Mini Max – Mini Countryman C teszt

Azt már régóta tudja mindenki, hogy a MINI, a BMW prémium almárkája, nem csak a mini- és kisautókban utazik. Ez egyrészt köszönhető a modern járműplatformoknak, másrészt háromajtós kisautóval csak ideig-óráig lehet jól keresni, bővíteni kell a palettát. A Mini ezt elég óvatosan, de mégis céltudatosan csinálja lassan két évtizede. A legelső Countrymant, az akkori legnagyobb Minit 2011-ben mutatták be, 2016-ban jött a második generáció és most 2024-ben már a harmadiknál járunk. Már az első Countryman is prémium autóhoz illően volt személyre szabható, rengeteg hajtáslánccal lehetett kapni az évek során, ez azóta sem változott. Az eddigi Countrymanekhez képest a legújabb, U25-ös modellkódú változatnál a legfeltűnőbb változás a méretbeli növekedés. Egész konkrétan 10 centit nyúlt az autó, 2-vel szélesebb lett és majd 8 centivel magasabb, mint az elődje.

Külső

Az új MINI Countryman a legújabb MINI-dizájn előhírnöke. Az új Aceman és Cooper is már ezt a vonalat vette fel, de azok később jelentek meg a nagytesónál. A Countryman elég kockásra sikeredett, több a szög, mint az amúgy gyártóra jellemző körforma.

Jól áll neki ez a Smokey Green nevezetű metálszín, ennek a felára kicsit több, mint 300 ezer Ft. Ezt dobta még fel az importőr az ezüstős-pezsgős betétekkel, amelyek listaára 75 ezer Ft. A kerekek szószerint a malomból jöhettek, 20 collosak, az egész teszthét alatt rettegtem minden padkától. A kerékívek is mintázottak, nem egy ötlettelen műanyag darab.

Nem is MINI lenne a MINI, ha nem lehetne az első és a hátsó nappali menetfények rajzolatát a menüből változatni. Természetesen elöl-hátul minden LED-es, kellően ütős fénye van az autónak éjszaka. A hűtőrácsban kapott helyett a hatalmas szenzorsziget, mindent lát és mindenben próbál segíteni a Countryman.

 

Az oldalnézetet elviszik a már említett hatalmas kerekek. A lemezeken nagy játék nincs, a kilincsek belesimulnak a karosszériába. A küszöbre is jutott az ezüst díszcsíkból. A C-oszlopból hátranyúlik egy kis díszítőelem, először féltem, hogy zavarni fog a jobbra hátra kilátásban, de szerencsére nem. Ahogy megszokhattuk, ez is variálható kedvünkre, attól függ, milyen kivitelt szeretnénk hazavinni a szalonból.

Hátra hatalmas csomagtérajtót terveztek a mérnökök. Mellé két kis hátsó lámpa jutott, függőleges elrendezésben. Alul a fekete lökhárítóbetétre rábiggyesztették az ezüst csíkot. Az autó méretéhez és a többi ablakhoz képest a hátsó elég kicsire sikeredett, de kamerával együtt azért élhető, arról nem is beszélve, hogy ez a MINI is megkapta azt a funkciót, hogy az autó megjegyzi az utolsó 50 métert, és automatikusan vissza tud tolatni.

Beltér

A MINI-nél megoldották a lehetetlent: teljesen új belteret terveztek, de mégis messziről ordít róla a márka összes jellegzetessége. A kormány minis, iszonyatosan vastag, a harmadik küllője egy erősen megfeszített szövetdarab. Mögötte egy kis szigetben rejtették el a vezetőfigyelő-kamerát, ami lassan minden autóba bekerül. Előttünk már nincs műszeregység, csak a head-up display kis lemezkéje. Minden infó és beállítás a műszerfal közepére szerelt 24 centis érintős tányérra került. Ezen érünk el mindent, a személyi asszisztenstől kezdve az időjáráson át, a profilunkig.

Számomra kicsit nehézkes a használata, nem minden esetben tudtam újból megtalálni olyan dolgot, amit már egyszer használtam. Szinte bárhol érintünk rajta, az valami menübe, vagy beállításba fog minket vinni. Ha akarjuk, simán kitehetjük a sebesség és fordulatszámmérőt, még a hárommal mögöttünk lévő autós is látni fogja, mennyivel megyünk. A tesztautónál is, de újautó-átvételnél kötelezően létre kell hozni majd egy profilt a MINI saját applikációjában, mert ha ez kimarad, minden egyes alkalommal újra be kell állítanunk mindent. Vannak vicces gegek, ha padlógázt nyomunk, a fordulatszámmérő tetején megjelenik egy rakéta.

