Türelmeseknek – Nissan Ariya eVolve 87 kWh teszt

A Nissan a 2010-es évek elején szinte berobbant az akkor még elég picinek számító villanyautó piacra az alsó-középkategóriás ferdehátúak konkurensének szánt Leaf-fel. Emlékezzünk, ekkor még gyerekcipőben járt az egész, akár az autók hatékonyságát nézve, a töltőhálózatról már nem is beszélve. Igazi konkurense nem is igazán volt az autónak, a Tesla az első „rendes” modelljét, az S-t, csak két évvel később mutatta be, a Peugeot-Mitsubishi-Citroen trió pedig a C-Zero-val és annak testvéreivel bohóckodott. Erre az eredményre a Nissan szépen, kényelmesen rá is ült, 2017-ben kihozták a Leaf második generációját és kész, ennyi. Ebben valószínűleg az anyacég Renault is vastagon benne volt. A piac viszont bővült, egyre több régi-új márka jelent meg egyre több kategóriában, muszáj volt lépni. A japánok válaszlépése pedig az Ariya képében öltött formát. Az autó természetesen SUV/crossover, ebben van a nagy lé, bármennyi pénzt el lehet kérni értük és bármennyit meg is adnak a vásárlók.

Külső

Az Ariya egész dizájnja engem egy hatalmas bogárra emlékeztet. Ha az autóiparból akarok példát hozni, akkor talán a szintén villany Audi Q4 áll hozzá a legközelebb a sziluettet illetően. Az orra viszonylag magas, lámpái kifejezetten vékonyra lettek rajzolva. A tesztautó gyöngyház fehér színét több helyen fekete betétek törik meg.

Az első lökhárító két szélén vágások találhatóak, amik a fékekhez vezetik a levegőt. A tesztautónkon a feláras (350.000 Ft) 20 collos kerekek kaptak helyet, egyébként 19-esek járnak az Evolve felszereltséghez. A 255/45-ös gumik elég szépen szűrik az úthibákat, maga a futómű is inkább a kényelmes, mint feszes, nyújtott kanyarokban már kis dőléssel is számolhatunk.

Az Ariya az alján végig futó fényes fekete díszbetétek miatt magasabbnak tűnik, mint amilyen valójában. Igazi terepjárása nem igazán alkalmas, de a telekre bátran kimehetünk vele, a szabad hasmagasság 18.5 centiméter. Maga az autó fél centi híján 4,6 méter hosszú, tükrökkel együtt 217 centi széles és 166 centi magas. A tengelytávolság egy tisztességes 277 centi, ez azért érződik belül is. A tető kupésan esik lefelé, de a hátul ülőknek még jut fejtér.

A hátsó ablak eléggé meg van döntve, ennek ellenére jutott rá ablaktörlő, becsüljük meg. Az autó fara kifejezetten magasra van húzva, tolatókamera nélkül szinte lehetetlen pontosan tolatni vele. A hátsó lámpák egy nagy, hosszú búra alatt kaptak helyet és idenyomták be a Nissan feliratot is. A típusjelzés csak a csomagtérajtó bal sarkán olvasható, ezen kívül az autóról nem derül ki, hogy milyen teljesítményű vagy az, hogy első- vagy összkerékhajtással szerelték-e.

Belső

A márkához hűen, nagy, szélesre tárható ajtókon tudunk beszállni mindkét sorba. A tesztautót a feláras (550.000 Ft) nappabőr ülésekkel szerelték. Az ajtókárpit és a műszerfal velúrja is az ülésekhez hasonló kékes színt kapott. Nem rossz az anyaghasználat, otthonosnak érződik a beltér. Elől a fejtér nem túl acélos, ugyanis a panorámatető viszi a helyet, az ülés pedig nem engedhető igazán mélyre az akkumulátorpakk miatt, ezért kereszteződésekből kinézve biztos, hogy meg fog minket fésülni a tetőkárpit.

A könyöklő viszont elektromosan húzható előre-hátra, így tökéletesen az üléspozíciónkhoz tudjuk állítani. A könyöklő elején haptikus gombokat helyeztek, amiket már a KIA EV9-ben sem tudtam igazán megkedvelni. Nem minden esetben reagálnak elsőre, vagy olyan erősen kell nyomni, hogy az ujjunk beletörik. A könyöklőn van a menetmód-választó, az egypedálos vezetés gombja és itt tudjuk kinyitni a középkonzol aljába rejtett fiókot is. Imádtam ezt az ötletet. És hiába a fiók, az Ariya kapott kesztyűtartót is. Figyelsz, Toyota bZ4x? Emellett a könyöklőbe is lehet pakolni és két pohártartó is van.

A klímakonzol gyorsgombjai is haptikusak, ezek jobban vették az adást, mint a könyöklőé. Ha pontosan akarjuk beállítani a szellőzést, akkor viszont a központi kijelző menüjében kell turkálnunk. Az infotaiment megkapta a legalapabb villanyautós feature-öket, folyamatosan mutatja helyzetünk alapján a legközelebbi töltőket, és térképen jelzi, hogy a meglévő hatótáv mely városok elérésére is lesz elég egész pontosan.

