Kire céloznak? – Mazda CX-5 Skyactiv G194 AWD teszt

A japán gyártó szabadidő-autója üde színfolt a mai autópiacon, valódi különlegesség. Ezt úgy éri el, hogy szembe megy az árral.

Tanulságos volt a Mazda CX-5-el eltöltött idő. Az egész tesztben az volt a fura, hogy sokáig nem értettem az autót. Ezen „forogtam” egy ideig, és végül összeállt a kép. A sztori onnan indult, teljesen szokatlan érzés volt a 4,5 méteres szabadidő-autó és a vele történő közlekedés. Nem értettem, hogy ez honnan ered. A megoldást az adta, hogy mostanság próbált járművek, kisebb-nagyobb mértékű elektromos hajtást használtak és az utastereik teli voltak képernyőkkel.

A mai új autókban az egyik végletet, az átlagos vagy steril hangulatot biztosító, szuper csendes villanyautók jelentik. Ahol kevés kivételtől eltekintve, minden gyártmány hozza a megszokottat: azaz a nagy képernyőkkel megszórt, tágas utasteret és a kissé magasan lévő padlót. Ehhez csatlakozik az elektromos hajtás. Ami megnyugtató, hogy ezek között a masinák között is találni egyedi arcokat és hangulatokat. A középutat a tölthető hibridek és a sima hibridek jelentik, ahol jól érezhetően kezd belopakodni az elektromos autós életérzés. Ez a két hajtásmód, biztonságos átvezető út az elektromos autózásba, úgynevezett „kapudrog”.

A villanyautók ellenpontját, a kisebb mértékben villamosított új autók jelentik, azaz a lágy-hibridek. Ezeknek a fogyasztása és menése, egész új színfolt. Ezen négykerekűek motorjaiknak a tisztasága, és a hangulatuk mutatja, hogy nem biztos, hogy temetni és vagy fekete propagandázni kellene ezt a hajtásmódot. Ugyanis a széndioxid az ellenség, nem pedig belsőégésű motor.

A CX-5 ebbe a ligába tartozik, és azokra céloz, akiket nem érdekelnek az óriás képernyők, nem akarnak izgulni a hatótávon, csak egyszerűen közlekedni szeretnének. Megbízható technikával, turbós motorok nélkül, ami a későbbi kiváló értéktartásnak a záloga. A Mazda közepes méretű SUV-ja, ezekre az emberekre céloz, azaz ők a célközönség.

A hiba

Ami megnyugtató, hogy a japánok egyetlen hibát követtek el a felfrissített autójuknál: elszúrták a központi képernyő vezérlését. Ez a terület mára annyira kényessé – azaz gyorsan elavuló vált –, hogy az autók ráncfelvarrásakor ez frissül a legjobban és a legtöbbször. Érdekesség, hogy az ezen téren sokáig lemaradásban lévő Lexus és a francia gyártmányok is egész jól felzárkóztak.

A Mazda mérnökei – amikor a frissítési listát megírták – ez a rész láthatóan kimaradt. Ezért találhatók a kormány mögött – mára a klasszikus és a drága ligába átkerült– mutatós órák. A központi kijelző pedig nem érintős vezérlésű. Ami fura az egészben, hogy tűéles képet mutató kamera-rendszer és a többi ide tartozó dolog, pl. a vezető elé vetített menetadatok (HUD), elérhetők, korszerűek és jól működnek.

A hiba mindössze annyi, hogy váltó mögött lévő forgókapcsolóval lehet a betűket keresgetni és a kurzort mozgatni. Ez lassú és idegtépő megoldás. A kibúvót a használatából, az okostelefon tükrözése jelenti, pl. a gyári navi helyett.

A jó oldal

Az autó többi része rendben találtatott. Amivel talán lehetne vitába szállni, az a 4×4 hajtás szükségessége. Ha nem használják ki az előnyeit, akkor feleslegesen növeli a fogyasztást a plusz súly és a hajtás ellenállása. Ez számokkal kifejezve annyit jelent, hogy a két és négykerék-hajtású modellek között, 61 kg a különbség.