 

A kijelző képminősége szép, jó a gyári navi, sőt a Carplay néz ki bután rajta, hiszen az nem körre van tervezve, de mögötte a hardver nem túl izmos. Többször akadt meg lapozás közben, ami azért annyira nem vicces vezetés közben. Prémium autóról beszélünk, ezért vannak az én szememnek teljesen felesleges dolgok is, mint például a kijelző hátuljából jövő díszvilágítás, ami beállított módtól függően világítja meg a műszerfal szövetből készült tetejét.

És ha már anyaghasználat. A MINI is elindult a fenntartható irányba. Az egybe-fejtámlás ülések vegán bőrborítást kaptak, a műszerfalat szövet fedi. Szépen megcsinálták az ajtón lévő színátmenetet, ami a műszerfal kékes-szürkéjéből indul, hátul pedig már az ülések barnájában fejeződik be. Nekem nem esett jól rajta könyökölni, nagyanyám dikójára emlékeztetett, nem egy finom valamire. A kötött pulcsikat is ezért nem szeretem, a karácsonyi csúnyapulcsit is csak évente egyszer veszem fel. A középkonzolba egy különálló tárolórekeszt tettek, ennek is szövet a teteje.

 

Pohártartóval jól el vagyunk látva, az ajtózsebek is elég nagyok. A függőlegesen állított szellőzők és kilincsek színe megegyezik a külső díszcsíkjaival. A kilincset furán helyezték el a mérnökök, függőlegesen kell húzni vízszintes helyett. Az ülések kényelmesek, jól tartanak kanyargós úton is. A vezetőülés deréktámaszos, memóriás, masszázsfunkciós és fűthető.

A nagy kijelző alatt pár gombocska kapott helyet. A kézifék csak egy gomb, a váltó vízszintes billenőkapcsolót kapott, amit ennél jobban nem is kell megoldani egy modern, automataváltós autóban. Mellette, a függőleges elrendezésű indítógomb található, amit úgy kell elfordítani az indításhoz és a leállításhoz, mint a régi, kulcsos autókat. Isteni poén, imádtam. Dedikált gombot kapott az Experiences, azaz a módválasztó. Módból van legalább nyolc, amit egy-egy borzalmas hanggal vezet be az autó, minden alkalommal mikor váltunk. A Go-Kart módot, ami itt a sportot jelöli, például egy „yihááá”-val. Ebben az esetben természetesen változik a nagy kijelző, és a műszerfalra vetített hangulatfény is. Go-Kart módban a start-stop is szünetet tart. Szerencsére a hangerőnek külön tekerője van, ezen kívül még egy-két funkció kapott gyors elérést.

Praktikumra és térre nem lehet panaszunk, négy felnőtt tökéletes kényelemben utazhat. A kockaforma miatt az autó nem borul ránk, jó a térérzet. A csomagtartó 460 literes, az autó méretei alapján picit nagyobbra számítottam, de amúgy elég és a hátsó ülések tologatásával még lehet pár literkét nyerni. A csomagtartóból egy gombbal kiengedhető a gyári vonóhorog. Elöl-hátul USB-C csatlakozók várják az utazók telefonjait és egyéb okos eszközeit.

Hajtáslánc és vezetés

A Countryman-nél a C jelöli a kisebbik motort, ami jelen esetben egy háromhengeres, ezerötszáz köbcentis turbós benzines mild hybrid-rendszerrel kiegészülve. Az S kétliteres négyhengereseket jelöli 215-300 lóerő között, de még dízel is kapható 163 lóerővel, plusz ugye az elektromos verziók. Aki nem tud választani, az nem is érdemel ilyen autót! Megmondva az őszintét, ez a 156 benzines és 14 elektromos ló is elég tisztességesen mozgatja a majd’ kéttonnás karosszériát. Erősebb gázadásnál is, de padlógáznál végképp oda kell figyelni, az 1500-as fordulatszámtól élő 280 Nm megtépi az első kereket és a kormányt is képes ráncigálni, ha nem fogjuk rendesen. Az autót lehet kérni klasszikus 8 sebességes automatával bizonyos kivitelek esetében, de a tesztautó a 7 sebességes duplakuplungos Steptronic-kal volt szerelve. Szokásos módon magasabb sebességnél nem volt gond, de az irányváltásoknál idegesítően lassú.

