Yamaha MT-10 teszt – Egy meztelen vadállat

Az MT-10 a Yamaha zászlóshajója lett a naked/sport kategóriában mióta elődjétől az FZ/Fazertől átvette a stafétabotot. Ez a motorkerékpár egyedi esztétikát kölcsönöz a Yamaha 2022-es termékpalettájának, őrülten radikális stílusjegyeivel, amelyek teljesen egyediek eme modellen és mondhatni, hogy hiper meztelen külsejével egyben, borzolja érzékszerveinket és hódítja meg szívünket. Joggal mondhatjuk, hogy az MT megjelenésével megosztja a véleményeket, de nagyon sokan rajonganak a faceliftért és annak éles, jellegzetes és kissé brutális megjelenéséért.

Ízelítő

Habár az MT palettájának nagy része a közelmúltban jelentős átalakításon esett át mind a mechanikai, mind a vizuális fronton, az MT-10 felhagyott a klasszikus megjelenéssel, és egy olyan vonalat választott, ami legjobban egy teljesen lecsupaszított R1-re hasonlít. Az MT-10 egyik legjobb tulajdonsága, hogy ugyan azt az agresszíven kihegyezett 998 köbcentis sor négyes motort használja, amit az R1-ből már jól ismerhetünk. Ez a bitang motorblokk lehetővé teszi, hogy ez a csupasz motor 165,9 lóerőt és 112 Nm nyomatékot tudjon leadni. A legtöbb modern szupersport/naked motorhoz hasonlóan az MT10 is elérhető „SP” kiadásban, ha a vásárló úgy dönt, hogy rááldoz némi extra pénzösszeget. Az SP kiadás az Öhlins félig aktív rendszerét használja, amivel menet közben lehet állítani a motor legfontosabb felfüggesztési paramétereit.

Vezetési élmény

A pilóta előre kiválaszthatja fojtószelep reakciókarakterisztikáját a PWR (Power delivery mode) kapcsolóval, amikor is négy különböző teljesítménymódból választhat. Mivel túrám első része nedves, városi utakon vezetett, így ez tökéletes alkalom volt kipróbálni eme fenevad kezesebbik oldalát. Elektronikával felvértezve, motor üzemmód négyesen, ami a legszelídebb beállítás. Ebben a módban is már lenyűgöző lett, valódi, éles, mégis gyengéd nyomatékleadást kínál. Ezt kiegészítve a fenséges gyorsváltóval nagyon nagy élményt nyújtott már az első percekben. A kis fordulókör mellett hihetetlenül mozgékony, nagyon jól lehet vele közlekedni a forgalomban. Úgy éreztem magamat rajta, mint egy ketrecbezárt vadállaton.

Szerencsére felszáradt az aszfalt és kapcsolhattam a motor módon, mert ezt a gépet nem erre teremtették. Érdemes megjegyezni, hogy a vezetősegédek hihetetlen módon avatkoznak bele a vezetésbe, persze a mi biztonságunk érdekében. Egyes módban folytattam utamat és szinte mindenhól emelgette az elejét, elképesztő módon tört ki a kanyarokból, szinte már félelmetesen. De hát ez a motor erre avatott és azt az izgalmat nyújtotta, amit el is várhatunk tőle. Bár kezdetben a legdurvább módban kergettem az autókat és ragasztottam bele a kanyarokba, azt tapasztaltam, hogy túl agresszív volt, de a kettes módban tökéletes keveréke a sürgősségnek és az irányításnak. Ezzel az elektronikai beállítással, amire visszatértem sokkal könnyebb volt a közlekedés. Azért ahogy a fordulatszám négyezer fölé emelkedik, az MT-10 ebben a módban is egy igencsak komoly fegyverré válik a kezünkben. Erősen és agresszívan gyorsul, de simán addiktív módon, ugyanakkor hihetetlen, hogy ezt a mechanikus erőt mind a földre juttatja.

Ezt segítik az új Bridgestone S22-es abroncsok, amelyek alapfelszereltségek és minden körülmények között és hőmérsékleten rendkívüli tapadást biztosítanak. Az egyetlen dolog, ami megdöbbentett azok a fékek, amik igazán kiválóra sikeredtek, még  úgyis ha figyelembe vesszük, hogy csak a főfékhengert, a betét alátéteket és az ABS szivattyút cserélték le az előző modellhez képest. Az MT-10 mindig is nagyon szórakoztató motor volt, de számomra a 22-es modell legnagyobb fejlesztése a sokoldalúság javítása volt. Annak ellenére, hogy tankja ugyanakkora maradt, a Yamaha feldobta a játékot az üzemanyag hatékonyság terén. Nincsen annál elkeserítőbb, mint egy hosszú túrán állandóan tankolni. Meglepően kényelmes volt egész nap túrázni, ezt köszönhettem a széles kormánynak és a tágas térnek, ami minden méretű és formájú pilóta számára kényelmes lehet, akár több órás utakra is.

A lecsupaszított újküllemet a karosszériaelemek eltávolításával teszik teljessé, így minden figyelmet a kompakt váz tiszta mechanikai szépségére és az izmos motorblokkra terelnek. Az új kétszemű monofókuszos LED fényszórók és ezek felett elhelyezett LED helyzetjelzők egy igazán kifinomult és domináns megjelenést kölcsönöznek ennek a brutális külsőre vetkőztetett gépnek. Az üzemanyagtank fedelének két oldalán megnövelt, funkcionális szívócsatornák növelik a hatékonyságot, miközben a vezető sokkal jobban hallja a durván muzsikáló motorhangot és ezzel még agresszívabbra fokozza a motor amúgy sem szelíd megjelenését.