A 4×4-es technikának, az automataváltónak és a lágy-hibrid rendszernek a hármasa, óvatos vezetéssel, a 9-10 liter körüli vegyes fogyasztást produkált. Városban ez a trió, kényelmes, nyugis, siklás-szerű vezetést biztosít.

Az autót 2488 köbcentis szívómotor és lágyhibrid rásegítés kettőséből kihozott 194 lóerő mozgatja, amihez, hatsebességes automataváltó csatlakozik. A szívómotornak jó a hangja, a jellegéből adódik, ha sietni kell, akkor forgatni kell. A dinamika elégséges, mert a CX-5, 9,5 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet. A futóműnél, a keresztbordákon történő áthaladáskor észlelhető keményebb rugózást lehet felhozni, mint „hibát”. De ez a jelenség, inkább a hazai utakat minősíti.

Az utastér

A beltér megér egy „misét”, a legfontosabb és legtöbbet használt funkciókat, forgókapcsolók és gombok segítségével lehet működtetni. Azaz nem szükséges egy-egy egyszerű műveletért, a központi képernyő menüjében turkálni. Lehet, hogy furán hangzik ezt előnyként felhozni, de a VW irányváltása ezen a téren a legjobban tükrözi a vásárlói visszajelzéseket. Azaz lejöttek „a mindent a képernyőről” vezérlünk stílusról, ami leginkább olcsóságáról és a nehézkes kezelhetőségéről ismert. És arról, hogy túl sok figyelmet vesz el a vezetéstől. Ezért a hagyományos, azaz jól és egyszerűen kezelhető kialakítást, a mai világban nagyon meg kell becsülni.

A fülke különben egész kellemes, prémiumba hajló hangulatot áraszt. Hozza a japán gyártmányokra jellemző egyszerű, átlátható kialakítást és a kiváló anyagok használatát. Ezekhez hozzájön a remek gyártási minőség. Így az utastérnek van egy nagyon jó hangulata és minőségérzete, ez a kettő dolog sok vevőnél igen erős érv. Miközben a külső visszafogott, mazdásan elegáns.

A karosszéria mutatja igazán, hogy a tervezők jól látták a jövőt, ugyanis a második generációs CX-5 2017-ben debütált. Azóta folyamatosan frissítik. A külső pedig nagyon jól kiállta az idők próbáját, mert még mindig frissnek hat.

A galériáért pedig kattints IDE!

Szerző: Benedek Attila

Fotó: Nyolczas Csaba

Kapcsolódó cikkek

Hírek Itthonról Verdák

Wang Chuanfu a BYD elnöke köszöntötte a márka első magyar vásárlóit

A BYD, a világ vezető NEV – azaz új energiával hajtott – járműveket és akkumulátorokat gyártó vállalata, büszkén rendezte meg az első magyarországi személyautó vásárlóinak köszöntési ünnepségét, Wang Chuanfu, a BYD csoport alapítójának és elnökének jelenlétében. Az ünnepi ceremónia hangsúlyozza a BYD elkötelezettségét az elektromobilitás elterjesztése mellett Magyarországon és Európa-szerte. Az esemény a budapesti Puskás […]

Olvass tovább
Hírek Itthonról Verdák

Európa legdurvább tuning építése az UNIX-AMTS 2024-en

Az AMTS szervezői minden évben igyekeznek olyan autókat kiállítani, ami a látogatókból csodálatot, elismerést váltanak ki. Ez nem egyszerű feladat, hiszen felgyorsult világunkban már egyre magasabb az ingerküszöb, és így néha még egy showcarral is nehéz felkelteni az érdeklődést. Két éve Svédországból érkezett egy korábbi ETS-győztes Charger, tavaly pedig Lengyelországból a Mapettuning Corvette, amit az […]

Olvass tovább
Teszt Verdák

Peugeot e-2008 GT teszt – Aktiválták a támadó módot

A franciák városi szabadidő-autója felfrissült, ami az elektromos kivitelnél észlelhető a legjobban. Egyébként nem véletlen a típus népszerűsége. A 2019-ben megjelent 2008-as igen jól sikerült darab, ez nem csak szerző véleménye, hanem a vásárlóké is. Az eltelt évek alatt több, mint 700 ezer fogyott belőle, az elektromos kivitelből kb. a tizede. Ha nem lett volna […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom