A Peugeot legerősebb modelljének komoly az előélete és dicső a múltja. A sportmodellnek, az 1980-as években született az elődje. A 405-ös, 1987-ben került a kereskedésekbe. A Pininfarina által megrajzolt limuzint az akkoriban még a klasszikus afrikai útvonalon zajló legendás tereprali versenyen népszerűsítették. A márkák és a vezetők között is dupla rali világbajnoki címet nyert 205 T16 típuson alapuló középmotoros versenygép sportos imázst adott a limuzinnak.
A sportos életérzést nem csak a Dakar ralin elért két elsőség erősítette (1989, 1990). A Pikes Peak hegyiversenyt is megnyerte Ari Vatanen (1988). A győzelmet megörökítő Climb dance című film szintén kivette a részét az elismerésekből: a Jean Louis Mourey által készített alkotást nem csak a nézők, hanem a filmes szakma is jutalmazta.
Elsőnek lépett színre a 405 Mi16, aminek az orrában 1905 köbcentis, hengerenként négyszelepes, 160 lóerős szívómotor dobogott. Ez indulásnak tökéletes volt. Az igazi különlegességnek, a négykerék-hajtású T16-os változat bizonyult, ami manapság a youngtimeresek kedvelt és keresett autója. Ennek az oka nem csak az, hogy mindössze 1046 példányban készült. A 405-ről még annyit érdemes tudni, hogy hihetetlen hosszú életű típus. A kupé karosszériás IKCO Arisun név alatt futó modell gyártását 2016-ban fejezték be!
A motor
Kezdésnek ott a karosszéria, amely 16 colos könnyűfém felniket kapott, ezen felül megjelentek a sárvédőszélesítések. És persze az első lökhárító is változott és felkerült a csomagtartóra a hátsó szárny. Ezek a külső jelek. A legizgalmasabb a motor, amely már kétliteres. A T16-nál, egy Garett turbófeltöltő gondoskodott az extra erőről. Ez annyit tesz, hogy 196 lóerő volt az állandó teljesítmény, de egy rövidebb időre túltöltötték motort. Ekkor 220 lóerő állt a sofőr rendelkezésére.
Az említett technika, 235 km/órás végsebességet és 7 másodperces százra gyorsulást biztosított. Ezek a menetteljesítmények – akkoriban – igen jónak számítottak. Az 508 SW Peugeot Sport Engineering típusnak ez az elődje.
Más tészta
Érdekes dolog a stílusváltás. Pár éve mindent átható környezetvédelem miatt, a gyárak a sport modelleknél „kénytelenek” voltak a hibridtechnikát csatasorba állítani. Egy ideje fut egy olyan irányzat, ahol a legerősebb típusok elektromos rásegítéssel születnek. Ez a váltás a legnagyobb neveknél, pl. a BMW M vagy az AMG legerősebb kiviteleinél is megnyilvánul. A Peugeot ügyesen csomagol: az új korszakra utaló név, a Neo-Performance, azaz új teljesítmény.
Ez egy remek alkalom arra, hogy megemlítsük: a gyárak nem csak a csúcshibridekre fókuszálnak. A Stellantis csoportnál a közeljövő egyik ásza lehet a 180 lóerős tölthető-hibrid technika. Ez a 308-tól kezdve, a Citroen C5 X-ig, számtalan modellbe bekerül. Előnye a „visszavett” teljesítménynek: a jó ár. Így egész elérhetővé válik a PHEV modell. Hasonló utat járhat be az új hibrid rendszer is, ami csoport első öntöltő-hibridje.
A széles motorválaszték a flottás piacon is erős fegyver, így lefednek minden vásárlói igényt. Beleértve a turbódízelt, a benzines turbómotort, hibrideket és a tölthető-hibrideket is. A zöldségre a koronát, a tisztán elektromos változatok teszik fel.
Túrakocsi a mindennapokra
A franciák csúcsmodellje, hibrid-hajtással és két villanymotorral vált a legerősebb széria Peugeot-vá. A különleges zöld színnel feldobott modell, nem csak az említett dolgokkal tűnik ki az átlagból.
Elsőként nézzük, hogy mit rejt a mindössze három külső színben elérhető, egyedi kripton zöld elemekkel feldobott külsejű autó, amivel rengeteg figyelmet lehet kapni a mindennapokban.
A figyelem vonzás egyik oka, hogy a kategória a megszűnés határára került, mivel a vásárlók nagy része szabadidő-autóra vágyik. A Peugeot, ennek ellenére belevágott az 508-as utódjának az elkészítésébe. Mert pazarlás lett volna a hűséges, jó ízlésű és az egyik legtehetősebb vásárlói csoportjukat elengedni. Mivel a márkát a prémium irányba pozícionálták, így elviekben biztosított a típus jövője a piacon.
Az élőben szuper dögösen kinéző 508-as sportkombi, az alap 508-as erényeit hordozza. Remekül néz ki, az ajtók, keret nélküli ablakokat kaptak, megtalálható a fedélzeten az éjjellátó és jó pár vezetés-segéd, amik jól is működnek. A bőséges alapfelszereltséget böngészve nincs hiányérzetünk.
A belsőt is kifinomult ízléssel tervezték: a hasított bőrre hasonlító Alcantara és szövet kombinációjával burkolták a sportüléseket. A kidolgozás és a minőség kiváló. Amit lehet fájlalni, hogy az 508-as keskenyebb, mint hajdani konkurensek. Ezért a testesebbeknek szűk lehet az utastér, főleg egy Ford Mondeóból átülve.