Erőforrás

Az MT-10 a 998 köbcentis, folyadékhűtéses CP4 crossplane motor finomított változatával van szerelve, amely a versenyre kész YZF-R1 erőforrásából származik. Az üzemanyag-befecskendezési beállításokat optimalizálták, a szívó és kipufogórendszerek kialakítását pedig úgy módosították, hogy az MT-10-nek nyomatékosabb, utcaibb motorkaraktert kölcsönözzenek. A motorblokk lineáris, nyomatékban gazdag erőleadást biztosít, ez a legerősebb és technológiailag legfejlettebb motor, amelyet valaha is láthattak Yamaha naked motoron.

Hangzás

A crossplane CP4 motor jellegzetes hangsávjának továbbfejlesztése érdekében az újonnan áttervezett légdoboz három különböző hosszúságú szívócsatornával harmonikusan rezonál a különböző fordulatszámokon, így teljesen egyedi hanghatást generál, amely élvezetesebbé teszi a vezetési élményt. Ezt a hanghatást tovább fokozzák az új akusztikát erősítő rácsok, melyek a tank jobb és baloldalán helyezkednek el, és ezt a hangsávot egyenesen a motoroshoz továbbítják, melynek köszönhetően minden gáznyitás egy hatalmas élmény.

Továbbfejlesztett gyorsváltó (QSS)

Az új fel és le gyorsváltó rendszer (QSS) az új MT-10 alapfelszereltsége. A sebességváltó gyors, kuplung nélküli váltást tesz lehetővé, így a sebességek közti váltások izgalmasabbak és nem utolsó sorban sokkal dinamikusabbak.

Kijelző

Az MT-10 egy teljesen új, színes 4,2 hüvelykes TFT kijelzővel van felszerelve, amely tiszta, könnyen olvasható. Prémium megjelenésével kiegészíti a motor brutális karakterét. Az MT-10-ben találhatunk még tempomatot is, amelyet a kormány bal oldalán található kormánykapcsoló segítségével könnyedén bekacsolhatja és beállíthatja a kívánt sebességet, hogy ezzel is komfortosabbá tegye az esetleges hosszú autópálya kilométereket. Amennyiben bővebb információkat szeretnél megtudni a személyre szabhatóságról olvasd el Ági cikkét is!

Ádám

Motor típusa EURO5;

4 ütemű;

Folyadékhűtéses; 4 hengeres;

DOHC Lökettérfogat 998 cc

Furat x löket 79,0 × 50,9 mm

Kompresszió viszony: 12.0:1

Maximális teljesítmény 122,0 kW (165,9 LE) @ 11 500 fordulat/perc

Maximális nyomaték 112,0 Nm (11,4kg-m) @ 9000 fordulat/perc

Kenési rendszer

Nedves karter

Kuplung típusa Olajban futó;

Többtárcsás Gyújtás TCI Indítás Elektromos Váltó Állandó áttételű;

6 sebességes Kihajtás Láncos

Üzemanyag használat: 6,83 l/100km CO2 emission 159 g/km

Alváz

Váz Gyémánt

Villaszög: 24º

Utánfutás: 102 mm

Első felfüggesztés Teleszkópvilla

Hátsó felfüggesztés karos felfüggesztés;

Lengőkaros Első rugóút: 120 mm

Hátsó rugóút:120 mm

Első fék Hidraulikus kéttárcsás fék Ø 320mm

Hátsó fék Hidraulikus egytárcsás fék Ø 220mm

Első gumi 120/70ZR17M/C (58W), tömlő nélküli

Hátsó gumi 190/55ZR17M/C (75W), tömlő nélküli

Méretek

Teljes hossz: 2100 mm

Teljes szélesség: 800 mm

Teljes magasság: 1165 mm

Ülésmagasság: 835 mm

Tengelytáv: 1405 mm

Minimális has magasság: 135 mm

Feltöltött tömeg: (olajjal és üzemanyaggal) 212 kg

Üzemanyagtank kapacitása: 17 L

Olajtank kapacitása: 4,90 L

Kapcsolódó cikkek

Férfi szemmel Motor Teszt

Suzuki V-Strom 650 XT (2021) – Túrára termett

A Suzuki V-Strom 650 XT vitathatatlanul egy olyan motorkerékpár, amelyre szükségünk lesz, akár a városban van dolgunk, akár huzamosabban autópályán haladnánk vagy egy felfedezetlen ösvényt hódítanánk meg. Ez a kalandmotor kategóriába sorolt gép (amely véleményem szerint nem igazán kalandmotor) rengeteg mindennel fel van szerelve, hogy túlélje a váratlan helyzeteket és elviselje még az áldatlan szituációkat […]

Olvass tovább
Férfi szemmel Motor

Suzuki GSX-R125 – Egy régi hagyomány legkisebb darabja

Na de miből is kelt ki a mi kis pöttöm, zseb, sportmotorunk? A család első tagját a nagyközönség 1984-ben a Kölni Motorkiállításon, GSX-R750 személyében ismerhette meg. Ez az akkoriban a Suzuki mérnökei által megalkotott konstrukció, verhetetlen volt kategóriájában. A 174 kilogramm súlyra 106 lóerő jutott ez körülbelül 40 kilogrammos súlyelőnyt jelentett akkori vetélytársaival szemben. A […]

Olvass tovább
Férfi szemmel Motor Teszt

BMW S1000XR használtteszt – a nagytesó, aki tényleg üt

Korábban már olvashattátok az F900 XR tesztet, és azt a motort akkor a kitesónak neveztem el. Most pedig volt alkalmam az S1000 XR-t is kipróbálni, ebből pedig kiderül miért is volt jogos az elnevezés. A BMW 2014-ben mutatta be az S1000 XR-t, ami 2015-től egészen mostanáig a piacon is van. Azóta már volt modellfrissítés is, […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom