65 másodperc. Ennyi idő kell ahhoz, hogy legördüljön egy újabb KIA modell a zsolnai gyár futószalagjáról. Valtteri Bottas 62 másodperc alatt ért körbe a Red Bull Ringen 2019-ben a Formula-1-es Mercedessel, új pályacsúcsot felállítva.
Szlovákia lakosságszámra vetítve jelenleg fontosabb tényező az európai autóiparban, mint Magyarország. Ezen valószínűleg a szegedi BYD és a debreceni BMW gyár fog jelentősen változtatni. 5,5 milliós északi szomszédunknál jelenleg négy konszern van jelen gyártóegységgel: a Volkswagen, a Jaguar-Land Rover, a Stellantis és a KIA. Ők a beszállítókkal együtt nagyjából 255.000 embernek adnak munkát. Pár éven belül a Volvo is fog hozzájuk csatlakozni, ők 500.000 elektromos autót szeretnének gyártani évente. 2023-ban kicsivel több, mint egymillió autó készült Szlovákiában, úgyhogy ez szép vállalás a svéd-kínai márkától.
Személyes kedvencem a plug-in hibrid Sorento, egy percig nem bántam, hogy ezzel kell letudni 400 km-t
De vissza a KIA-hoz, hiszen ők hívtak meg minket! Kaptunk hat autót a Pappas Autó Hunyadi úti szalonjánál, fiúk-lányok válasszatok, majd Pozsony mellett egy benzinkúton és utána Zsolnán találkozunk! Velünk tartott a KIA Magyarország első embere, Nagy Norbert, Király Tibor ős-kiás kolléga, termékmenedzser, Bródi Sándor EV manager és természetesen Rusótzky Viktória, PR-manager is. Az autókat illetően leginkább Sorento és Sportage közül lehetett választani, de jött velünk egy KIA EV9 és egy EV6 is.
Tölt a főnöki KIA EV9
A pozsonyi benzinkúton a kiás kollégák finom kávéval és rágcsával kínáltak minket, a kávéfőzőhöz az energiát az EV6 biztosította a V2L rendszerén keresztül, így az autó egy nagy powerbankké vált. Kifelé a nagy kedvencemmel, a már faceliftes plug-in hibrid Sorento-val mehettünk, hazafelé a dízel változatot szereztük meg (erről teszt hamarosan!).
Az EV6 “főzött” nekünk kávét
A festői Nagy-Fátra lábánál fekvő Zsolna 400 km-re található Budapesttől. Az út nagyjából 4 órát vesz igénybe, szinte végig jó minőségű autópályán utazhatunk Szlovákia északi részére. Annyira északi, hogy a következő nagyobb városok már cseh vagy lengyel települések, iránytól függően. Az már a tavalyi lengyel utunkon is feltűnt, mind az utak minősége, mind a szlovákok vezetési stílusa jobban idézi Európát, mint az, amit Magyarországon tapasztalunk nap, mint nap. Ami még szemet szúrt és útitársaim is megerősítettek benne: arányaiban kevesebb Skodát láttunk, és egyre több Kia és Hyundai fut Szlovákia útjain, legalábbis a nyugati végén.
Gyönyörű helyen fekszik az üzem
A zsolnai gyár építését 2004-ben jelentették be, ez a koreai márka első és eddig egyetlen európai üzeme. 2004-2006 fordulópont volt a KIA életében, az új Ceed megjelenésével magasabb polcra szerettek volna kerülni az európai vásárlók szemében és ez a kísérlet sikerrel is járt. Az üzemet a Ceed gyártására hozták létre, ahol 2006-ban be is indult a termelés, 2007-ben pedig a második generációs Sportage gyártása is elkezdődött. Minden Ceed variáns itt készül, a kombin keresztül az XCeed-en át a Proceed shooting brake-ig. A nem túl sikeres KIA Vengát is itt gyártották. Egy évben nagyjából 350 ezer darab autó gördül le a sorról, 2012-ben érték el az egymilliós darabszámot, és háromévente ünnepelhetnek újabb milliókat, idén már az ötmilliót. Az autógyár mellett motorgyár is üzemel, 2023-ban már hétmilliomodik motor készült el.
A SUV-láz természetesen ezt a gyárat is érinti, 60%-ban Sportage-t, 40%-ban Ceed-et gyártanak. Ceed-családon belül a kombi és az XCeed viszi a prímet, az ötajtós és a ProCeed jóval kisebb számokat produkál. Bejelentették, hogy jövőre a Ceed család minden tagjának gyártását áthelyezik a mexikói gyáregységbe, Zsolnán pedig átállnak az EV4 gyártására. Aggódni nem kell, az importőr az összes Ceedet, amit csak lehetett, berendelte Magyarországnak.
A 192 hektáron elterülő üzem területén, ahogy már említettem, nem csak autó- hanem motorgyár is üzemel. Idefért még a tesztpálya, ahol kicsit meghajtják az autókat, mielőtt kamionra vagy vonatra kerülnének. Itt kapott helyet a Glovis, a Hyundai logisztikai vállalata is.
Hogyan is történik a varázslat, ami a pőre acélból autót csinál?
A fényezőüzem kivételével idegenvezetőink végigvezettek minket az egész gyáregységen, bár a szélvédők beszerelését csak nagy unszolásra mutatták meg nekünk.