Hajtás pajtás
Térjünk rá a technikára. Elől 110, hátul 113 lóerőt teljesítő villanymotorok segítik a PureTech 200-as turbómotor munkáját. A fedélzeten található még a 11,8 kWh-ás akkumulátor. Ez 45 kilométeres elméleti hatótávot eredményez, amihez passzol a váltó B állása, ami erős motorféket eredményez. Ezt használva, városban szinte elfelejthetjük a fékpedál nyomkodását, pedig az első tárcsa 380 mm átmérőjű, így szépen kitölti a 20 colos könnyűfém felni közepét. A visszatöltés mennyisége érdekes lehet kanyargós hegyi utakon, de ezt sajnos nem tudtuk kipróbálni. Ezzel a zöldséget ki is pipáltuk.
A lényeg, hogy a négykerék-hajtású autó 360 lóereje és 520 Nm nyomatéka 5,2 másodperces százra gyorsulást produkál. A villanymotoroknak hála, az 508 SW PSE 80 és 120 km/óra közötti gyorsulásához, mindössze 3 másodperc szükséges. Ami jól mutatja, hogy a hajtáslánc reakciója villámgyors.
Az életérzés
Akinek tetszik az 508 csúcsváltozata, de nem bírja a kemény rugózást és a versenyautós hangulatot, az csalódhat a típusban. A csúcs Peugeot magasabb szinten és elegánsabban hozza a Hyundai i20 N vagy a Ford Fiesta ST életérzést. Azzal a különbséggel, hogy az autó testesebb és nincs benne kézi kapcsolású váltó. Ezért inkább utcai használatra alkalmas túrakocsihoz lehetne hasonlítani, míg az említett típusok bukóketrec nélküli, vidám raliautók.
Első toronymerevítő nélkül is elég merev a karosszéria, a rugózás kemény, a hazai utakon érdemes figyelni a Michelin Sport 4S abroncsokra, mert az oldalfaluk alacsony. Az elől 24, hátul pedig 12 milliméterrel szélesebb nyomtáv remek kanyarsebességet tesz lehetővé, amit tovább növel a hátul villanymotorral megvalósított hajtás. Ami érdekes, hogy ez a sportos beállítás csak hazai úthálózaton kényelmetlen, sima, jó minőségű utakon az autó élhető lehet a mindennapokban.
A műsor
Kanyargós utakon, jó szórakozási lehetőséget és kikapcsolódást nyújt a csúcs Peugeot vezetése. A hang sport módban erősödik, ekkor igazán jól hozza az 508 PSE a versenyautós életérzést. És a dinamika sem marad el, ugyanis az 520 Nm, az 520 Nm. Ez gyorsan megérkezik az aszfaltra, és jön a gyorsulás. Folyamatosan. A 4×4-es hajtás miatt, inkább sínautós a csúcs Peugeot vezetése, amivel szép kanyarsebességeket lehet elérni. Értelemszerű, hogy nem a versenypályás használat a fő terepe. Az elegáns kombi, kiváló sportos utazóautó.
Az elektromos hajtásnak köszönhetően parádés a hajtásrendszer reakciója – főként sport módban – ezért minden tempóról remekül gyorsul és kellő erőtartalékkal rendelkezik. Fontos tudni, hogy az erő nem akkora, ami folyamatosan rettegésben tartja a sofőrt. Így nem az lebeg a vezető szeme előtt, hogy egy nagyobb gázadás után, a vizes úton gyorsan megöli magát. Az erő nagyságát jól mutatja, hogy a maximális sebességet 250 km/órára korlátozták.
Ez a csomag, mindegyik menetállásban hozza a versenyautós feszességet és életérzést. A száguldozás után – elektromos módban – lehet menni a gyerekért az oviba… Ez a kettőség, igen érdekes és egyedi ízt ad a típusnak.
Kinek ajánlott?
A felsoroltak különleges egyveleget alkotnak, de a versenyautós keménység hosszútávon nem mindenkinek jön be. Ez ugyanis mindig ott lesz a mindennapokban. Ez az a tulajdonság és az ár, ami legjobban megválasztja a vásárlókat. Aki ezt éli, kedveli, annak főnyeremény az 508 csúcsmodellje, aki pedig hosszútávon tehernek tartja – az alacsony üléshelyzettel együtt – annak nem javasolt a csúcs-Peugeot.
A tölthető-hibrid technika, még lemerült akku esetén is biztosítja a parkolóhelyi csendes üzemet és a kibocsátás-mentes haladást. És azt, hogy rendszeresen töltve, az ingázás és a városi közlekedés, az áramszámla költségén letudható. Miközben az autónak jó a hangja (kicsit mű a belső hangosítással) és valódi, nagy átmérőjű, látható kipufogói vannak. Ez a mai világban igazi különlegesség.
Összegzés
A típus nagyon eredeti – az átmeneti – a teljes villamosítás felé tartó korszakban készített sportmodell. Ezzel biztosítható a sportosság és a környezet védelme. Ezt az egyediséget, nehéz lesz megvalósítani a tisztán elektromos hajtással.
Benedek Attila
Fotó: szerző, Peugeot
Az autóról készült további képekért kattintsatok IDE!