A kormány kétküllős, rengeteg gombbal látták el, de átlátható. Kivétel, mikor túl sötétet érzékel az autó és leveszi a belső fényeket, ekkor a gombok háttérvilágítását is letekeri. Aztán találd ki emlékezetből, mi micsoda… A kormány mögött egy teljesen digitális panel trónol, a menü logikája a Qashqai-t idézi, de ez pont így jó, nem kell újból megtanulni a használatát, ha eddig is Nissanban ültünk.

A csomagtartó 468 literes, dupla fenekű. A csomagokat elég magasra kell emelni, viszont a dupla fenék miatt van hely a töltőknek és a KRESZ-tartozékoknak is. Egy család cókmókját simán elnyeli. A hátsó ülések 2/3-1/3 arányban dönthetőek. Frunkot nem kapott az Ariya, hiába tervezték eleve villanyautónak a kezdetektől fogva. Kezet foghat a Toyota villanyautójával.

Az Evolve felszereltség a legmagasabb, amit kérhetünk az Ariyához. Ez tartalmazza a ProPILOT vezetéstámogató rendszert, a memóriás fűthető-hűthető első üléseket, a hátsó ülések fűtöttek, a BOSE zenét és a mátrixos fényszórókat is. A mátrix fényszórókat volt módom tesztelni, alapvetően szépen teszik a dolgukat, de előfordult, hogy kijöttem egy településről és hiába a tök sötét, nem kapcsolta fel a reflektort az autó. Kézzel kezdtem el irányítani, aztán egy újabb próba után ismét jól működött. Az elektromos kartámasz is ezen felszereltség része. Alacsonyabb szinteken is jár viszont a 360 fokos kamera, a fűthető kormány vagy épp az elektromos csomagtér nyitás-zárás.

Technika

A Nissan Ariyát három különböző hajtáslánccal tudjuk megvásárolni. A leggyengébb a 64 kWh-s akksival szerelt elsőkerekes változat. Ez 218 lóerőt tud, körülbelül 400 km-es hatótávval. Ha nem szoktunk messzire merészkedni, vagy több autó is van a háztartásban, akkor ez egy jó választás lehet. A normál kínálat teteje, a Nismot most hagyjuk, az összkerekes 87 kWh-s, kicsivel több, mint 500 km-es hatótávval, 300 lóerővel. Ez már jó eséllyel elég tisztességes menést ad, a 600 Nm 5,7 másodperc alatt repíti 100-ra a 2,2 tonnás testet.

A mi tesztautónk az arany középút volt, a 238 lóerős, 87 kWh-s elsőkerekes verzió. Ez adja a legjobb hatótávot papíron, 525 kilométert. Saját számításaim szerint, vegyesben használva ez inkább 400-450 km-t jelent. A fogyasztásom közel volt a katalógusadathoz, 18,5 helyett 19,4 kWh/100 km-t írt a fedélzeti számítógép. Ebben volt autópálya, országút és sok város is. Korrekt, ennyit ígér, ennyit ad. Bár így nem tudom, hogy jön ki az 525 kilométer, ha a 87-et osztom 18,5-el, akkor is csak 472 km az eredmény…

Az autó menetteljesítményével nem volt problémám, elég szépen lép, ha kell. Autópályán óvatos voltam vele, inkább 120 volt az a 130, ugyanis Kelet-Magyarország ma sincs agyonszórva töltőkkel és a be is bizonyosodott, hogy az óvatosságom szükséges volt. Ennek csak egyik oka volt a töltőhálózat ritkasága, a másik az autóban keresendő.

A Nissan Ariyát 400.000 Ft választja el attól, hogy a piac egyik legjobb vagy legrosszabb villanyautója legyen 2024-ben. A fogyasztás rendben van, egy szép őszi napon a többi is ennyit tud. Viszont attól ledobtam a láncot, hogy egy ekkora villanyautó még ma is kapható 7 kW-os fedélzeti töltővel. Márpedig a tesztautónk ezzel volt szerelve. És akkor mire kell a 400.000 Ft? Ezért a pénzért kapjuk meg a 22 kW-os töltőt, ami még ma is ritka a villanyautók közt, a nagy átlag 11-est használ. Mivel nem tudtam mi vár rám Borsodban, tele „tankkal” indultam el, ehhez rögtön kellett 4 óra, pedig nem volt leszívva az akksi a városi használattól. Autópályán inkább előztek, mint előztem… Bogácsról, a Tárcsás Ételek Fesztiváljáról beugrottunk Egerbe, ha már ott vagyunk, töltsünk kicsit, hát itt ért a másik meglepetés. A 2020-as évek közepén egy Mobiliti Hypercharger töltőn, ami 50 kW-ot tud óránként, tehát a hypertől messze áll, ha egyik oldalán már töltenek, addig a másik oldal le van tiltva. Szép új világ, elektromos autót mindenkinek, az infrastruktúra bírni fogja! Csak az idegeink nem…