Ezekből a tekercsekből lesz végül az autó
Mint mindenhol, itt is a feltekercselt acéllemezek szétvágásával és összehegesztésével kezdődik a dolog. Az első két egységben, azaz a prés- és karosszériaüzemben a robotokat felügyelő embereken kívül csak a targoncát vezető hölgyek voltak élőerő. Az egész gyárban, mindent belevéve, 616 robot dolgozik, nagy részük az első két egységben. A hegesztés is a robotok feladata, ahogy a műszerfal és a szélvédő beszerelése is. A présüzem mind közül a leghangosabb, itt lesz az acélból ajtópanel, motorháztető vagy épp csomagtérajtó. Az összehegesztett karosszéria útja a festőüzembe vezet, ahol 8 órán keresztül szárad a festék.
Rengeteg robot dolgozik Zsolnán
Autón dolgozó embert az összeszerelő üzemben láttunk, ahol a karosszériára ragasztott nagy papírról lehet tudni, hol rendelték meg és mit kért bele a kedves ügyfél extraként. Az autók véletlenszerűen érkeznek, egy Ceed után simán jöhet egy Sportage, majd egy ProCeed. Mindenki egy-egy feladatot csinál, de három-négyet kell ismernie, hiszen az egyes műszakok alatt cserélgetik a munkásokat, hogy ne fáradjanak bele a dolgukba. Az úgynevezett Keepernek viszont minden lépést ismernie kell, aki alapvetően ellenőriz, de ha kell, beugrik a munkás helyére.
Az hagyján, hogy az összeszerelő üzemben a földről lehetett volna enni, de ez igaz a hegesztő- és présüzemre is. Rend, tisztaság, fegyelem és ugyanez volt a tapasztalatom a győri Audi-gyárban is. Máshogy nem is lehet és ezért sem sírom vissza a szovjet hiánygazdaságban született autókat, ahol a józan gyári munkás olyan ritka volt, mint a fehér holló.
A műszerfalat is robot szereli be
Összeszerelés után van egy végső ellenőrzés, ahol, ha valami hibát észlelnek, félreteszik az autót és kijavítják, kicserélik a hibáért felelős alkatrészt. Ezután irány a tesztpálya, majd a vonat vagy kamion, attól függően, hol rendelték meg az autót. Legnagyobb részt az Egyesült Királyságba, majd Németország és Spanyolország a legnagyobb piac.
Irány a minőségellenőrzés
Milyen a gyári munkások élete?
Biztos, hogy nem csak játék és mese, de azért a márka és a gyár vezetősége igyekszik. 3800-an dolgoznak az üzemben, három műszakban. Mi pont műszakváltáskor érkeztünk, nem sokon múlt, hogy minket is beállítsanak dolgozni, de abban nem lett volna köszönet.
A márka igyekszik jó munkakörülményeket teremteni
A kantinban koreai és hagyományos európai ételek közül is lehet választani ebédet, nagyon kedvezményes áron. Vendéglátóink a koreai kultúra jegyében az előbbivel készültek számunkra. Nem vagyok egy nagy gourmet, három hétig el vagyok pizzán, rántott sajton és sajtburgeren, így nekem furcsa élmény volt a koreai konyha.
Kész autók várják, hogy kamionra vagy vonatra pakolják őket
Akik nem tudják megoldani autóval a bejárást, azoknak szintén eurócentekért mért buszjáratot biztosítanak. Szinte minden környező településre megy busz, a legmesszebbi 98 km-re. Emellett bent, ha szükséges pszichológus vagy masszőr segítségét is igénybe vehetik. Nagyon píárosan hangzik, de a cél, hogy a dolgozók otthon érezzék magukat. Ehhez a szép környezet adott és maga a gyár udvara sem egy szürke, sivár valami. Vannak pihenőszobák, ital- és ételautomaták is.
Pont műszakváltásra érkeztünk
Nem csak a már meglévő dolgozókra gondol a gyár vezetősége, hanem a jövőre is. Az óvodától az egyetemig jelen vannak, különböző ösztöndíjakkal támogatják a tanulókat és az őket képző intézményeket. A kicsiknek pedig különböző kreatív játékokat küldenek. Három nagy szlovák egyetemmel is kapcsolatban vannak, úgyhogy az utánpótlással nem lesz gond.
Hogy ne legyen monoton, naponta többször más-más munkafázist csinálnak a dolgozók
A gyár és márka próbál Zsolna és környékének szerves része lenni. Rengeteg programot szerveznek, az éves kiás fesztivál, amit a gyár területén rendeznek, koncertekkel, vidámparkkal, a környék legnagyobbjává nőtte ki magát az évek alatt.
A fenntarthatóság is fontos eleme a gyár működésének. Napelem még nincs a tetőn, bár a terv megvan rá, de az áramot és a gázt is próbálják környezetkímélő módon, megújuló forrásokból felhasználni.
A csipet-csapat
Lehet kritizálni a multinacionális vállalatokat, sokszor van is miért, de mi a KIA gyár területén nem láttunk elgyötört arcokat. Valószínűleg szlovák színvonalon elég jól fizet és ha már nem azon kell aggódni, hogy mennyi hónap marad a pénz végére, akkor már nem lehet olyan hű, de rossz. A gyár ott van 20 éve, ha a KIA a következő 20 évben is érzi az idők szavát, akkor Zsolnának és környékének nincs min aggódnia. És a napi jó hír is megvolt, a gyárlátogatásunk napján eladták a 100.000. magyar KIA-t.
One thought on “Gyár a hegy alján – Látogatás a zsolnai KIA-gyárban”
Comments are closed.