A futómű mélyén valahol felsejlik a klasszikus miniség. Nagyon picit ráz az autó, jó úton áldás a 20-as kerék, bárhol elfordul, nem dülöngél, de szerintem a 19-essel sem lenne gond, szerencsére ilyen is választható a nagy MINI-hez. Családi kiszerelésről van szó, tehát inkább utazóautó, semmint sportautó. Persze, valószínűleg a JCW-kivitel esetén más lenne a véleményem… Utazóautónak kiváló, főleg, ha beikszeljük a legnagyobb, XL-csomagot az extralistán. Ennek a felára 3,3 millió forint, de minden benne van, ami kellhet. S-M-L méretű csomagok is vannak természetesen, csak a pénztárca szab határt. Az L-hez már jár a Harman/Kardon hifi, azt meg hiba lenne kihagyni.

Fogyasztása a mérete ellenére barátságos, nálam 7 litert kért 100-on, nagyrészt városi használatban, start-stoppal. Érdekes, az fogyasztásmérője felfelé csalt 4 tizedet. Országúton simán el tudok képzelni 5 tetejével kezdődő fogyasztási adatokat. A megnövelt tank a felszereltséglistán 54 litert jelent (9-el több, mint az alap) a MINI-nél, ezzel 700 km-t simán le lehet tudni.

Összegzés

Az új, U25-ös kódú MINI Countryman már csak a nevében mini, a modellváltással egy egész kategóriát ugrott felfelé. A személyre szabhatósággal és saját egyéniségünk autóra való kivetítésével eddig sem volt gond a brit-német márkánál, ezt most is kiszolgálják készséggel. Ezen felül viszont nem csak egy gegekkel és jó poénokkal teli bolondos autót kapunk a pénzünkért, hanem egy praktikus, átgondolt családi verda kerül a birtokunkba. BMW-almárkaként nem meglepő módon a világ összes pénzét eltapsolhatjuk az autóra, a tesztautó esetében ez körülbelül 18,2 millió forintra jön ki.

A tesztautó Favoured Trim kivitele a C jelzésű alapmotorral 15,4 milliótól indul, erre jön a szín, a nagy kerék, és az XL csomag, ebből lesz 18,2 milliós végső listaár. Nem kevés, de egy MINI mikor volt olcsó a konkurensekhez képest? A 4,4-4,5 méteres SUV-kategóriában mindenki ott van, aki számít. A Toyota, a Honda, a Nissan, a VW-csoport, a kínaiak, a koreaiak, a német prémiumok, tényleg mindenki. A MINI viszont megtalálta a középutat a bohémság és a komoly családfenntartó szerep között, ezért egy percig nem féltem, hogy ne találná meg a vásárlóközönségét.

További képekért kattintsatok a galériára a Facebook-oldalunkon!

Kapcsolódó cikkek

Hírek Nagyvilág Verdák

Világelsőség: szinkronban driftelt két önvezető Toyota

Szintet léptek a Toyota autonóm mobilitási fejlesztései: a vállalat technológiai kutatási központjában a világon elsőként tudták összehangolni két önvezető jármű határtartományon való mozgását. A Toyota Research Institute (TRI) és a Stanford egyetem immár csaknem hét éve működik együtt egy olyan projektben, amely az autóvezetés, a közlekedés biztonságosabbá tételét tűzte ki céljául. Speciális fókuszuk az önvezető […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Utcán Verdák

Még több hely és még nagyobb vezetési élmény: az új ötajtós MINI Cooper S

Az ötajtós MINI Cooper kimagasló funkcionalitásával, innovatív vezetést támogató rendszereivel és hamisítatlan formanyelvével nyűgözi le a vezetés szerelmeseit. A modell összetéveszthetetlen megjelenését az egyedülálló Multitone Roof színátmenetes tetőfényezés és a Favoured Trim felszereltségi szint exkluzív stílusjegyei hangsúlyozzák tovább, miközben a vérpezsdítő vezetési élményről 150 kW / 204 lóerő maximális teljesítményre képes, négyhengeres benzinmotor gondoskodik. Az […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Verdák

A legfejlettebb vezetőtámogató technológia kerül a Lexusokba

A Toyota-csoport prémiummárkája lehet az egyik első, nem kínai érdekeltségű autóipari szereplő, amely megkapja a RoboSense Technology Co., Ltd által fejlesztett, új generációs lézeres szenzortechnológiát. A kifinomult vezetőtámogató és magas szintű önvezető funkciókat lehetővé tevő LiDAR rendszerek a Lexus új generációs akkumulátoros elektromos típusaiban debütálnak. A LiDAR (Light Detection and Ranging, fény alapú érzékelés és […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom