A japán gyártó szabadidő-autója üde színfolt a mai autópiacon, valódi különlegesség. Ezt úgy éri el, hogy szembe megy az árral.
Tanulságos volt a Mazda CX-5-el eltöltött idő. Az egész tesztben az volt a fura, hogy sokáig nem értettem az autót. Ezen „forogtam” egy ideig, és végül összeállt a kép. A sztori onnan indult, teljesen szokatlan érzés volt a 4,5 méteres szabadidő-autó és a vele történő közlekedés. Nem értettem, hogy ez honnan ered. A megoldást az adta, hogy mostanság próbált járművek, kisebb-nagyobb mértékű elektromos hajtást használtak és az utastereik teli voltak képernyőkkel.
A mai új autókban az egyik végletet, az átlagos vagy steril hangulatot biztosító, szuper csendes villanyautók jelentik. Ahol kevés kivételtől eltekintve, minden gyártmány hozza a megszokottat: azaz a nagy képernyőkkel megszórt, tágas utasteret és a kissé magasan lévő padlót. Ehhez csatlakozik az elektromos hajtás. Ami megnyugtató, hogy ezek között a masinák között is találni egyedi arcokat és hangulatokat. A középutat a tölthető hibridek és a sima hibridek jelentik, ahol jól érezhetően kezd belopakodni az elektromos autós életérzés. Ez a két hajtásmód, biztonságos átvezető út az elektromos autózásba, úgynevezett „kapudrog”.
A villanyautók ellenpontját, a kisebb mértékben villamosított új autók jelentik, azaz a lágy-hibridek. Ezeknek a fogyasztása és menése, egész új színfolt. Ezen négykerekűek motorjaiknak a tisztasága, és a hangulatuk mutatja, hogy nem biztos, hogy temetni és vagy fekete propagandázni kellene ezt a hajtásmódot. Ugyanis a széndioxid az ellenség, nem pedig belsőégésű motor.
A CX-5 ebbe a ligába tartozik, és azokra céloz, akiket nem érdekelnek az óriás képernyők, nem akarnak izgulni a hatótávon, csak egyszerűen közlekedni szeretnének. Megbízható technikával, turbós motorok nélkül, ami a későbbi kiváló értéktartásnak a záloga. A Mazda közepes méretű SUV-ja, ezekre az emberekre céloz, azaz ők a célközönség.
A hiba
Ami megnyugtató, hogy a japánok egyetlen hibát követtek el a felfrissített autójuknál: elszúrták a központi képernyő vezérlését. Ez a terület mára annyira kényessé – azaz gyorsan elavuló vált –, hogy az autók ráncfelvarrásakor ez frissül a legjobban és a legtöbbször. Érdekesség, hogy az ezen téren sokáig lemaradásban lévő Lexus és a francia gyártmányok is egész jól felzárkóztak.
A Mazda mérnökei – amikor a frissítési listát megírták – ez a rész láthatóan kimaradt. Ezért találhatók a kormány mögött – mára a klasszikus és a drága ligába átkerült– mutatós órák. A központi kijelző pedig nem érintős vezérlésű. Ami fura az egészben, hogy tűéles képet mutató kamera-rendszer és a többi ide tartozó dolog, pl. a vezető elé vetített menetadatok (HUD), elérhetők, korszerűek és jól működnek.
A hiba mindössze annyi, hogy váltó mögött lévő forgókapcsolóval lehet a betűket keresgetni és a kurzort mozgatni. Ez lassú és idegtépő megoldás. A kibúvót a használatából, az okostelefon tükrözése jelenti, pl. a gyári navi helyett.
A jó oldal
Az autó többi része rendben találtatott. Amivel talán lehetne vitába szállni, az a 4×4 hajtás szükségessége. Ha nem használják ki az előnyeit, akkor feleslegesen növeli a fogyasztást a plusz súly és a hajtás ellenállása. Ez számokkal kifejezve annyit jelent, hogy a két és négykerék-hajtású modellek között, 61 kg a különbség.
A 4×4-es technikának, az automataváltónak és a lágy-hibrid rendszernek a hármasa, óvatos vezetéssel, a 9-10 liter körüli vegyes fogyasztást produkált. Városban ez a trió, kényelmes, nyugis, siklás-szerű vezetést biztosít.
Az autót 2488 köbcentis szívómotor és lágyhibrid rásegítés kettőséből kihozott 194 lóerő mozgatja, amihez, hatsebességes automataváltó csatlakozik. A szívómotornak jó a hangja, a jellegéből adódik, ha sietni kell, akkor forgatni kell. A dinamika elégséges, mert a CX-5, 9,5 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet. A futóműnél, a keresztbordákon történő áthaladáskor észlelhető keményebb rugózást lehet felhozni, mint „hibát”. De ez a jelenség, inkább a hazai utakat minősíti.
Az utastér
A beltér megér egy „misét”, a legfontosabb és legtöbbet használt funkciókat, forgókapcsolók és gombok segítségével lehet működtetni. Azaz nem szükséges egy-egy egyszerű műveletért, a központi képernyő menüjében turkálni. Lehet, hogy furán hangzik ezt előnyként felhozni, de a VW irányváltása ezen a téren a legjobban tükrözi a vásárlói visszajelzéseket. Azaz lejöttek „a mindent a képernyőről” vezérlünk stílusról, ami leginkább olcsóságáról és a nehézkes kezelhetőségéről ismert. És arról, hogy túl sok figyelmet vesz el a vezetéstől. Ezért a hagyományos, azaz jól és egyszerűen kezelhető kialakítást, a mai világban nagyon meg kell becsülni.
A fülke különben egész kellemes, prémiumba hajló hangulatot áraszt. Hozza a japán gyártmányokra jellemző egyszerű, átlátható kialakítást és a kiváló anyagok használatát. Ezekhez hozzájön a remek gyártási minőség. Így az utastérnek van egy nagyon jó hangulata és minőségérzete, ez a kettő dolog sok vevőnél igen erős érv. Miközben a külső visszafogott, mazdásan elegáns.
A karosszéria mutatja igazán, hogy a tervezők jól látták a jövőt, ugyanis a második generációs CX-5 2017-ben debütált. Azóta folyamatosan frissítik. A külső pedig nagyon jól kiállta az idők próbáját, mert még mindig frissnek hat.
A galériáért pedig kattints IDE!
Szerző: Benedek Attila
Fotó: Nyolczas Csaba