látogatás a zsolnai KIA-gyárban

65 másodperc. Ennyi idő kell ahhoz, hogy legördüljön egy újabb KIA modell a zsolnai gyár futószalagjáról. Valtteri Bottas 62 másodperc alatt ért körbe a Red Bull Ringen 2019-ben a Formula-1-es Mercedessel, új pályacsúcsot felállítva.

Szlovákia lakosságszámra vetítve jelenleg fontosabb tényező az európai autóiparban, mint Magyarország. Ezen valószínűleg a szegedi BYD és a debreceni BMW gyár fog jelentősen változtatni. 5,5 milliós északi szomszédunknál jelenleg négy konszern van jelen gyártóegységgel: a Volkswagen, a Jaguar-Land Rover, a Stellantis és a KIA. Ők a beszállítókkal együtt nagyjából 255.000 embernek adnak munkát. Pár éven belül a Volvo is fog hozzájuk csatlakozni, ők 500.000 elektromos autót szeretnének gyártani évente. 2023-ban kicsivel több, mint egymillió autó készült Szlovákiában, úgyhogy ez szép vállalás a svéd-kínai márkától.

Személyes kedvencem a plug-in hibrid Sorento, egy percig nem bántam, hogy ezzel kell letudni 400 km-t

De vissza a KIA-hoz, hiszen ők hívtak meg minket! Kaptunk hat autót a Pappas Autó Hunyadi úti szalonjánál, fiúk-lányok válasszatok, majd Pozsony mellett egy benzinkúton és utána Zsolnán találkozunk! Velünk tartott a KIA Magyarország első embere, Nagy Norbert, Király Tibor ős-kiás kolléga, termékmenedzser, Bródi Sándor EV manager és természetesen Rusótzky Viktória, PR-manager is. Az autókat illetően leginkább Sorento és Sportage közül lehetett választani, de jött velünk egy KIA EV9 és egy EV6 is.

Tölt a főnöki KIA EV9

A pozsonyi benzinkúton a kiás kollégák finom kávéval és rágcsával kínáltak minket, a kávéfőzőhöz az energiát az EV6 biztosította a V2L rendszerén keresztül, így az autó egy nagy powerbankké vált. Kifelé a nagy kedvencemmel, a már faceliftes plug-in hibrid Sorento-val mehettünk, hazafelé a dízel változatot szereztük meg (erről teszt hamarosan!).

Az EV6 “főzött” nekünk kávét

A festői Nagy-Fátra lábánál fekvő Zsolna 400 km-re található Budapesttől. Az út nagyjából 4 órát vesz igénybe, szinte végig jó minőségű autópályán utazhatunk Szlovákia északi részére. Annyira északi, hogy a következő nagyobb városok már cseh vagy lengyel települések, iránytól függően. Az már a tavalyi lengyel utunkon is feltűnt, mind az utak minősége, mind a szlovákok vezetési stílusa jobban idézi Európát, mint az, amit Magyarországon tapasztalunk nap, mint nap. Ami még szemet szúrt és útitársaim is megerősítettek benne: arányaiban kevesebb Skodát láttunk, és egyre több Kia és Hyundai fut Szlovákia útjain, legalábbis a nyugati végén.

Gyönyörű helyen fekszik az üzem

A zsolnai gyár építését 2004-ben jelentették be, ez a koreai márka első és eddig egyetlen európai üzeme. 2004-2006 fordulópont volt a KIA életében, az új Ceed megjelenésével magasabb polcra szerettek volna kerülni az európai vásárlók szemében és ez a kísérlet sikerrel is járt. Az üzemet a Ceed gyártására hozták létre, ahol 2006-ban be is indult a termelés, 2007-ben pedig a második generációs Sportage gyártása is elkezdődött. Minden Ceed variáns itt készül, a kombin keresztül az XCeed-en át a Proceed shooting brake-ig. A nem túl sikeres KIA Vengát is itt gyártották. Egy évben nagyjából 350 ezer darab autó gördül le a sorról, 2012-ben érték el az egymilliós darabszámot, és háromévente ünnepelhetnek újabb milliókat, idén már az ötmilliót. Az autógyár mellett motorgyár is üzemel, 2023-ban már hétmilliomodik motor készült el.