És bizony, egy Proace EV-s bácsika egy fél perccel hamarabb indította a töltést, így muszáj volt megtárgyalni, hogy csak 20 percet vásárol a közeli Lidl-ben, utána indíthatom én a töltést. Mi a teendő ilyenkor? Ott állni az autó mellett, mert ha a bácsi esetleg hamarabb elmegy, jön egy másik villanyautós, elkezdi a töltést, akkor megint hoppon maradok. Mind az autó, mind a töltő nagyon jó esélyt kínál arra, hogy gyakoroljuk a türelmet, mint erényt. Szépen kérek mindenkit, aki Ariyában gondolkozik, tegye nyugodtan, csak azt a négy kilót ne sajnálja saját magától, későbbi újraértékesítéskor sem fogunk csodálkozni, miért nem dobja fel a kereső a 7 kW-os autónkat és miért kell akár milliókkal olcsóbban hirdetnünk.

Az Ariya gyorstöltése sem túl izmos, 130 kW-ot tud, aminél, ekkora méretben, nem tudok gyengébbet jelenleg. Ezt a remek 50 kW-os töltő miatt nem volt lehetőségem tesztelni, örültem, hogy folyik az amper az autóba. Viszont tudja előhűteni-fűteni az akksit automatikusan, hogy lehetőség szerint mindig a legnagyobb teljesítménnyel tudjon tölteni, ez nagy pozitívum.

Ezt leszámítva az autót kényelmes vezetni, a 300 Nm-nyi nyomatékot még elég jól lekezelik az első kerekek. Hátul többlengőkaros futómű van, ezt felszereltségtől és motorizáltságtól függetlenül hozza a Nissan.

Összegzés

A tesztautónk Evolve felszereltséggel, gyöngyház fehér fényezéssel, a középső hajtáslánccal, panorámatetővel, nappabőr ülésekkel, 20 collos kerekekkel 24,5 milliót kóstál. Ha a Nissan weboldalán beállítjuk a konfigurátort, a rendszer kidobja a készleten lévő autókat is ugyanezzel az összeállítással. Itt már 23 millió alatti árakat is láttam.  Ezzel sem lóg ki a villany-crossoverek sorából az Ariya.

Tényleg fura tapasztalat, hogy 400.000 Ft milyen csodákat tud művelni egy autóval. A legrosszabból akár a legjobbat is ki tudja hozni. Ezen kívül az Ariya hozza a kategóriája átlagát, mind tudásban, mind hatékonyságban. Nem rohangál belőle annyi az utakon, mint KIA EV6-ból vagy Ioniq 5-ből, Tesla Model Y-ból pedig végképp több van, de ha picit unikálisabb autót szeretnék, akkor érdemes megnézni a Nissan második villanyautóját.

További képekért kattinstatok a Facebook-oldalunkra!

Kapcsolódó cikkek

Hírek Nagyvilág Verdák

Karácsonykor a MINI is a családdal együtt töltött időt ünnepli

Idén teljesen megújult a brit prémiumgyártó portfóliója, középpontjában egy sokoldalú, minden élethelyzetre kész modellcsaláddal – a MINI Cooper Cabrio vezetési élményétől kezdve, a MINI Countryman hatalmas, karácsonyfákkal és sífelszerelésekkel is megbirkózó helykínálatáig. Ismét elérkezett az év vége, a karácsony már az ajtón kopogtat. A MINI új modellcsaládja mindenki számára tartogat valamit az ünnepi időszakra, a […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Verdák

DS N°8: Meghívás egy elektromos utazásra

• A DS AERO SPORT LOUNGE koncepció által inspirált DS N°8 a DS Automobiles új zászlóshajója. Kifogástalan minőség, megnövelt hatótávolság és abszolút kényelem teszi a legnagyobb nyugalmat biztosító elektromos autóvá. • A karizmatikus, karcsú és elegánsan suhanó elektromos DS N°8 egy új SUV Coupé formát testesít meg. 750 km-es kombinált (WLTP ciklus), és több mint […]

Olvass tovább
Hírek Nagyvilág Verdák

Az új MINI Countryman ötcsillagos minősítést szerzett az EURO NCAP töréstesztjein

Az új autók biztonságát vizsgáló Euro NCAP független szakértői az elérhető legmagasabb, ötcsillagos minősítéssel ismerték el a brit prémiumgyártó újdonságát. Oldalirányú ütközés esetén új központi légzsák csökkenti a vezető és az első utas sérülésének kockázatát, a frontirányú ütközésre figyelmeztető rendszer új generációja pedig kanyarodás közben már a gyalogosokat és a kerékpárosokat is védi. A MINI […]

Olvass tovább
error: Védett tartalom