A SUV-láz természetesen ezt a gyárat is érinti, 60%-ban Sportage-t, 40%-ban Ceed-et gyártanak. Ceed-családon belül a kombi és az XCeed viszi a prímet, az ötajtós és a ProCeed jóval kisebb számokat produkál. Bejelentették, hogy jövőre a Ceed család minden tagjának gyártását áthelyezik a mexikói gyáregységbe, Zsolnán pedig átállnak az EV4 gyártására. Aggódni nem kell, az importőr az összes Ceedet, amit csak lehetett, berendelte Magyarországnak.

A 192 hektáron elterülő üzem területén, ahogy már említettem, nem csak autó- hanem motorgyár is üzemel. Idefért még a tesztpálya, ahol kicsit meghajtják az autókat, mielőtt kamionra vagy vonatra kerülnének. Itt kapott helyet a Glovis, a Hyundai logisztikai vállalata is.

Hogyan is történik a varázslat, ami a pőre acélból autót csinál?

A fényezőüzem kivételével idegenvezetőink végigvezettek minket az egész gyáregységen, bár a szélvédők beszerelését csak nagy unszolásra mutatták meg nekünk.

Ezekből a tekercsekből lesz végül az autó

Mint mindenhol, itt is a feltekercselt acéllemezek szétvágásával és összehegesztésével kezdődik a dolog. Az első két egységben, azaz a prés- és karosszériaüzemben a robotokat felügyelő embereken kívül csak a targoncát vezető hölgyek voltak élőerő. Az egész gyárban, mindent belevéve, 616 robot dolgozik, nagy részük az első két egységben. A hegesztés is a robotok feladata, ahogy a műszerfal és a szélvédő beszerelése is. A présüzem mind közül a leghangosabb, itt lesz az acélból ajtópanel, motorháztető vagy épp csomagtérajtó. Az összehegesztett karosszéria útja a festőüzembe vezet, ahol 8 órán keresztül szárad a festék.

Rengeteg robot dolgozik Zsolnán

Autón dolgozó embert az összeszerelő üzemben láttunk, ahol a karosszériára ragasztott nagy papírról lehet tudni, hol rendelték meg és mit kért bele a kedves ügyfél extraként. Az autók véletlenszerűen érkeznek, egy Ceed után simán jöhet egy Sportage, majd egy ProCeed. Mindenki egy-egy feladatot csinál, de három-négyet kell ismernie, hiszen az egyes műszakok alatt cserélgetik a munkásokat, hogy ne fáradjanak bele a dolgukba.  Az úgynevezett Keepernek viszont minden lépést ismernie kell, aki alapvetően ellenőriz, de ha kell, beugrik a munkás helyére.

Az hagyján, hogy az összeszerelő üzemben a földről lehetett volna enni, de ez igaz a hegesztő- és présüzemre is. Rend, tisztaság, fegyelem és ugyanez volt a tapasztalatom a győri Audi-gyárban is. Máshogy nem is lehet és ezért sem sírom vissza a szovjet hiánygazdaságban született autókat, ahol a józan gyári munkás olyan ritka volt, mint a fehér holló.

A műszerfalat is robot szereli be

Összeszerelés után van egy végső ellenőrzés, ahol, ha valami hibát észlelnek, félreteszik az autót és kijavítják, kicserélik a hibáért felelős alkatrészt. Ezután irány a tesztpálya, majd a vonat vagy kamion, attól függően, hol rendelték meg az autót. Legnagyobb részt az Egyesült Királyságba, majd Németország és Spanyolország a legnagyobb piac.

Irány a minőségellenőrzés

Milyen a gyári munkások élete?

Biztos, hogy nem csak játék és mese, de azért a márka és a gyár vezetősége igyekszik. 3800-an dolgoznak az üzemben, három műszakban. Mi pont műszakváltáskor érkeztünk, nem sokon múlt, hogy minket is beállítsanak dolgozni, de abban nem lett volna köszönet.

A márka igyekszik jó munkakörülményeket teremteni

A kantinban koreai és hagyományos európai ételek közül is lehet választani ebédet, nagyon kedvezményes áron. Vendéglátóink a koreai kultúra jegyében az előbbivel készültek számunkra. Nem vagyok egy nagy gourmet, három hétig el vagyok pizzán, rántott sajton és sajtburgeren, így nekem furcsa élmény volt a koreai konyha.

Kész autók várják, hogy kamionra vagy vonatra pakolják őket

Akik nem tudják megoldani autóval a bejárást, azoknak szintén eurócentekért mért buszjáratot biztosítanak. Szinte minden környező településre megy busz, a legmesszebbi 98 km-re. Emellett bent, ha szükséges pszichológus vagy masszőr segítségét is igénybe vehetik. Nagyon píárosan hangzik, de a cél, hogy a dolgozók otthon érezzék magukat. Ehhez a szép környezet adott és maga a gyár udvara sem egy szürke, sivár valami. Vannak pihenőszobák, ital- és ételautomaták is.

Pont műszakváltásra érkeztünk

Nem csak a már meglévő dolgozókra gondol a gyár vezetősége, hanem a jövőre is. Az óvodától az egyetemig jelen vannak, különböző ösztöndíjakkal támogatják a tanulókat és az őket képző intézményeket. A kicsiknek pedig különböző kreatív játékokat küldenek. Három nagy szlovák egyetemmel is kapcsolatban vannak, úgyhogy az utánpótlással nem lesz gond.

Hogy ne legyen monoton, naponta többször más-más munkafázist csinálnak a dolgozók

A gyár és márka próbál Zsolna és környékének szerves része lenni. Rengeteg programot szerveznek, az éves kiás fesztivál, amit a gyár területén rendeznek, koncertekkel, vidámparkkal, a környék legnagyobbjává nőtte ki magát az évek alatt.

A fenntarthatóság is fontos eleme a gyár működésének. Napelem még nincs a tetőn, bár a terv megvan rá, de az áramot és a gázt is próbálják környezetkímélő módon, megújuló forrásokból felhasználni.

A csipet-csapat

Lehet kritizálni a multinacionális vállalatokat, sokszor van is miért, de mi a KIA gyár területén nem láttunk elgyötört arcokat. Valószínűleg szlovák színvonalon elég jól fizet és ha már nem azon kell aggódni, hogy mennyi hónap marad a pénz végére, akkor már nem lehet olyan hű, de rossz. A gyár ott van 20 éve, ha a KIA a következő 20 évben is érzi az idők szavát, akkor Zsolnának és környékének nincs min aggódnia. És a napi jó hír is megvolt, a gyárlátogatásunk napján eladták a 100.000. magyar KIA-t.

One thought on “Gyár a hegy alján – Látogatás a zsolnai KIA-gyárban”

Comments are closed.

Kapcsolódó cikkek

Hírek Nagyvilág Verdák

Karácsonykor a MINI is a családdal együtt töltött időt ünnepli

Idén teljesen megújult a brit prémiumgyártó portfóliója, középpontjában egy sokoldalú, minden élethelyzetre kész modellcsaláddal – a MINI Cooper Cabrio vezetési élményétől kezdve, a MINI Countryman hatalmas, karácsonyfákkal és sífelszerelésekkel is megbirkózó helykínálatáig. Ismét elérkezett az év vége, a karácsony már az ajtón kopogtat. A MINI új modellcsaládja mindenki számára tartogat valamit az ünnepi időszakra, a […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Verdák

DS N°8: Meghívás egy elektromos utazásra

• A DS AERO SPORT LOUNGE koncepció által inspirált DS N°8 a DS Automobiles új zászlóshajója. Kifogástalan minőség, megnövelt hatótávolság és abszolút kényelem teszi a legnagyobb nyugalmat biztosító elektromos autóvá. • A karizmatikus, karcsú és elegánsan suhanó elektromos DS N°8 egy új SUV Coupé formát testesít meg. 750 km-es kombinált (WLTP ciklus), és több mint […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Verdák

Az új MINI Countryman ötcsillagos minősítést szerzett az EURO NCAP töréstesztjein

Az új autók biztonságát vizsgáló Euro NCAP független szakértői az elérhető legmagasabb, ötcsillagos minősítéssel ismerték el a brit prémiumgyártó újdonságát. Oldalirányú ütközés esetén új központi légzsák csökkenti a vezető és az első utas sérülésének kockázatát, a frontirányú ütközésre figyelmeztető rendszer új generációja pedig kanyarodás közben már a gyalogosokat és a kerékpárosokat is védi. A MINI […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom